S sunqan skrev:
Våtrumsmattan, vad annars?
Målarfärgen såklart.
 
Finns även denna tråd; https://www.byggahus.se/forum/threa...adrum-fran-60-talet-tips.231577/#post-1967913

Jag gjorde just detta, slipade lätt med sandpapper, körde avfettning och målade sedan med primer och golvfärg för betonggolv. Blev kanon! Enda nackdelen var att jag tog svart färg vilket är snyggt men damm och skräp syns direkt:sleep: Satte in en duschkabin i samband med min lilla budgetrenovering så jag vågar inte säga hur det skulle hålla att duschas på.
 
En våtrums matta går att måla på tvätta med rödsprit hela mattan först prima mattan sedan våtrums färg.
Använd inte silikon på ställen som skall målas lägg den efteråt i takvinkel exempelvis.
 
Hej alla igen,

Detta med att måla golvet. Skulle vilja måla med lite "liv" I. Inte bara rulla på färgen helt vanligt utna kanske nåt med svamp eller så.
Någon som har gjort nåt liknande och har tips bilder eller resultat
 
  • Gilla
lovisa-64
  • Laddar…
Flingor kanske?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Flingor kanske?
[media]
Där lärde jag mig nåt nytt.:D Men känns mer till garage än till detta lilla badrum.
 
Ja jo,
Jag har funderat lite på golvfärg till tvättstugan, men den har ju betonggolv och är i källaren.
 
J Johnsson 56 skrev:
Tvätta med sprit ? Jag har alltid använt målarsoda med perfekt resultat. Sprit tror jag inte fungerar[/QUOTE
Jo, man tvättar med rödsprit för att inte mjukgöraren ska vandra. Sedan grundar man med våtrumsfärg. Har gjort detta Mång gånger.
 
A AlwaysAndForever skrev:
Hej,

Vi köpte en 70 tala villa för 3 år sedan.
Ena badrummet är kakel klinkers. Skulle behöva göras om en dag. Men vi har verkligen inte råd. Funkar.
Andra har vi våtrums matta och tapet . Tänkte ta ut badkaret där ochh fundera på att för bättre rummet på något billigt vis. Det är nämligen brun matta. Någon sa att man kan måla.på vägg och golv trots våtrums matta.
Stämmer det ?
krävs det något speciellt för att det ska vara rätt på alla vis?
Är det okej gällande försäkringar

Någon sa även något om att man bör byta ut badrum efter x antal år för att försäkring ska gälla vid fuktskador mm.. Stämmer det? Alla har ju inte råd att byta kakel elelr matta osv I ett badrum bara så där.

Det går alldeles utmärkt att måla på våtrumsmatta vägg.
Torka med rödsprit, spackla igen skarvar, grunda med vslip och sen kör en våtrumsfärg ett par ggr. (Fråga en målare hur)
Måleriförbunset menar att en sån åtgärd håller ca 10år om det inte skadas. Sen läggr de med en passus att underlaget inte ska vara så gammalt.
Visst mjukgöraren är borta, men då får su vara lite mer försiktig med användandet. Som med allt. Det går inte att köra hur fort som helst med dåliga bromsar heller. Ta hänsyn till åldern vid belastningen...
Givetvis måste det vara torrt under mattan dvs att det inte är fukt i skarvar, när du börjar.

Är det en matta som är 20+ år, så är ju alla åtgärder som förlänger livet på tätakiktet, välkomna.
Det är många som skräms, men allt hänger ju på att akta sig för skador.
Skit samma om försäkringsbolag betalar eller ej.
Säker vatten och GVK är ingen lag, det är rekommendationer som sen försäkringsbolagen lyssnar till.
Så länge du inte blöter ner, så kan du ha vad du vill på väggen, för det är ändå du som får pröjsa för det

Man måste ingenting....
Tekniska livslängden på en väggmatta av plast är cirka 20 år. Sen vill som oftast inte försäkringsbolagen vara med så mycket längre.

Ring ditt försäkringsbolag o fråga om just din försäkring om du är osäkerr.
Ert gamla badrum är nog avskrivet redan...

