18 386 läst · 92 svar
18k läst
92 svar
Bästa router när det gäller täckning i villa?
Jag har dragit Ethernet i nästan hela huset via telefonrören och antennrören. Sedan köper man några billiga 5-portars gigabit-switchar och placerar i de rum där man vill använda utrustningen och inte bara vidarekoppla. Man kan få bra gigabitswitchar för under 100-lappen om man letar lite. Jag köpte från Kina, men det var innan tullavgifterna, men även med dessa så kan man få dem riktigt billigt om man köper flera samtidigt.berisen skrev:Fan där sa du något. Det finns både telefon och antennuttag i huset på ett par ställen, ska se om man möjligen kan få i en nätverkskabel genom dom på något vis med hjälp av en dragfjäder eller liknande. Då skulle man ju garanterat klara sig med en enklare AP, typ en sån AC-Lite på övervåningen och en Pro på nedervåningen där jag ställer lite högre krav på hastighet.
Tänk även på att man kan stoppa in senildosor på andra sidan väggen där det redan finns uttag. Detta har jag utnyttjat till max. På detta sätt så har jag två Ethernetuttag i alla sovrum. Ett från TV-uttaget i vardagsrum/allrummet bredvid, samt ett från teleuttaget. Den som flyttar in i mitt hus efter mig kommer att undra hur allt detta fungerar...
Då har jag lärt mig något nytt uttryck idag, haha!pacman42 skrev:Jag har dragit Ethernet i nästan hela huset via telefonrören och antennrören. Sedan köper man några billiga 5-portars gigabit-switchar och placerar i de rum där man vill använda utrustningen och inte bara vidarekoppla. Man kan få bra gigabitswitchar för under 100-lappen om man letar lite. Jag köpte från Kina, men det var innan tullavgifterna, men även med dessa så kan man få dem riktigt billigt om man köper flera samtidigt.
Tänk även på att man kan stoppa in senildosor på andra sidan väggen där det redan finns uttag. Detta har jag utnyttjat till max. På detta sätt så har jag två Ethernetuttag i alla sovrum. Ett från TV-uttaget i vardagsrum/allrummet bredvid, samt ett från teleuttaget. Den som flyttar in i mitt hus efter mig kommer att undra hur allt detta fungerar...
Ska kolla hur pass bra telefontrådar och antennkablar är dragna, med lite tur är det ju i ett plaströr där det finns utrymme för en nätverkskabel. Med lite otur är det draget helt löst i väggarna men det tror jag inte..
Jag behöver ju bara ha upp en enda tråd från nedervåningen upp till övervåningen för att kunna placera en AP där. Din lösning låter riktigt trevlig men jag kör allting trådlöst så jag har tyvärr inget behov av uttag i varje rum
Trådat är alltid bättre, detta säger jag trots att jag jobbar med mobilnät. TIll och med min ChromeCast har Ethernet, detta för att slippa problemen som trådlöst kan ge. Men efter att jag bytte till Ubiquiti så skulle jag iofs kunna gå över på trådlöst till den. Men innan jag bytte till Ubiquiti så var det inte ett alternativ.
Jag vill betona att jag inte jobbar åt företaget i fråga, jag är inte heller någon fanboy, jag är bara en väldigt nöjd kund.
Jag vill betona att jag inte jobbar åt företaget i fråga, jag är inte heller någon fanboy, jag är bara en väldigt nöjd kund.
Absolut, håller med. Trådlöst är dock klart okej för min del när man tänker på hur pass mycket jobb det sparar att dra kabel överallt så det känns som en bra kompromiss. Kan jag få ut åtminstone 50Mbit (Av en 250-lina) på de flesta platser trådlöst i kåken så är jag mer än nöjdpacman42 skrev:Trådat är alltid bättre, detta säger jag trots att jag jobbar med mobilnät. TIll och med min ChromeCast har Ethernet, detta för att slippa problemen som trådlöst kan ge. Men efter att jag bytte till Ubiquiti så skulle jag iofs kunna gå över på trådlöst till den. Men innan jag bytte till Ubiquiti så var det inte ett alternativ.
berisen skrev:Nejdå jag får bara en fiberkonverter och är fri att koppla in vad jag vill sen. Det här tror jag låter som den bästa lösningen ändå. Bra pris och låter som den har riktigt bra täckning.
Har dessutom en Asus N66U som borde kunna agera router utan problem om jag stänger av wi-fi på den.
Huset är från 1927 med lite påbyggnad på 70-talet så det är inte allt för tjocka väggar/tak så der borde nog bli rätt hyfsat även på övervåningen. Totalt är det 168kvm men viktigast är ändå att nedervåningen får bra täckning.
