Hej !
Från vårt nybyggda rum mot carporten finns ett infällt tröskelbleck i rostfritt stål.
Jag har inte tänkt så mycket på det eftersom ytan utanför dörren (som inte används f.ö) ska asfalteras till våren.
Men....jag märker små små stänk av rostfläckar på blecket. Vet ej om det är något som skvätt upp från marken på blecket och sedan reagerat med det sura regnet här i Skåne :).

Men- hur vårdar jag detta på bästa sätt ? Har redan testgnuggat lite på prov - och det verkar som om missfärgningarna försvinner lite redan med papper och fukt. Men jag hade gärna hört om det finns någon proffs -eller amatörplåtis härinne (el motsvarande) som kan ge ett mer handfast tips.

Är Autosol och en icke-slipande duk något att överväga ?

Bild:
YAKfXXjO8dWQ.jpg

När jag jobbade med rostfritt så användes slipnylondukar (Scotch-Brite) som inte var för grova.
Gör det något om det inte är spegelblankt?
Rostfritt kan du alltid polera upp vid senare tillfälle även om du låter det vara i flera år.
Om det fans färgningar kring svets eller efter varm bearbetning så användes "betning".
Om du vill ha den spegelblank så är det putsning och polering som gäller.

• Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Hej ! Tack 123 ! Nejdå - behöver inte vara spegelblankt. Jag ska kika på de slipnylondukar som du nämner. Kör ni proffs med något särskilt medel på dessa ytor ?

Slipnylondukar används utan några medel då den slipar ytan, däremot kan man använda något som minskar friktionen t.ex olja om man vill att de inte ska slipa lika mycket.
Det finns även mikrofiberdukar för rostfritt stål men jag har aldrig testat någon sådan, däremot fungerar nanosvampar/mirakelsvampar på allt möjligt och kanske fungerar även till det.
Det är inte värre att rengöra detta än att rengöra en rostfri diskbänk.
Rostfritt kan alltid poleras fint igen.
Jag har sett allt från polerande och vax till klarlack användas av slutkund.
Vi använde filtskivor med eget tillverkat lim som rullades i olika sandblandningar som användes vid slipning för att sedan polera med ett polervax, man vad kolsvart efter lite polering.
Det du ser är endast ytligt och du kan ta bort det med nästan vad som helst, något som inte slipar är att föredra då slipande lämnar små repor som syns.
Jag har även polerat med olja och stålull på mindre detaljer när jag inte haft tillgång till annat.

Jag är ingen expert på rostfritt och det är väldigt många år sedan jag jobbade med rostfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.