En annan fråga man bör ställa sig.
Varför måste någon som är försiktig ha en försäkring för något som inte kommer hända.?
Svenskar är så lättlurade med att köpa försäkringar till allt.
Det går t ex inte att köpa minsta pryl på netonnet utan att de frågar om svensken vill ha en försäkring.
Det är försäkringarna de tjänar pengar på... För hur mycket händer med en teve om du bara har koll på vad du gör?

Samma sak med ett hus, oavsett ålder
Ha lite koll på beteendet, så klarar du dig skulle jag säga....
Det är beteendet som sabbar saker...
Finns det ens en mening med att försäkra ett gammalt badrum?
Jo de vill förstås ha din premie
 
  • Gilla
lovisa-64 och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Du kanske kan köpa färdiga våtrumsskivor och bygg på våtrumsmattans väggar? Så länge golvmattan och en bit upp på väggen är ok att ha kvar, eller går att måla så får du då snygga väggar som ser kaklade ut.
Finns bl.a. på Beijerbygg.
Eller så lägger du ny golvmatta samtidigt om det inte kostar för mycket.
Ingen bra ide, blir dubbla tätskiskt.
 
  • Gilla
Suuuz
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Eh, vad menar du? Ska du ringa och fråga tillverkaren av plastmattan om lov.?? Eller tror du det är garanti kvar?
Ja, man ringer tillverkaren av plastmattan och frågar om den går att måla på och isåfall med vad.
Vissa plastmattor innehåller ju mjukgörare som gör att färgen inte härdar utan blir klibbig.
Och vissa färger innehåller kemikalier som mjukar upp mattan.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
J
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men verkar som andra påtalat "bäst före datum", etc. och jag skulle vara mycket försiktig med att ta bort badkar och duscha alltför mycket på väggar och golv i ett så gammalt badrum.

I min tidigare bostadsrättsförening där jag satt i styrelsen drabbades vi under min relativt korta tid där under några år av kraftiga fuktskador på några bostäder. Det var en förening av radhustyp, så det var i paritet med vilket radhus eller villa som helst. Husen byggda början 80-talet och i flera fall där man tagit bort badkar, ersatt med duschdraperi, målat väggar med korrekt färg, lagat diverse fogar, etc. (klassiskt hobby-hemmasnickeri), uppstod fuktskador i väggar. Dels hade badrummen passerat bäst före, dels var de helt enkelt inte byggda för att stå och duscha i med ständigt skvätt och rinnande av vatten på ett sätt som inte uppstod på samma sätt med badkaret.
I något fall hade man ersatt gammal upphängning av duschslang med en nyare anordning. Man hade borrat, pluggat, fogat enligt "konstens regler", efter ett par år hade det ändå sipprat in några droppar här och var vilket till slut blev en katastrof.

Jag hade som sagt varit mycket försiktigt med det. Hade jag haft så gamla badrum hade jag inte duschat där alls. Hade satt in duschkabin ALLA gånger i veckan. Det är väl ingen katastrof... ? Har man inte råd med nytt badrum så har man inte. Gäller att tänka säkerhet, säkerhet, säkerhet. Ni får ingen eller mycket liten ersättning av försäkringsbolaget om något uppstår i ett så gammalt badrum. Det är åldersavskrivet för längesen.
Spara pengar några år så har ni råd med ett nytt senare.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, man ringer tillverkaren av plastmattan och frågar om den går att måla på och isåfall med vad.
Vissa plastmattor innehåller ju mjukgörare som gör att färgen inte härdar utan blir klibbig.
Och vissa färger innehåller kemikalier som mjukar upp mattan.
S sunqan skrev:
Våtrumsmattan, vad annars?
Berätta gärna hur man får reda på tillverkaren av en ca 40år gammal matta? Eller nyare för den delen...
Och sen har jag svårt att tro att en mattillverkare skulle tipsa och ge råd om vilken färg man ska använda
för att måla på deras matta....då ska man nog ha en väldans tur...som att fråga Volvohandlaren om vilken Opel man ska köpa....:rofl:
 
