1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
En lösning kanske blir att folk skaffar sig dieselgeneratorer som de har ned sig på släpvagnen, allt för att man skall kunna ta sig hem...
Poängen är den att det finns ett behov av flytande bränslen, om de sedan är tillverkade av dinosaurier eller av nyssvuxen skog, det är en annan fråga.
Jag har dock svårt att se hur jag skall kunna åka 120 mil med bil för att hälsa på släkten om jag har en ren elbil. Idag kör jag det på en dag...
Poängen är den att det finns ett behov av flytande bränslen, om de sedan är tillverkade av dinosaurier eller av nyssvuxen skog, det är en annan fråga.
Jag har dock svårt att se hur jag skall kunna åka 120 mil med bil för att hälsa på släkten om jag har en ren elbil. Idag kör jag det på en dag...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Jag har lite samma dilemma, om än dock bara 70mil enkel.pacman42 skrev:En lösning kanske blir att folk skaffar sig dieselgeneratorer som de har ned sig på släpvagnen, allt för att man skall kunna ta sig hem...
Poängen är den att det finns ett behov av flytande bränslen, om de sedan är tillverkade av dinosaurier eller av nyssvuxen skog, det är en annan fråga.
Jag har dock svårt att se hur jag skall kunna åka 120 mil med bil för att hälsa på släkten om jag har en ren elbil. Idag kör jag det på en dag...
Funderationerna har gått mot tåg, men då är man fast när man kommer fram för hyrbilar existerar knappt och än mindre något som tar familjen och packning. Det skulle dessutom ta nästan dubbla tiden mot att åka bil.
Flyg är knappast ett alternativ om hela familjen skall med och man skall tänka miljö.
Det är inte helt enkelt att få ihop en hållbar ekvation.
Självbyggare
· SE4
· 3 167 inlägg
Antalet hushåll i Norrland som håller på med skoterhobby och bara har en enda bil i hushållet för alla sina behov torde vara ensiffigt, om inte noll.R Robert-san01 skrev:
Varenda gång man kollar upp någon skotergubbe på Ratsit så är det två skotrar, fyra släpvagnar, tre veterantraktorer, fem personlbilar och någon lastbil registrerad på adressen. Att folk som bor lantligt redan har flera fordon till olika ändamål är vardag alltså.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Och miljön blir bättre om de skaffar ytterligare ett fordon?T tompaah7503 skrev:Antalet hushåll i Norrland som håller på med skoterhobby och bara har en enda bil i hushållet för alla sina behov torde vara ensiffigt, om inte noll.
Varenda gång man kollar upp någon skotergubbe på Ratsit så är det två skotrar, fyra släpvagnar, tre veterantraktorer, fem personlbilar och någon lastbil registrerad på adressen. Att folk som bor lantligt redan har flera fordon till olika ändamål är vardag alltså.
En gammal amazon har ca 40-50 mil i räckvid. Blir mindre om man drar släpp med snöskoter. Hur klarade folk i Norrland sig för 50 år sen?
Förutsättningar att få en elbilsladdstation borde vara bättre än att transportera bensinen ditt
Förutsättningar att få en elbilsladdstation borde vara bättre än att transportera bensinen ditt
Vad är problemet? De är få och de behöver inte hindra alla andra från att ha elbil?pacman42 skrev:
Vilka lagar menar du behöver ändras? Jag har inte de förhållandena och vet inte vilka lagliga hinder de stöter på för att köra sin dieselbil till sin stuga. Det är väl bara att konstatera att för alla som har de förhållandena är svaret på trådens fråga att det är för tidigt att köpa elbil. Men det bör inte stå i vägen för alla som lever på ett sådant vis att de kan och vill använda en elbil.pacman42 skrev:Ett ännu större problem är dock att väldigt många fler som bor i norra Sverige har behov av att kunna ta sig till jaktstugan utan el, till fiskestugan osv. Det skall mycket till för att man då skall vilja köpa elbil, om den inte uppfyller det normala behovet under ett år.
För politikerna blir detta ett jätteproblem. Det är väldigt svårt att skriva lagar och regler som tar hänsyn till dessa behov.
Blir det inte enklare att ha lite solpaneler eller litet vindkraftverk med batteripaket i stugan?pacman42 skrev:
Eller i värsta fall ta med ett batteripaket på släpet.
Skulle vara kul om man kunde koppla ihopp två elbilar för att nödladda den ena med den andra.
Sedan tror jag att bärgningsbilar kommer att ha laddningsmöjlighet för elbilar när problemet blir frekvent.
Sedan tror jag att bärgningsbilar kommer att ha laddningsmöjlighet för elbilar när problemet blir frekvent.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
I somras såg jag en gammal trådbuss köra på Kungsholmen. Den hade en stor dieselgenerator på släp. Det fanns plakat på den med texten "på väg mot framtiden" eller liknande. För mig kändes det inte uppenbart om det var förespråkare av eldrift som stod för budskapet eller om det var ironiskt menat och elverket skulle räknas in i framtidsmodellen. Troligast kanske är att plakatet var en bisak och museiverksamheten var huvudsaken.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Tror inte denna produceras än, heter Sion om du vill veta mer.
Äh, det finns de som tänker ännu mera storskaligtharry73 skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/de-inleder-stor-pilot-med-reversibel-laddning-6952521
Men det är just bl.a. detta som gör mig tveksam idag, det finns så mycket idéer om hur batterier, elbilar, laddning, etc, ska vara och för mig inte tillräckligt "standardiserat" (ok, det passar inte kör/funktionsmässigt heller).
Sammantaget signalerar teknik tillsammans med infrastruktur något omoget.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Den här oron kan jag mycket väl förstå, att politiker kommer fördyra/försvåra ägande och användande av fossilfordon så mycket att man i vissa delar av glesbygden får tydligt försämrade levnadsmöjligheter.pacman42 skrev:Det finns gruvor och skog i obygden. Det finns folk som bor långt ifrån några relevanta arbetsplatser. Det finns barn som åker tio mil enkel väg till skolan.
Ja, det finns de som har dessa behov. De är inte jättemånga, men tillräckligt många för att det skall bli ett problem.
Ett ännu större problem är dock att väldigt många fler som bor i norra Sverige har behov av att kunna ta sig till jaktstugan utan el, till fiskestugan osv. Det skall mycket till för att man då skall vilja köpa elbil, om den inte uppfyller det normala behovet under ett år.
För politikerna blir detta ett jätteproblem. Det är väldigt svårt att skriva lagar och regler som tar hänsyn till dessa behov.
Men då är vi någonstans bortom diskussionen om elfordon i sig, och inne på vad framtiden kommer innebära för dem som får svårt att dra nytta av fördelarna med elektrifieringen av fordonsflottan.
Ja, jag tror ingen här har föreslagit att man MÅSTE köpa elbil. En vacker dag kommer det möjligen att bli så, men det torde ligga många decennier i framtiden. Då får man räkna med att både bilar och infrastruktur ser betydligt bättre ut.