S Snurrespratt skrev:
Vad är problemet ? Har varit med vid ett antal tillfällen där lånelöftet kommuniceras genom att helt enkelt maila mäklaren om att lånelöfte finns och bankmannen si och så på banken som har kontor x. Varför vara besvärad över att berätta att lånelöfte finns ?
Lånelöfte finns för en tillräckligt summan. Problemet, som egentligen är inte ett problem, är att mäklare vill "se" lånelöfte och hon vill också att banken ska skicka en e-post för att bekräfta att lånelöfte är godkänd.
 
A Antonio75 skrev:
Lånelöfte finns för en tillräckligt summan. Problemet, som egentligen är inte ett problem, är att mäklare vill "se" lånelöfte och hon vill också att banken ska skicka en e-post för att bekräfta att lånelöfte är godkänd.
Precis. Jag skulle be banken e-posta bekräftelse på att du har lånelöfte, men aldrig visa lånelöftet för mäklaren. Det är ju som att visa handen i poker…
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Sedan så är själva tanken att mäklaren får se lånelöftet rätt märklig. Om jag tittar på ett hus för 8 Mkr och tänker lägga 3 Mkr kontant så räcker ju ett lånelöfte på 5 Mkr för att finansiera köpet. Men att jag verkligen har 3 Mkr vet ju ändå inte mäklaren. Hen kan ju knappast be att få ett kontoutdrag.

Ofta så finansieras ju dessutom åtminstone till en del av kontantinsatsen med försäljning av den tidigare bostaden, och här finns inga garantier för att den blir såld, eller att budgivaren verkligen får så mycket för försäljningen som tänkt. Det blir ju ändå en hel del gissningar från mäklarens sida.

Om jag var en orolig mäklare så skulle jag i så fall snarare kolla i taxeringskalendern.
 
Det som gäller i alla förhandlingar är att man visar att man har djupa fickor och korta armar
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår ändå mäklare som vill säkerställa att köparna kan finansiera köpet. Jag misstänker också att olika potentiella köpare behandlas olika, vissa kanske ”ser ut” att inte ha råd, och då kan ju visande av ett lånelöfte vara en betydligt bättre lösning för alla parter än att mäklaren säger till säljaren att ”det blir ofta problem med sådana köpare som X”.

Så generella råd om att alltid göra si eller så, nja, så enkelt är det nog inte.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Tycker iof inte att det ska vara nödvändigt att ”bevisa” att man faktiskt kan och vill köpa ett hus för x kronor.. men förstår varför de börjar kräva det..

Hur många ”hemnetknarkare” finns det inte idag?! Går på visningar bara för att titta på hus, eg inte intresserade av objektet ifråga!

Och för säljaren innebär det väldigt mycket folk som går omkring bland sina saket om det är öppen visning, är det bokad visning så lägger mäklaren ner sin tid på att visa objektet (och tid är som bekant.. pengar).

Ett sätt att hålla en någorlunda standard är ju att kräva lånelöfte.. alla har olika budget och det kanske är lite snålt men.. det är ju inte någon större vits att visa ett hus i 5 miljklassen för en familj som har lånelöfte på 1,5 milj. (KAN vara slöseri med allas tid).

Själva åkte vi dit på det och jag muttrar än.. inte priset så att säga - utan vi blev intresserade av ett hus som vi ”snubblade över” medan vi bodde i vårt gamla och inte tänkt tanken på att flytta. Huset hade varit till salu ett tag och mäklaren vägrade visa utan att vi hade lånelöfte, bevisligen (tog bort huset dagen efter då säljaren tröttnat på ”folk” och vi fick inte gå på visning)

Han sa dock att det just berodde på att objektet var speciellt och många familjer hade tagit dit sina barn på visning , som utflyktsmål (?) utan att vara ett dugg intresserade av att köpa hus..

Människor är lustiga ibland.,
 
Fast mäklaren har som sagt ingen aning om hur mycket pengar kund x eller y har på banken. Så lånelöftet ger långt ifrån hela bilden.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tycker det är lite märkliga diskussioner.

För det första tycker jag att det är seriöst av mäklaren att säkerställa att den som bjuder faktiskt har förmåga att köpa objektet. Jag har jobbat på bank och mött allt för mång som kommer in och säger att de köpt hus och nu vill ordna med lån.Stor andel av dessa beviljades inte lån av en mängd olika anledningar. Skulle jag sälja mitt hus skulle jag vilja att mäklaren agerade på detta vis. Jag skulle även vilja veta om köparen har förbehåll från banken, dvs kanske har ett hus som måste säljas innan de får lån att köpa mitt hus.

För det andra är det väl inget problem att visa för mäklaren hur mycket man får låna som max. Det finns väl inget som säger att jag alltid är villig att maxbelåna mig?? Om jag får ett lånelöfte på 6 miljoner och går och tittar på ett hus med utgångspris 4 miljoner, skulle mäklaren då tro att jag är villig att gå upp till 6 miljoner för detta hus??

