46 026 läst · 116 svar
46k läst
116 svar
Mäklare kräver att se lånelöfte
Jag har varit med i budgivningar där övriga budgivare bjöd på nått de inte kunde finansiera, det är ju då lite kul när man bjudit mot 2st hittepå budgivare och mäklaren vill att vi betalar vårt sista bud, vårt sista bud borde ju då rimligtvis ha varit innan de 2 utan pengar gick in i budgivningen, men de blev en ny visning och huset gick under vårt ursprungliga pris, vi hade redan gått vidare i letandet när det kom ut andra vändan.
Så det är väl rätt bra att det kollas, måste ju kännas rätt meningslöst att vara med och buda på nått man inte kan köpa?
Så det är väl rätt bra att det kollas, måste ju kännas rätt meningslöst att vara med och buda på nått man inte kan köpa?
Ja. Du har rätt Pumba. Men kanske i stället för att skicka min lånelöfte till mäklaren och att hon ska se hur mycket kan "max" buda, kan hon i stället ringa och fråga själv till banken att om vi är godkänd för den aktuellt budgivning som vi har erbjudit.P Pumba skrev:Jag har varit med i budgivningar där övriga budgivare bjöd på nått de inte kunde finansiera, det är ju då lite kul när man bjudit mot 2st hittepå budgivare och mäklaren vill att vi betalar vårt sista bud, vårt sista bud borde ju då rimligtvis ha varit innan de 2 utan pengar gick in i budgivningen, men de blev en ny visning och huset gick under vårt ursprungliga pris, vi hade redan gått vidare i letandet när det kom ut andra vändan.
Men hur är det för de budgivaren som lägger kontanta medel, och kanske ihop med ett lån?
Skulle aldrig ge ett lånelöfte till mäklaren om jag inte vore helt desperat och inte hade mer pengar än vad lånelöfte angav.
Edit: inte ens om man har ett lånelöfte på ett maxbud skulle jag röja det. Det skulle minska mitt förhandlingsutrymme.
Skulle aldrig ge ett lånelöfte till mäklaren om jag inte vore helt desperat och inte hade mer pengar än vad lånelöfte angav.
Edit: inte ens om man har ett lånelöfte på ett maxbud skulle jag röja det. Det skulle minska mitt förhandlingsutrymme.
Redigerat:
Precis. Många ser at ett fördel att mäklaren kan se våran lånelöfte är för att de ska veta att vi är seriösa. Detta jag förstår. men också spelar kontra att mäklare kan försöka "tvinga" oss att nå maxtak på något sätt.Hemmakatten skrev:
Budförnedlingsplikten... undra vad den är värd. Listan distribueras till köparen EFTER kontraktsskrivning och EFTER tillträdet vilket är fullt rimligt annars kunde man kommit överens med andra köpare. Problemet är att du då har ett bindande kontrakt till säljaren, dessutom har du redan fått nycklarna.C cpalm skrev:
Nu pratar ni om olika saker.
Bästa svaret
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Att inte lägga ut budet på Hemnet kan nog mäklaren göra som hen (och ev säljaren) vill, det finns inga lagar som säger att bud måste redovisas på nätet, däremot MÅSTE mäklaren framföra ditt bud till säljaren, oavsett om du visar lånelöfte eller ej, ser ut som en hemlös med allvarlig psykisk sjukdom eller verkar vara dement, detta MÅSTE hen göra (även om mäklaren ju samtidigt kan säga till säljaren att det inte verkar seriöst, pga det och det). Så ring mäklaren och fråga om hen gett budet till säljaren. Har mäklaren inte gjort det, så skulle jag kontakta säljaren direkt och berätta att mäklaren inte följer lagen. Säger mäklaren att hen har lämnat budet till säljaren kan man ju fråga vidare hur säljaren reagerade och ställer sig till att ditt bud inte visas på Hemnet...
Säljaren måste ju bedöma om budet är seriöst menat, och omd et finns substnas bakom. Kanske förra säljomgången vanns av en person som trodde att "det löser sig säkert", men fick nobben av banken.
Vad är problemet ? Har varit med vid ett antal tillfällen där lånelöftet kommuniceras genom att helt enkelt maila mäklaren om att lånelöfte finns och bankmannen si och så på banken som har kontor x. Varför vara besvärad över att berätta att lånelöfte finns ?
Vi har lämnat ut vårt lånelöfte då en mäklare för ett hus i Stockholm begärde det. De hade råkat ut för en rad oseriösa spekulanter innan. Ärligt talat förstår jag det, avgörande är ju oavsett inte vad man kan låna utan vad man vill bjuda.
Skulle aldrig visa mitt lånelöfte till en mäklare. Då visar man ju vilken nivå man kan buda upp i vilket dom inte har att göra med.
Att mäklaren kan ringa o fråga banken vad man fått i lånelöfte är bara nys, banksekretess gäller. Annars skulle vem som helst kunna ringa o fråga banken o utgöra sig för att vara mäklare i syfte att snoka. Nä såsom lagar osv ser ut idag har dom inte rätt till det.
Sen tycker jag iofs att budprocessen i Sverige är helt värdelös. Gör som i andra länder att man lämnar bindande skriftliga bud ist.
Att mäklaren kan ringa o fråga banken vad man fått i lånelöfte är bara nys, banksekretess gäller. Annars skulle vem som helst kunna ringa o fråga banken o utgöra sig för att vara mäklare i syfte att snoka. Nä såsom lagar osv ser ut idag har dom inte rätt till det.
Sen tycker jag iofs att budprocessen i Sverige är helt värdelös. Gör som i andra länder att man lämnar bindande skriftliga bud ist.
Vet flera som fått frågan, hur mycket man köpte bostade för när man ska anlita en mäklare vid försäljning sådan info tycker jag inte heller är relevant att ge till mäklare.
De behöver inte veta hur mycket man tjänar på en affär eller hur mycket man har i budget endast att man har finanisering.
De behöver inte veta hur mycket man tjänar på en affär eller hur mycket man har i budget endast att man har finanisering.