Åsa Lund
Nädå. Tråden är inte bara din egen komihåglista. Här finns intresserade som följer och ser fram emot dina inlägg ;)
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Kul att det finns lite intresse i vart fall.

Målade väggarna på kontoret och allrummet i samma färg som vi efter mycken vånda valde till tv rummet på nedanvåningen. Konstigt hur en färg kan upplevas annorlunda då vi gillar den där nere men på ovanvåningen ser den lila ut. Anyhow så bestämdes en ny färg som provmålades. Den föll varken mig eller min bättre hälft i smaken så det får bli en ny omgång med beslutsvånda..
Renoveringsprocess med nymålade väggar i rum, tester av ny färg, osatt golv och fönsterdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har gjort i ordning omfattningar till fönstrena i allrummet med och satt dit fönsterbrädor.
Nyinstallerade fönsterbrädor och omfattningar i ett rum under renovering med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även så smått börjat lägga golv, kontoret och ena av barnens rum klart såhär långt. Är mycket nöjd med golvet faktiskt, lätt att lägga och trots ekonomisorteringen inga större skavanker såhär långt.
Nylagt ljust trägolv i ett tomt rum med gråmålade väggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat ljust trägolv med verktyg och fönsteromfattningar på golvet i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
richardtenggren
Jag läser och beundrar, vad är det för golv du lägger? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag läser och beundrar, vad är det för golv du lägger? :)
Tack!

Golvet heter Softpine och kommer från DalaFloda. Är oljat med hårdvaxolja som är vitpigmenterad men jag tror att det kommer få en behandling till. Ytan på brädorna är inte riktigt så tålig som jag vill ha den.
 
richardtenggren
Okej, har kollat lite på det, men just nu lutar det åt Baseco gran för vår del. Vi vill också ha golvet i en vit ton. :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Okej, har kollat lite på det, men just nu lutar det åt Baseco gran för vår del. Vi vill också ha golvet i en vit ton. :)
Att det blev detta var mest en slump. Dom har bra pris på hornbach, (är dock inte spec förtjust i den affären men det är en helt annan lång historia) och planken är 183mm breda vilket ger ett i vårt tycke snyggt golv. Dock har min bror samma golv och upplever det som att smuts fastnar lätt vilket får mig att tänka att det nog vore bra med en strykning olja till.
Men baseco har snygga golv men priset blir ju helt annorlunda...
 
richardtenggren
Okej, ja Hornbach finns inte i vår närhet så det blir nog att beställa på vår lokala XLBygg om de kan leverera.
Men då har du rätt breda plankor, jag funderar på 135or då några rum är rätt små. Vi ska lägga närmare 140 m2 så det blir en hel del golv.
Det låter klokt, jag överväger att behandla golven själv men jag vet inte.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Okej, ja Hornbach finns inte i vår närhet så det blir nog att beställa på vår lokala XLBygg om de kan leverera.
Men då har du rätt breda plankor, jag funderar på 135or då några rum är rätt små. Vi ska lägga närmare 140 m2 så det blir en hel del golv.
Det låter klokt, jag överväger att behandla golven själv men jag vet inte.
Ja det är ju onekligen ganska mycket golv, du borde kunna få en bra offert på det, jag kommer ju bara lägga drygt hälften.
Mitt minsta rum är 2x4 m ca och jag upplever inte planken som breda här.
Sen är ju frågan om man vill ha 20 el 25 mm tjock. Jag kommer få modifiera en del dörrar för att de ska gå fritt..
 
Har fortsatt att pilla med badrummet.
Upptäcker att det finns ett litet moment 22, enl säkert vatten etc ska golvspånet ligga in mot regeln under plywood som sen ska lyftas 10mm från golvet.
Jag har köpt en unidrain hörn brunn som skruvas i väggen och som måste vara skruvad innan golvet läggs. Jag har efter moget övervägande valt att bygga väggarna först, lyfta plyfan från regeln under och sätta våtrumsgipsen utanpå.

