374 631 läst · 634 svar
375k läst
634 svar
Vårt första hus, ett rött med vita knutar anno 1909 *totalrenovering*
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Kapat upp för 2 luckor så jag kan dra ventilationen till badrummet och köket i helgen. Trångt men blir bra när det är klar.
Under:
Efter (lite färg och läkt så blir det bra)
Under:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Efter (lite färg och läkt så blir det bra)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Ventilationen för Frånluft: badrum, hall samt kök är klara och isolerade, varmt och trångt uppe med sågspånet...
Ska iår prova täckodla potatis i halm, ska hämta 2 bigbag säckar halm till men ramen och 2 säckar samt plantering för räcka för idag
Ska iår prova täckodla potatis i halm, ska hämta 2 bigbag säckar halm till men ramen och 2 säckar samt plantering för räcka för idag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Lite blandad uppdatering för att summera ihop sista 3 veckorna (varav en iväg till sjöss på västkusten i en minröjningsoperation för att röja gamla minor från 2a värlskriget)
Ventilationen blir mer och mer klar (hatar sågspånsisolering!!!)
Skissat och beställt virke till altan bygget som drar igång nästa vecka (leveransen kommer idag)
Haft barnkalas (mellandottern fyllde 6 år)
Alla nycklar var i ballongerna som barnen fick stampa sönder, blåste upp ännu mer än de på bilden.
Idag är jag hemma sjuk men lagom att titta på när betongplattorna till utbyggnaderna slipas för att kunna lägga trägolv samt klinkers (de skulle gjort det när plattan gjöts men av olika anledningar blev det inte så, men bättre sent än aldrig)
Ventilationen blir mer och mer klar (hatar sågspånsisolering!!!)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skissat och beställt virke till altan bygget som drar igång nästa vecka (leveransen kommer idag)
Logga in
Skapa konto
Haft barnkalas (mellandottern fyllde 6 år)
Alla nycklar var i ballongerna som barnen fick stampa sönder, blåste upp ännu mer än de på bilden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag är jag hemma sjuk men lagom att titta på när betongplattorna till utbyggnaderna slipas för att kunna lägga trägolv samt klinkers (de skulle gjort det när plattan gjöts men av olika anledningar blev det inte så, men bättre sent än aldrig)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Sjukdomen visade sig (efter ca 3 veckor) vara lunginflammation... penicillin nu... 10 dagarsdos som tar slut idag, lagom till 7 veckor semester men återbesök med lungröntgen om 4-5 veckor
Men innan det bekräftades var vi 1 vecka i Bulgarien hela familjen i Sunny Beach på familjehotell via tui och all inclusive, barnen badade, drack läsk, åt glass och pommesfrittes... så de var nöjda
Under tiden där lejde vi bort del 1 av 3 av altanbygget. Runt 70m2 blev denna etapp, ska bestämma oss för hur räcket ska bli så jag kan tillverka o bygga det.
Sedan kommer altanen i denna nivå bli runt 30m2 till samt även bygga en högre etapp där vi ännu inte bestämt oss för utformning samt materialval.
Men innan det bekräftades var vi 1 vecka i Bulgarien hela familjen i Sunny Beach på familjehotell via tui och all inclusive, barnen badade, drack läsk, åt glass och pommesfrittes... så de var nöjda
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Under tiden där lejde vi bort del 1 av 3 av altanbygget. Runt 70m2 blev denna etapp, ska bestämma oss för hur räcket ska bli så jag kan tillverka o bygga det.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan kommer altanen i denna nivå bli runt 30m2 till samt även bygga en högre etapp där vi ännu inte bestämt oss för utformning samt materialval.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Målning av fönstersmyg efter spackling o fogning.
Grundat 2 ggr nu och när det torkat ska jag slipa det lite lätt innan jag lägger på toppfärgen.
Grundat 2 ggr nu och när det torkat ska jag slipa det lite lätt innan jag lägger på toppfärgen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Slipat så jag kunde lägga på sista vändan med spackel på väggarn i ena utbyggnaden (lär väll kanske behöva punktspacklas någonstans men i det stora hela är väggarna klara)
Nu paus sedan slipa smygen så jag kan foga dem för att gå vidare o spackla nedervåningen på andra utbyggnaden...
Nu paus sedan slipa smygen så jag kan foga dem för att gå vidare o spackla nedervåningen på andra utbyggnaden...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Grundmålat och målat första strykningen på väggarna.
Nischen i nya tv-rummet där skall även smyg och foder målas i samma mörkgrå nyans.
Nischen i nya tv-rummet där skall även smyg och foder målas i samma mörkgrå nyans.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Då var bottenvåningen färdigmålad!