För det tredje kan ju inte mäklaren veta hur mycket du är villig att stoppa in kontant. Jag kan ju vara spekulant på ett hus för 6 miljoner trots att jag kanske bara har ett lånelöfte på 2 miljoner.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det är många här som fokuserar på mäklaren och vill utnämna denne som "syndabock"... Det kan ju vara så att hen bara agerar efter säljarens uttryckliga önskemål. När vi sålde huset för ett par år sedan krävde vi av mäklaren att han (så långt det var möjligt) skulle förvissa sig om att lämnade bud var seriösa och ekonomiskt väl underbyggda, t.ex genom att begära uppgifter om lånelöfte, om köparen hade något objekt som i sin tur skulle säljas, vilken prisnivå detta objekt låg i och vilken lånesituation de befann sig i. Vi var således väldigt måna om att få bud av "rätt" spekulanter. Vi var bundna tidsmässigt och ville inte ha något strul som förlängde processen. Efter flera visningar och en relativt trög budgivning som närmade sig slutet seglar det plötsligt in en ny spekulant "som bara SKA ha huset" och som också lämnar ett högsta bud. Den spekulanten kunde dock inte visa en godtagbar finansiering (i vart fall inte inom en rimlig tidsram). Vi, inte mäklaren, valde därför att sälja till budgivaren med det näst högsta budet. Det är helt upp till oss som säljare att välja köpare och det var viktigare för oss med en smidig och säker affär än att tjäna några tusenlappar extra. Det finns säkert mäklare som använder lånelöften och liknande för oseriösa syften, men glöm inte att det i bakgrunden kan finnas instruktioner från säljare som kanske prioriterar andra intressen än det högsta budet...
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
T
E Mr rättstvist skrev:
Tycker det är lite märkliga diskussioner.

För det första tycker jag att det är seriöst av mäklaren att säkerställa att den som bjuder faktiskt har förmåga att köpa objektet. Jag har jobbat på bank och mött allt för mång som kommer in och säger att de köpt hus och nu vill ordna med lån.Stor andel av dessa beviljades inte lån av en mängd olika anledningar. Skulle jag sälja mitt hus skulle jag vilja att mäklaren agerade på detta vis. Jag skulle även vilja veta om köparen har förbehåll från banken, dvs kanske har ett hus som måste säljas innan de får lån att köpa mitt hus.

För det andra är det väl inget problem att visa för mäklaren hur mycket man får låna som max. Det finns väl inget som säger att jag alltid är villig att maxbelåna mig?? Om jag får ett lånelöfte på 6 miljoner och går och tittar på ett hus med utgångspris 4 miljoner, skulle mäklaren då tro att jag är villig att gå upp till 6 miljoner för detta hus??

För det tredje kan ju inte mäklaren veta hur mycket du är villig att stoppa in kontant. Jag kan ju vara spekulant på ett hus för 6 miljoner trots att jag kanske bara har ett lånelöfte på 2 miljoner.

Varför? Du kan tex betala hälften av huset cash, ska du då ta ut alla pengar och ta med dom i en väska till mäklaren? Eller ska du visa kontoutdrag från banken? Jag tycker det är nästintill kränkande att behöva blotta sig för mäklaren, folk som budar är väl till 99% seriösa?
 
T Thomas' skrev:
Varför? Du kan tex betala hälften av huset cash, ska du då ta ut alla pengar och ta med dom i en väska till mäklaren? Eller ska du visa kontoutdrag från banken? Jag tycker det är nästintill kränkande att behöva blotta sig för mäklaren, folk som budar är väl till 99% seriösa?
Läser du inte vad jag skriver?
 
T
E Mr rättstvist skrev:
Läser du inte vad jag skriver?
Jo, jag svarade ju dig. Läste inte du det?
 
När vi tittade efter hus väntade vi ett bra tag innan vi hittade något objekt som var lönt att åka och titta på, och ännu längre innan vi hittade något vi var beredda att lägga ett bud på. Innan det blev skarpt läge hade vi ingen tanke på att ansöka om lånelöfte från banken, mest pga. att vi visste att vi hade tillräckliga marginaler och att det inte skulle vara några problem.
Det blev lite panikkänsla när vi skulle lägga ett bud, ringde banken för att kolla läget först (inte för mäklarens skull utan för att vara säkra på att inte ge ett bud vi inte kunde backa upp) och fick besked att det tar ca tre veckor att handlägga ansökan om lånelöfte. Dock hade vi lite tur och kunde få ett muntligt lånelöfte samma dag av vår lokala bankkontakt så vi kunde buda, och mäklaren nöjde sig med vårt ord på att det ekonomiska var löst. Däremot när vi skulle skriva kontrakt ville han prata med banken alt. se skriftligt lånelöfte vill jag minnas.
 
Börjar man inte prata med en bank först innan man går på visningar, så man vet de grova ramarna över vad man får låna i alla fall? Om man nu behöver låna...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Varför? Du kan tex betala hälften av huset cash, ska du då ta ut alla pengar och ta med dom i en väska till mäklaren? Eller ska du visa kontoutdrag från banken?
På något sätt måste du nog övertyga säljaren att du kan få fram stålarna innan de tar dit bud på allvar. Du *måste* inte visa ett lånelöfte, och säljaren *måste* inte sälja till dig.

Jag tycker det är nästintill kränkande att behöva blotta sig för mäklaren
På vilket sätt blottar du dig om din bank bekräftar att du har ett lånelöfte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.