Hej

Vi har köpt ett hus från -77 med mekanisk frånluftsventilation genom en fläkt på taket som suger ut luft ur badrum, tvättstuga och kök. I köket sitter en alliancefläkt.
Hantverkaren som ska renovera kök och badrum åt oss föreslår att vi byter ut fläkten i köket mot en vanlig köksfläkt som blåser ut luften genom sidoväggen på huset och pluggar igen den ventilationskanalen som går från kök till tak. Han tycker det är bättre göra så och att sätta fuktstyrda paxfläktar i badrum och tvättstuga och ta bort fläkten på taket. Då får vi fläktar som automatiskt suger ordentligt när det blir fuktigt i badrummen och annars går ner på lågvarv. Istället för att behöva gå till alliancefläkten i köket och behöva öka på frånluften när man duschar vilket man säkert ofta missar.

Set låter bra i mina öron men jag kan inte ventilation tillräckligt bra för att förstå om vi riskerar att försämra ventilationen genom att göra denna förändring.

Vad säger ni som kanske vet mer eller till och med redan gjort detta?

Hej, och välkommen..

Att blåsa ut genom väggen istället för ut på taket från köket, känns som en försämring och andrahandsalternativ.

Att ta med i beräkningarna är att en fläkt normalt är mycket bättre på att suga luft, än att trycka luft. Det går alltså åt en fläkt med högre kapacitet, och kan ge problem med att den kanske inte klarar att trycka ut den fuktiga luften från badrummen fullt ut, med risk för att fuktig luft kvarstår i kanalen och kan ge bakåtrinnade kondens.

Nu känner vi ju inte till andra förutsättningar, men det kanske kan finnas andra förslag till lösning.

När de går ner på lågvarv. Ska ni sluta andas, svettas och prutta då?
Eller hur tänker du?
I normala fall brukar paxfläktar ge på fullvarv vad man behöver i luftflöde kontinuerligt.
Kolla på filmen jag länkar till och ställ dig frågan om lågvarv egentligen är en bra ide.

Fläkten som reglerar hastigheten heter Pax Calima. Tanken är väl att fläktens grundhastighet ska räcka för att skapa ert bra luftflöden. När man tänder ljuset går den upp lite i flöde (t ex när man går på toaletten) och när det blir fuktigt så blåser den ut det så fort den kan.

GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..

Att blåsa ut genom väggen istället för ut på taket från köket, känns som en försämring och andrahandsalternativ.

Att ta med i beräkningarna är att en fläkt normalt är mycket bättre på att suga luft, än att trycka luft...

Nu känner vi ju inte till andra förutsättningar, men det kanske kan finnas andra förslag till lösning.
Tack. Ok jag förstår. Diskussionen började med att vi vill sätta spishällen på ett annat ställe och skulle då behöva dra en längre kanal från ventilationskanalen i köket. Det har sina nackdelar med en längre kanal med vinklar. Hantverkaren menar också på att det är ett problem med alliancefläktar att man oftast inte går till köket och ökar på ventilationen när man dushar och därmed inte förnuft fukten ordentligt. Då är det bättre att ha fuktstyrda enheter där. Så har diskussionen gått.

Det normala man brukar göra är att man kopplar bort spisfläkten och låter den leva sitt eget liv.
Sen monterar man en trafo som styr fläkten på taket och justerar in rätt flöden i övriga huset. Du har ju redan fläkt, ljudämpare, kanalsystem och don. Synd att inte nyttja dem och köpa nytt som kommer bli sämre lösning.
Att följa snickares råd om ventilation är som att ta in en glasmästare till att göra elektrikerns jobb. Långsamt går det och bra blir det inte heller.

Pax Calima är en utmärkt fläkt som man kan använda när man inte kan ha en "riktig" takfläkt. Din hantverkare har inte riktigt koll på läget och vill kanske ta en för honom enkel väg. Dessutom är det billigare att sätta en ny riktig fläkt på taket och då får du bra ventilation i hela huset, Takfläkten justerar du lämpligen in med hjälp av en transformator, vill du kan du sätta en brytare som du kan forcera fläktens hastighet med när du har stort kalas hemma.

Jag hör vad ni säger. Får kanske ta in någon separat för att titta på ventilationen. Från början tänkte vi bara byta alliancefläkten i köket till en ny alliancefläkt och flytta den. Men när det blev diskussion om hur vi skulle dra kanalen till den fläkten kom vi in på den lösning jag beskev här ovan. Fläkten på taket är från 2013 så den är ok.

P PerFres skrev:
Tack. Ok jag förstår. Diskussionen började med att vi vill sätta spishällen på ett annat ställe och skulle då behöva dra en längre kanal från ventilationskanalen i köket. Det har sina nackdelar med en längre kanal med vinklar. Hantverkaren menar också på att det är ett problem med alliancefläktar att man oftast inte går till köket och ökar på ventilationen när man dushar och därmed inte förnuft fukten ordentligt. Då är det bättre att ha fuktstyrda enheter där. Så har diskussionen gått.
Ja, då kan ju svårigheter med att få till en kanal till taket efter flytt av spishällen göra att man väljer en väg ut genom väggen.

Ett förslag för att förbättra ventilationen i badrummet efter en dusch är ju att sätta en extern fuktsensor där, som ökar upp ventilationen en stund. Väljer man att separera köksventilationen till egen kanal (ut genom väggen) så kan ju styrningen för takfläkten sitta i badrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.