Ska bättra på någon fläck samt när vi öppnat upp till gamla huset måla smyg o foder där (när de är tillverkade o ditsatta)
Ska bättra på någon fläck samt när vi öppnat upp till gamla huset måla smyg o foder där (när de är tillverkade o ditsatta)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Ena övervåningen är nu redo för grundfärg, men för att bryta av från spackling o slipning så kom en granne över med sin lilla traktorgrävare så vi kunde gräva o ta bort sten för där resten av altanen ska vara.
Började dödsregna så vi hann inte klart .
Inte bästa bilderna men bättre än inga.
Började dödsregna så vi hann inte klart .
Inte bästa bilderna men bättre än inga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Fick ett psykbryt igårkväll på hur stökigt och skitigt det är i garaget, så rev ut allt på ena sidan (måste köpa bensin så jag kan backa ur jaguaren efter bränslepumpsbyte och tankrengöring) så jag kan tvätta golvet renare än vad det är idag...
Nu är även halva arbetsbänken städad och verktyg börjar hamna var de ska.
Nu är även halva arbetsbänken städad och verktyg börjar hamna var de ska.
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Blev ett spontanköp förra veckan... ännu en Jaguar
Våran glAZZ-ätarbil Jaguar xj6 serie 3 4.2L -85.
Besiktigad med anmärkningar varav majoriteten (minus löst batteri och 2 trasiga lampor) löses med byta skivor och belägg bak (dock är det jaguars berömda IRS bakvagn som många hotrodåkare väljer)
där sitter bromsskivor och ok sitter inne vid diffen=trångt att byta... går att görs på plats men lutar åt att släppa ner hela bakvagnen (den sitter med 6 bultar, plus att man måste lossa avgassystem, kardan och bromsslang).
Passar på att byta alla bromsslangar, bromsvätska samt bromsar runt om och ger den en ordentlig service sedan besiktigar om den så jag och barnen (än så länge har min fru inte åkt mer i den ännu) kan åka längre för att köpa glass/åka på äventyr.
Kommer inte bli en utställningsbil, ser bra ut på 5m håll, med en polering kan den nog se bra ut på 1m håll.
Så en perfekt Sommarbil helt enkelt
Sista bilden på alla delar som trillade hem... så finns att göra.. men idag så ska barnen till mina föräldrar så jag kan bygga ostört i 2 dagar.
Bilder kommer på den framgången
Våran glAZZ-ätarbil Jaguar xj6 serie 3 4.2L -85.
Besiktigad med anmärkningar varav majoriteten (minus löst batteri och 2 trasiga lampor) löses med byta skivor och belägg bak (dock är det jaguars berömda IRS bakvagn som många hotrodåkare väljer)
där sitter bromsskivor och ok sitter inne vid diffen=trångt att byta... går att görs på plats men lutar åt att släppa ner hela bakvagnen (den sitter med 6 bultar, plus att man måste lossa avgassystem, kardan och bromsslang).
Passar på att byta alla bromsslangar, bromsvätska samt bromsar runt om och ger den en ordentlig service sedan besiktigar om den så jag och barnen (än så länge har min fru inte åkt mer i den ännu) kan åka längre för att köpa glass/åka på äventyr.
Kommer inte bli en utställningsbil, ser bra ut på 5m håll, med en polering kan den nog se bra ut på 1m håll.
Så en perfekt Sommarbil helt enkelt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sista bilden på alla delar som trillade hem... så finns att göra.. men idag så ska barnen till mina föräldrar så jag kan bygga ostört i 2 dagar.
Bilder kommer på den framgången
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Produktiv dag igår och än så länge idag.
La 2/3 av trägolvet i nya tv-rummet (1-stavs ekparkett i äldre stil) fram till skjutdörren där golvet ska stickas in till gamla huset.
Öppnade upp väggen mellan nya o gamla huskropparna där... mycket och långa spik...
Idag har jag hunnit med att tapetsera vid äldsta döttrarnas rum och i äldsta dotterns rum, nu efter en kort vätskepaus för att kyla ner sig tapetsera mellandotterns rum.... sedan blir det nog att fortsätta med golvet i nya tv-rummet.
La 2/3 av trägolvet i nya tv-rummet (1-stavs ekparkett i äldre stil) fram till skjutdörren där golvet ska stickas in till gamla huset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Öppnade upp väggen mellan nya o gamla huskropparna där... mycket och långa spik...
Idag har jag hunnit med att tapetsera vid äldsta döttrarnas rum och i äldsta dotterns rum, nu efter en kort vätskepaus för att kyla ner sig tapetsera mellandotterns rum.... sedan blir det nog att fortsätta med golvet i nya tv-rummet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto