Hemmakatten
Ett lånelöfte säger heller ingenting om säljaren tänker finansiera köpet kontant eller med andra medel.
 
  • Gilla
Rutred
  • Laddar…
Jag förstår att mäklaren gärna vill detta. Men som sagt vad säger att banken måste låna ut pengar för huset? Ska de kräva kontoutdrag då eller?..
Jag säger nej alla gånger. Mäklaren får se så få av mina kort som möjligt. :)
Kalla det misstro eller kanske intressekonflikt.
 
  • Gilla
Antonio75 och 2 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Jag har lämnat bank plus namn så får mäklaren ringa och kolla där. De svarar ja/nej på summan mäklaren frågar om

Skulle ALDRIG låta en mäklare få veta vårt maxtak
Mycket bra princip. Helt rätt - mäklaren ska förstås inte känna till maxtaket. Skulle heller aldrig ge den informationen till mäklaren. Det är ju som att be om få betala överpris.
 
  • Gilla
Antonio75
  • Laddar…
Lånelöftet säger ju bara att du har möjlighet till en viss summa att betala en del av köpet med. Det säger kanske att du inte bjuder utan att ha några pengar alls att tillgå.
Håller med om att du inte ska betala allt med hela lånelöftet. Du behöver ju pengar till renovering mm. Alltid bäst att lägga en del kontant och att ha marginaler.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Så nu när alla är överens om att ett lånelöfte inte säger vad man kan eller vill betala, vad är problemet med att be banken bekräftar att det finns finansiering?

Mäklaren vill klämma lite för se hur seriöst budet är. Om personen svarar "Lånelöfte? Vad är det??" kanske dennes bus inte tas på samma allvar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
M -MH- skrev:
Så nu när alla är överens om att ett lånelöfte inte säger vad man kan eller vill betala, vad är problemet med att be banken bekräftar att det finns finansiering?

Mäklaren vill klämma lite för se hur seriöst budet är. Om personen svarar "Lånelöfte? Vad är det??" kanske dennes bus inte tas på samma allvar.
Nej mina bus är heller aldrig det. Ganska mycket på skoj faktiskt :D
 
I de senaste budgivningarna vi varit inblandade i så har mäklaren frågat om vi har finansieringen klar. Vi har svarat ja på frågan och sedan har det varit bra med den saken. Har aldrig fått frågan om att visa något lånelöfte för mäklaren.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
på en skakigare marknad är det nog mer viktigt, förut fick ju de flesta lånelöfte... jag kan misstänka att mäklaren "läser" lite hur van man verkar, om man kommer "kontorsklädd" i en modern bil osv så kanske han stannar vid att fråga och inte ber att få se... Jag tycker inte alls frågan är orimlig och skulle jag sälja så skulle jag önska att mäklarn kollade att spekulanter verkade seriösa. Vill man verkligen köpa så löser man problemet med att visa man har lånelöfte.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Visa lånelöfte och säg i samma stund att du värdesätter inte detta hus lika högt som du har lånelöfte på. Då har Mäklaren inte så mycket info.

Mina lånelöften jag haft har legat långt ifrån min maxgräns. Jag vill inte ligga på gränsen av vad jag klarar av och har då valt lägre lånelöfte. Så lånelöftet behöver ju inte speglar vad folk har råd med är det jag vill säga, sen kan man kanske bli mer fäst vid ett objekt under förhandlingens gång eller liknande och ändra uppfattning om vad man är villig att betala och då kliva upp ett snäpp. Att mäklaren skulle ta sådant i beaktning eller om det ens är ett vanligt beteende kan jag inte svarta på... Är svårtänkt såhärdags
 
Redigerat:
T
A Andy78 skrev:
Det är nog rätt vanligt att det budas utan lånelöfte eller innan lånelöftet är beviljat.
Personligen om det stod mellan mig och en annan som stått och budat fram och tillbaka där jag förlorat budgivningen och mäklaren sedan ringer och säger att "det har kört ihop sig för köpare" och frågar om jag är intresserad så skulle jag sänka mitt bud till där vi först började buda.

Precis vad som hände mig. Mäklaren sänkte till mitt första bud, vilket var cirka 10 % lägre.
 
Jag förmodar att en erfaren mäklare lättare kan "läsa av" en spekulant.

Det viktigaste för en mäklare är att få ett snabbt avslut för att kunna gå vidare till nästa objekt. Strular det med en budgivare som inte kan få fram pengarna måste kanske huset köra en ny vända vilket kräver mer mäklarjobb.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
J JohanLun skrev:
Säljaren behöver inte välja det högsta budet, utan kan ju välja köpare hen tror är minst strulig. Har man bostad som ska säljas eller tveksamt lånelöfte eller krånglar på annat sätt kan ju säljaren välja bort denne. Vad jag förstår måste mäklaren framföra budet men säljaren kan välja den som står på ett ben och sjunger blinka lilla stjärna med lånelöftet som hatt...

Ok på samma sätt kan köparen strunta fullständigt i om mäklaren vill se ett lånelöfte, fine sälj inte då!

Varför skulle man visa det? Man blottar sig totalt för säljare och mäklare.

Hade säljaren varit tvungen att sälja till högsta bud hade det varit en annnan femma.
 
T
yonna yonna skrev:
Jag förmodar att en erfaren mäklare lättare kan "läsa av" en spekulant.

Det viktigaste för en mäklare är att få ett snabbt avslut för att kunna gå vidare till nästa objekt. Strular det med en budgivare som inte kan få fram pengarna måste kanske huset köra en ny vända vilket kräver mer mäklarjobb.

Och det tillhör mäklarens arbetsuppgift. Mäklarna får börja jobba lite för lönen, sötebrödsdagarna är över!
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Det dela handlar bara om förtroende. Jag förstår att mäklaren vill veta att kunden kan betala annars kan han driva förhandlingarna åt ett vist håll som kan bli ett problem för honom om det inte blir affär när han sen skall förhandla åt ett annat håll för att åstakoma ett nytt avslut samtidigt som han driver säljaren till vansinne och utsätter sig själv för onödig risk. Vad det handlar om är precis som i alla andra affärer att man kan bara agera så lång förtroendet räcker. För några år sedan köpte jag en villa i en förort till Göteborg på internet och jag ringde till mäklaren och sa att det ser bra ut, jag skickar ut en vän att titta på huset och att jag köper fastigheten samt att han inte behövde oroa sig för pengar, jag betalar kontant och behövde inga lån, Då vi aldrig träffats och jag hade inte sett huset själv förstod jag att alla hans varingsklockor ringed. Jag ringede då banken och bad dem att ringa och lungna ner mäklaren och bad samtidigt att få en miljon om han tyckte att det var nödvändigt. Sen var det lungt, förtroendet var byggt och köpet genomförses utan att jag behövde åka dit. När jag sen kom dit var allt i sin ording. Jag träffade aldig mäklaren eller säljaren men lät banken bygga förtroendet.
 
  • Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
På vilket sätt blottar man sig om banken bekräftar att man har ett lånelöfte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.