Har gjort att par nischer i duschväggen för att ställa alla schampo flaskor etc. lite småpill men blir nog bra till slut.
Renoveringsprojekt av ett badrum med nyligen installerade plywoodväggar och inbyggda nischer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Märks att bygget hållit på ett tag, har slitit ut mina skor! Snöret sa upp sig...
Sliten arbetssko på en trägolv, skosnöre av, indikerar slitage från byggarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
L ljhnilsson skrev:
Ja det är ju onekligen ganska mycket golv, du borde kunna få en bra offert på det, jag kommer ju bara lägga drygt hälften.
Mitt minsta rum är 2x4 m ca och jag upplever inte planken som breda här.
Sen är ju frågan om man vill ha 20 el 25 mm tjock. Jag kommer få modifiera en del dörrar för att de ska gå fritt..
Ja precis, får hoppas på det! :)
På gran finns det bara 14 eller 25 att välja på, men detta är beroende av bredd. För vår del blir allt nytt så det kommer inte ställa till det så mycket.

Gällande skyddsskor, på jobbet har jag ett par med BOA och kolfiberhätta för kundbesök, väldigt trevliga i jämförelse mot de från mina tidigare jobb. Gillar att slippa skosnören! Har även ett par med BOA hemma fast med vanlig stålhätta, de märks att de är lite klumpigare än jobbskorna.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja precis, får hoppas på det! :)
På gran finns det bara 14 eller 25 att välja på, men detta är beroende av bredd. För vår del blir allt nytt så det kommer inte ställa till det så mycket.

Gällande skyddsskor, på jobbet har jag ett par med BOA och kolfiberhätta för kundbesök, väldigt trevliga i jämförelse mot de från mina tidigare jobb. Gillar att slippa skosnören! Har även ett par med BOA hemma fast med vanlig stålhätta, de märks att de är lite klumpigare än jobbskorna.
Jag har kollat på dojor med BOA (hade ingen aning om att det hette så..) men har inte hittat några som passade mina kräsna fötter. Samt att jag är konservativ och skeptisk mot nyheter:) men det blir nog nå sånt på nästa par, brukar ta hem de skor som är uttjänta på jobb så får de funka hemma ist, inte lila kinkigt att se ska se presentabelt ut här..
 
Badrummet fortsätter.. har isolerat det mesta nu..
Vägg i badrumsrenovering isolerad med stenull mellan träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis isolerat badrum med stenull mellan träreglar, elinstallation synlig och en kvastskaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprocess av badrum med isolerad vägg av stenull, verktyg och rördelar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum under renovering med väggar isolerade med stenull och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenull är ju betydligt trevligare än mineral men det dammar ju ändå så man blir helt täppt i hela skallen..
 
Fick till ett litet ryck i helgen så nu är golv och golvbrunn på plats. Fick även besök av en kille som ska kakla så projekt badrum verkar falla på plats.
Renoveringsprojekt med nyinstallerat golv och golvbrunn i ett pågående badrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påavdelningrn hemmasnickrade lösningar:
Jag återanvände gamla toadörren till det som ska bli ungarnas garderob. Även om jag tyckte att det var en udda och ovanligt hög tröskel.
Öppen dörrtröskel med avkapad del och synliga betonglager i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilen fundersam och knackade lite på tröskeln och vips, så bilen den 40mm lägre och insteget betydligt bättre...
Gammal ojämn tröskel i betong upptäckt under renovering av golvet, omgiven av träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var tidigare ägaren som inte orkat höja dörren när han gjöt på bjälklaget när han gjorde badrum på 70 talet.
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
Åsa Lund
Ibland har man tur!
 
Badrummet börjar snart arta sig. Har gipsat klart allt, ska nu täta allt så jag inte har flytspackel i hels bjälklaget...
Renoveringsarbete i badrum med nygipsade väggar och en bygglampa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av renoverat badrum med nyligen uppsatta gipsväggar och en gul vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsskivor installerade på vägg i renoveringsprojekt av badrum, synlig rörledning och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående renovering av badrum med gipsskivor, ej färdigtälade väggar och synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoffeN och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.