C cpalm skrev:
Det är väl ingen i Skoda-affären som kräver att få se ett lånelöfte eller att få ta en titt i plånboken?
Nä, men de kan ju se tex på bilen du kommer i...
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
När vi köpte vårt fösta hus hade vi lånelöfte i min ordinare bank. Det affäre var klar så ville de inte låna ut, på grund sv en omständighet som jag frågat extra om när jag bad om lånelöftet. Nu gick det att gå till nästa bank men det är inte alltid klart bara för att man tror det. Sedan finns det säkert de som tror att de har en tillräckligt bra ekonomi och inte bryr sig om att fråga banken innan. Banken resonerar ju inte alltid på det sätt man förväntar sig. Unga par utan barn är klart mer kreditvärdiga än de blir något par senare med barn och bil. En utveckling som alla utom banken ser som förutsägbar gissar jag.
 
C
J JohanLun skrev:
Nä, men de kan ju se tex på bilen du kommer i...
Och du tror inte att det finns risk för att du får ett sämre förhandlingsläge om du skyltar för bilhandlaren att du är en person med gott om pengar?
 
richardtenggren
En bekant sålde sitt hus och köpte lägenhet i huvudstaden för att bo närmare barnen. Sedan kände de för en stuga i skärgården och hittade tillslut den rätta, budade och vann budgivningen. Sen så insåg väl mäklaren att hen aldrig bett om något lånelöfte, blev nervös och bad om detta. Vilket inte fanns och det ifrågasattes om det skulle vara nödvändigt. Var på mäklaren brusade upp sig och blev otrevlig i tonen, hur kunde man göra så, hur skulle det nu bli, starta om budgivningen?
Tydligen var det främmande för mäklaren med kontantkunder.
 
  • Gilla
  • Haha
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
C
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tydligen var det främmande för mäklaren med kontantkunder.
Det gäller nog i princip alla mäklare. Det är uppenbarligen extremt få som gör kontanta bostadsaffärer idag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
richardtenggren
C cpalm skrev:
Det gäller nog i princip alla mäklare. Det är uppenbarligen extremt få som gör kontanta bostadsaffärer idag.
Absolut, jag borde kanske slängt in en emoji där ;) Men lite osmidigt av mäklaren att brusa upp.
 
Vet inte om detta redan har nämnts men ett lånelöfte betyder inte per automatik att du har finansiering ordnad, banken kan med lätthet dra tillbaka ditt löfte om du t.ex farit med osanning i din ansökan, eller för den delen att omständigheterna förändrats.
Dessutom kanske du inte ens har handpenningen ordnad, den delen kontrollerar inte banken när du får löftet, men den förutsätter det.
Själv ordnade jag kontantinsatsen strax innan kontraktsskrivning.
Så med andra ord behöver du inte nödvändigtvis vara seriös med dina bud bara för att du har ett lånelöfte och det vet mäklare.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
lopec
Snigla Snigla skrev:
Hur många ”hemnetknarkare” finns det inte idag?! Går på visningar bara för att titta på hus, eg inte intresserade av objektet ifråga!
Fast då lägger man sällan bud. Ska man visa lånelöfte innan man får komma på visning?
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
[
Snigla Snigla skrev:
Hur många ”hemnetknarkare” finns det inte idag?! Går på visningar bara för att titta på hus, eg inte intresserade av objektet ifråga!
Det är väl bara när grannens hus är till salu.;)
Men ni kanske har ont om fritidssysselsättning i Skåne.:rofl:

Stickan
 
Har inte läst igenom hela tråden.

Men på visningar vi gått på så här vi aldrig behövt visa lånelöfte. Dock när vi ville ha visning före visningen, då behövde mäklaren se så vi hade de begärda priset, för att sälja utan budgivning.
 
Stickan56
Leeten Leeten skrev:
Har inte läst igenom hela tråden.

Men på visningar vi gått på så här vi aldrig behövt visa lånelöfte. Dock när vi ville ha visning före visningen, då behövde mäklaren se så vi hade de begärda priset, för att sälja utan budgivning.
Just det, inga konstigheter.
Vid en öppen visning har ni inte lagt ett bud ännu,
Vid en förhandsvisning har ni signalerat att ni antingen är beredda att lägga ett bud eller säga ja eller nej till ett begärt pris.

Stickan
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
på en skakigare marknad är det nog mer viktigt, förut fick ju de flesta lånelöfte... jag kan misstänka att mäklaren "läser" lite hur van man verkar, om man kommer "kontorsklädd" i en modern bil osv så kanske han stannar vid att fråga och inte ber att få se... Jag tycker inte alls frågan är orimlig och skulle jag sälja så skulle jag önska att mäklarn kollade att spekulanter verkade seriösa. Vill man verkligen köpa så löser man problemet med att visa man har lånelöfte.
Det är tillochmed så i denna marknad att folk fortfarande får lånelöfte. Men ett löfte är inget löfte utan banken kommer kanske vilja:

Se objektbeskrivning och göra en egen värdering (utifrån området)
Kräva besiktning
Se att boendekostnader är rimliga
Kräva större andel kontantinsats.

Bara för att man har bra ekonomi och "inte har varit med om" så innebär det inte att det inte sker andra saker just nu i en vikande marknad.

Jag fick köpa mitt hus billigt då de andra intressenterna inte hade klart med bank och säljaren ville ha en smidig affär (och vara ute ur huset till vintern då denne var gammal och sliten). I detta fall ville alltså inte säljaren ta risken och där var "klart med banken" avgörande.

Som svar på frågan om bolånelöfte så är det väl egalt vad beloppet är på. Jag har ju mitt maxtak på objektet utifrån vad jag anser att det är värt. Det beror ju på saker som min kontantinsats med. Så om jag verkligen var intresserad och det hängde på att visa bolåleöftet om jag skulle få köpa så skulle jag visa det.

Det kan ju även faktiskt vara så att efter kontakten med TS så har mäklaren fått intresset att denne är oseriös och därmed ställer detta krav. Detta sker ju antagligen i samråd med säljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.