  • Haha
AlwaysAndForever
  • Laddar…
A AlwaysAndForever skrev:
Hej,

Vi köpte en 70 tala villa för 3 år sedan.
Ena badrummet är kakel klinkers. Skulle behöva göras om en dag. Men vi har verkligen inte råd. Funkar.
Andra har vi våtrums matta och tapet . Tänkte ta ut badkaret där ochh fundera på att för bättre rummet på något billigt vis. Det är nämligen brun matta. Någon sa att man kan måla.på vägg och golv trots våtrums matta.
Stämmer det ?
krävs det något speciellt för att det ska vara rätt på alla vis?
Är det okej gällande försäkringar

Någon sa även något om att man bör byta ut badrum efter x antal år för att försäkring ska gälla vid fuktskador mm.. Stämmer det? Alla har ju inte råd att byta kakel elelr matta osv I ett badrum bara så där.
Målning blir ju såklart bara en estetisk förbättring och ingenting som förlänger den tekniska livslängden på badrummet.
Det kan som sagt redan vara förbrukat eller ha några år kvar att leva.
När vi renoverade badrummet för ett par år sedan så hade det orginalmattan från 1968 kvar.
Inge tillstymmelse till fuktskada på trät under men det kändes mest som ren tur och att mattan kunde börja spricka och läcka när som helst.
När jag rev mattan så gordes det endast med handkraft och runt brunnen gick den isär utan att protestera. Det var som att riva papper.
Något att tänka på också är att fuktbelastningen ökar avsevärt när du tar bord badkaret. Har man duschat i badkar och har en brunn som tar undan bra så är det egentligen inget vatten som hamnar på golvet. Plockar du bort badkaret och börjar duscha direkt på golvet så ändras såklart förutsättningarna till det värre för tätskiktet.
Du skriver att "alla inte har råd att byta kakel eller matta osv I ett badrum bara så där". Tråkigt men tyvärr väldigt sant. Detta är nåt som man köpare egentligen alltid måste räkna med. Det kostar pengar att ha hus. Köper man ett gammalt hus med gammalt badrum mm så måste man räkna med att denna utgift kommer och antingen lägga undan pengar till det eller se till att det finns utrymme i lånen för det.
Sen har man inte ekonomi för att panga på så kan man faktiskt anpassa sig därefter. Alla måste inte ha helkaklat, golvvärme, marmor, massa spottar mm för ett par hundra tusen bara för att man blir bombad med sånt på instagram. En renovering med ny brunn, matta och ikea-inredning kan man kanske få 30-40 000.
 
Klart man kan måla. Hur länge skall det hålla? Det värsta som kan hända är väl att färgen lossnar?
Det påverkar inte försäkringen. Ett gammalt badrum har inget försäkringsvärde. Försäkringen är ingen livstids garanti.

Försäkringen gäller i det här fallet för skador som kan uppstå som bieffekt av ett vattenläckage, men inte för den 40 år gamla mattan eller något annat som tillhör det gamla badrummet. Det är en klen tröst att försäkringsbolaget kan komma med några fläktar för att torka upp efter en vattenskada när man själv får stå för badrumsrenoveringen, så man behöver ju inte vänta så länge att tex rören orsakar omfattande skador på huset.

En våtrumsmatta och våtrumstapet kanske tom är ett bättre val än kakel i ett gammalt hus. (Oavsett ålder så länge den är hel).
Kakel/klinker har ju så hög risk för vattenskador att jag är förvånad att inte det ger högre försäkringspremie...även då det är nybyggt/nyrenoverat är risken hög.

Det är lätt att se om en mattan eller dess svetsade hörn är trasiga. Har någon kletat med silikon kan det vara problem, dels kan det vara fusklagning, dels för att det inte att måla på silikonet.

Målartvätt skall verka en stund för att matta ner ytan (soda är frätande). Rödsprit är bra för att tvätta bort fett från mjukgörare.
Vill man färgen ska sitta länge använder man grundfärggrundfärg som har lite bättre vidhäftningsförmåga och sen våtrumsfärg. Där kan det vara bra att fråga målarbutiken, men ofta säger de bara, "Ja, det kan du göra. Nej, det behövs inte" etc. (Ibland roar jag mig ned att ställa frågan "fel" och ofta får man ett JA i alla fall. En del färger har bra vidhäftningsförmåga och behöver inte grundfärg, andra behöver grundfärg för att inte lossna, så man får hitta någon som kan, inte bara en godtycklig säljare.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.