Skulle nog säga att det är bättre spenderade pengar att lägga 500 på en hyfsad värmepistol än en induktionsvärmare ... även om det är kul med verktyg så är den ju rätt oanvändbar i övrigt....
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Säkert ett utmärkt verktyg, speciellt för verkstäder där tid är pengar, men som privatperson så är nog en rejäl mutterdragare och div krafthylsor bättre investerade pengar.
 
hsd
S Strontus skrev:
Säkert ett utmärkt verktyg, speciellt för verkstäder där tid är pengar, men som privatperson så är nog en rejäl mutterdragare och div krafthylsor bättre investerade pengar.
Utmärkt verktyg särskilt där det är trångt eller där det inte går med gaslåga
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Q QLED skrev:
Bra att veta! Hittade ett ledhandtag på Biltema som är 460mm långt. Borde funka.
Vill helst inte kapa skruven, låter jobbigt.
Jaha ska söka vad det är för olja. Tack!!
Vet inte om det är det här spärrskaftet du tittat på, men jag är väldigt nöjd med det.
Har hittills lossat allt jag provat utan problem.
Fördelen med spärr och led är att man alltid kn hitta en lämplig vinkel så man kommer åt.
Ett spärrskaft med led och handtag, ligger på en mörk vävd matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack för alla underbara svar! Fina människor här! :)
Ska ut nu och prova med en lednyckel. Dock har jag bara storleken 10-11 och muttern är en 14 men om den får plats ska jag åka till Biltema och köpa en 14.
 
Just ja, tänkte fel led 14-15 ska fungera. Har som sagt själv en -10 och den har jag fixat bromsarna många ggr med och aldrig behövt tagit bort något stag för att få lös bromsbygeln. Det är trångt, men det går.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Just ja, tänkte fel led 14-15 ska fungera. Har som sagt själv en -10 och den har jag fixat bromsarna många ggr med och aldrig behövt tagit bort något stag för att få lös bromsbygeln. Det är trångt, men det går.
Ja exakt. Det borde ju fungera.
Om jag nu får plats med nyckeln och köper en 14. Tror du jag får tillräckligt med kraft för att få loss muttern? Kanske är lättare att hissa upp bilen på OK
 
T
J jimmy s skrev:
Tändare funkar inte! Ett rejält dragskaft och ett rör gör nog susen. I värsta fall får du kapa skruven och byta den med de tror jag inte. Krypolja ska du använda. Tex omegas.
Tändstickor då?
 
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Tändstickor då?
Man kan ju tända gassvetsen med både tändstickor och tändare.
 
  • Gilla
  • Haha
J-stedt och 3 till
  • Laddar…
Q QLED skrev:
Ja exakt. Det borde ju fungera.
Om jag nu får plats med nyckeln och köper en 14. Tror du jag får tillräckligt med kraft för att få loss muttern? Kanske är lättare att hissa upp bilen på OK
Om det är en 14 mm mutter så är det ju troligen en M8, och lossnar inte muttern från skruven så drar du av skruven med ett skaft på en halvmeter, utan problem...
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Har försökt hela eftermiddagen/kvällen med att få bort muttern utan resultat. Köpte en 14mm lednyckel men den fick inte plats där inne tack vare länkarmen.

På andra sidan kunde jag dock byta bromsskivan då jag en gång tidigare slagit bort bromsokshållaren så skruven lossnade men det gick inte på andra sidan.

Får lämna in den till en verkstad så de får byta ena skivan. :(
 
Har du övervägt att hyra en riktig nätdriven knack? Har du uthyrningsfirma i närheten så kan du nog fjäska till dig att få hyra på timme..
Borde kanske inte uttala mig, för jag har inte ens en aning om det får plats, men det låter ju så om man läser de tidigare resonemangen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Q QLED skrev:
Har försökt hela eftermiddagen/kvällen med att få bort muttern utan resultat. Köpte en 14mm lednyckel men den fick inte plats där inne tack vare länkarmen.

På andra sidan kunde jag dock byta bromsskivan då jag en gång tidigare slagit bort bromsokshållaren så skruven lossnade men det gick inte på andra sidan.

Får lämna in den till en verkstad så de får byta ena skivan. :(
Ser det inte lika dant ut på din bil som på den här videon?
En kia Sorento, men det ser enkelt ut!
ca 1:56 in i videon lossar han okhållaren.
 
Har sett att det kan hjälpa att slå till på bulten med hammare för att lossa rostbindningarna.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.