Hej,
Tänkte höra om någon på forumet har lite tips eller kommentarer till golvläggning på vind. Någon tidigare ägare har lagt 22mm spånskiva på en yta av ca 25 kvm. Problemet är att de nu svajar och buktar ner rejält på vissa ställen! Avståndet mellan takstolarna skiljer sig något och är mellan 120 och 135 cc. Vid vindsluckan är de dock 65 cc och där känns det stabilt.
Första tanken var att regla upp och lägga nya spånskivor, men det känns som mycket jobb, samt att vikten blir högre. Spånskivorna räknar jag med vägar ca 16kg/kvm men att lägga enklare reglar 34x120mm av gran rakt över takstolarna skulle t o m bli något lägre vikt. Någon här som har testat detta? Det är en kallvind och vi har endast tänkt att ha det som förvaring av diverse grejer. Ingen fara om det skulle svaja lite när man går, bara det håller.
Tänkte höra om någon på forumet har lite tips eller kommentarer till golvläggning på vind. Någon tidigare ägare har lagt 22mm spånskiva på en yta av ca 25 kvm. Problemet är att de nu svajar och buktar ner rejält på vissa ställen! Avståndet mellan takstolarna skiljer sig något och är mellan 120 och 135 cc. Vid vindsluckan är de dock 65 cc och där känns det stabilt.
Första tanken var att regla upp och lägga nya spånskivor, men det känns som mycket jobb, samt att vikten blir högre. Spånskivorna räknar jag med vägar ca 16kg/kvm men att lägga enklare reglar 34x120mm av gran rakt över takstolarna skulle t o m bli något lägre vikt. Någon här som har testat detta? Det är en kallvind och vi har endast tänkt att ha det som förvaring av diverse grejer. Ingen fara om det skulle svaja lite när man går, bara det håller.
Hej tidigare ägare hade tilläggsisolerat med lösull, takstolar hade höjts (h-del), spånskivor. Har själv lagt på 45x45 för att få luftspalt mellan isolering o golv sedan brädat med råspont. Vi har lämnat ca 1m på varje sida mot takfot obrädad
Glömde skriva att det är ett 1,5-plans radhus från tidigt 80-tal och det är alltså nockvinden jag menar. Skulle tro att det är någon typ av ramverkstakstolar och golvet idag ligger fram till ca 1,5 från taket. Ventilation sker via takfoten och det är ca 10cm mellan isolering och spånskivorna idag.
Hur har det gått med era plastlådorna på kallvinden. Vi håller på lägga golv på vår kallvind och tänkte precis som ni förvara grejerna i plastlådor med lock. Men nu funderar jag över om det var verkligen så smart: skulle det kanske vara bättre att låta luften cirkulera fritt runt sakerna? Riskerar man inte att fukten fångas i lådorna om de är stängda?P pali75 skrev:
Man kan väl resonera fram och tillbaks men om någon har praktiska erfarenheter med sådant skulle det vara kul att höra
Kan emellertid berätta att det hittills gått utan någon som helst problem med våra plastlådor på vinden.T tophee skrev:Hur har det gått med era plastlådorna på kallvinden. Vi håller på lägga golv på vår kallvind och tänkte precis som ni förvara grejerna i plastlådor med lock. Men nu funderar jag över om det var verkligen så smart: skulle det kanske vara bättre att låta luften cirkulera fritt runt sakerna? Riskerar man inte att fukten fångas i lådorna om de är stängda?
Man kan väl resonera fram och tillbaks men om någon har praktiska erfarenheter med sådant skulle det vara kul att höra
Lite detaljer:
-satt tätningslist i locket. Det är fortfarande inte helt tätt men jag tänkte att det skulle bli mindre luftcirkulation på det sättet. I efterhand är jag inte säker om det faktiskt gör någon skillnad.
- Köpte några kilo silica gel och la 100-200 g i två säckar i varje låda. Dessa behöver läggas i ugnen 1-2 gånger per år för att torka dem. Vet inte hur länge jag orkar med den uppgiften men det är ett bra sätt att jobba dig framåt, dvs prova lite längre perioder och kanske det visar sig att det fungerar utan silica gel? Jag har dock mätat luftfuktigheten i lådorna och den är konstant ca 30% inuti lådorna när den är 80-90% direkt utanför. Gissar att get gör en rejäl skillnad.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Gammal tråd kanske men fyller på med lite.
Har själv lagt konstruktionsplywood 15 på CC 800 (cirka) och med kortlingar i alla skarvar.
Det sviktar en del, men måste hålla nere vikten då hanbjälkarna, som också är tak till övervåningen, är i klenaste laget. Tjocklek/pris/prestanda är det det starkaste och slår OSB eller spånskiva.
(under det bytte jag all gammal sunkig spån mot lösull)
Till enklare förvaring duger det jättebra med plastbackar. det är vid kyla som slår om i värme som det kan bli fuktpåslag på vindsförvarade föremål.
Har själv lagt konstruktionsplywood 15 på CC 800 (cirka) och med kortlingar i alla skarvar.
Det sviktar en del, men måste hålla nere vikten då hanbjälkarna, som också är tak till övervåningen, är i klenaste laget. Tjocklek/pris/prestanda är det det starkaste och slår OSB eller spånskiva.
(under det bytte jag all gammal sunkig spån mot lösull)
Till enklare förvaring duger det jättebra med plastbackar. det är vid kyla som slår om i värme som det kan bli fuktpåslag på vindsförvarade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blir det ingen mögel på undersidan av k-plywood när värmen stiger upp? Vi har exakt samma vind och behöver konsultation. Jag tänker lägga k-plywood som golv på vår kallvind men förra ägaren hade problem med mögel på vind pga värme som steg upp och dålig ventilerad vind. Tänker ställa en avfuktare på vind samtidigt som nytt golv ska läggas men undrar hur bra ska golvet vara ventilerad för att k-plywood inte tar smällen av fukt istället för råspont i taket. Vi ska även mögelsanera vinden inom kort samt montera fuktmätare med övervakning.M MagHam skrev:Gammal tråd kanske men fyller på med lite.
Har själv lagt konstruktionsplywood 15 på CC 800 (cirka) och med kortlingar i alla skarvar.
Det sviktar en del, men måste hålla nere vikten då hanbjälkarna, som också är tak till övervåningen, är i klenaste laget. Tjocklek/pris/prestanda är det det starkaste och slår OSB eller spånskiva.
(under det bytte jag all gammal sunkig spån mot lösull)
Till enklare förvaring duger det jättebra med plastbackar. det är vid kyla som slår om i värme som det kan bli fuktpåslag på vindsförvarade föremål.
[bild]
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Om förra ägaren hade problem med mögel utan plywood så skulle jag nog inte lägga på plywood. Det låter som en "recipe for disaster".M Makun001 skrev:
Vill dock påpeka att det inte är själva värmen som förorsaker mögeln utan fuktigheten. Ni har alltså tydligen ingen ångspärr och jag gissar att det är det som skulle behöva åtgärdas innan du kan lägga in golv på vinden. När ingen luftfuktighet kan stiga upp till vinden minakr risken för mögel. Sedan ska det naturligtvis vara bra ventilation under plywood-golvet också, men det komme nog inte att hjälpa så länge ni inte har ångspärr.
Produkter som diskuteras i tråden