Räcker det inte till så får jag helt enkelt bita i sura äpplet och dra en nätverkskabel upp till övervåningen och sätta dit en till unifi.
En ”vanlig router” med antenner är alltså ett klart sämre alternativ i det här fallet?
Du kommer inte bli missnöjd. Har haft min i två hus. Ett tvåvånings dock "bara" 108kvm. central placering som jag föreslog tidigare. Full täckning överallt.
Nu sitter den i ett gammal hus från 50 talet. 98+98kvm enplans med källare . har inte ens satt den centralt denna gången utan i rummet längst ut på ena sidan och har full täckning på andra sidan samt hela källaren. (kan såklart bero på vad för enhet man ska ansluta) men för min del är det en Iphone x och en Nitendo switch som brukar det trådlösa mest.
Blev själv förvånad av hur bra täckning den hade när jag köpte den. Har använt andra routers för Asus för mycket mer pengar och blivit besviken på täckningen. Nu är detta bara en AP men med en billig router eller som du säger en gammal man redan har liggandes är detta en bra lösning enligt mig.
Fun fact: När vi flyttade till nya huset köpte jag ett mesh nätverk då jag trodde jag skulle behöva det. Lämna tillbaka det så fort jag såg att det räckte mer än väl med bara Unifi:n
Låter kanon! Tack för tipsetC Cookiiee skrev:Du kommer inte bli missnöjd. Har haft min i två hus. Ett tvåvånings dock "bara" 108kvm. central placering som jag föreslog tidigare. Full täckning överallt.
Nu sitter den i ett gammal hus från 50 talet. 98kvm enplans med källare. har inte ens satt den centralt denna gången utan i rummet längst ut på ena sidan och har full täckning på andra sidan samt hela källaren. (kan såklart bero på vad för enhet man ska ansluta) men för min del är det en Iphone x och en Nitendo switch som brukar det trådlösa mest.
Blev själv förvånad av hur bra täckning den hade när jag köpte den. Har använt andra routers för Asus för mycket mer pengar och blivit besviken på täckningen. Nu är detta bara en AP men med en billig router eller som du säger en gammal man redan har liggandes är detta en bra lösning enligt mig.
Har tyvärr ingen möjlighet att placera den centralt utan den kommer hamna i ett rum lite på utkanten men förhoppningsvis räcker den dit jag behöver ha täckning. Får jag dessutom dit en på ovanvåningen blir det säkert kanon från det jag läst här. Att man inte har full fart i precis hela huset kan jag leva med
Jag måst lägga min rekommendation på Ubiquiti som flera andra redan har gjort.
Jag bor i ett hus med tre våningar och har under flera års tid provat olika lösningar för att få till hyfsad wifi-täckning men ingenting har varit ok. Då pratar vi ganska dyra lösningar från Acer, d-link, TP-link, Asus och Netgear. Tyvärr har ingen av dessa funkat bra. Sen fick jag höra talas om Ubiquiti och köpte en UAP-AC-PRO och sedan dess har jag inte haft några problem alls. Den är superstabil och har bra täckning i hela huset. Den sitter centralt i huset och behöver bara en nätverkskabel från Telias router.
Jag är inte heller sponsrad av någon utan bara en extremt nöjd kund som äntligen har hittat en lösning som fungerar.
Jag bor i ett hus med tre våningar och har under flera års tid provat olika lösningar för att få till hyfsad wifi-täckning men ingenting har varit ok. Då pratar vi ganska dyra lösningar från Acer, d-link, TP-link, Asus och Netgear. Tyvärr har ingen av dessa funkat bra. Sen fick jag höra talas om Ubiquiti och köpte en UAP-AC-PRO och sedan dess har jag inte haft några problem alls. Den är superstabil och har bra täckning i hela huset. Den sitter centralt i huset och behöver bara en nätverkskabel från Telias router.
Jag är inte heller sponsrad av någon utan bara en extremt nöjd kund som äntligen har hittat en lösning som fungerar.
Kanske är det 1.5 cm kabelstump? Eller 3 cm? Det motsvarar en kvarts våglängd för 5GHz- respektive 2.4GHz-gbanden och ger en sfärisk spridning av signalen. Det är väl inte helt fel val för en konsumentprodukt som är tänkt att arbeta ensam och installeras av någon utan några större kunskaper. Prova att pilla loss det stora plasthöljet på Asus stora antenner. Det är inte mycket mer i dem...useless skrev:
Däremot är det kanske ingen större kvalitet på radiomottagsren och sändaren i den där Technicolorn...
jo, rak ska den ju företrädesvis vara.useless skrev:
Men vid dessa höga frekvenser blir antennerna korta, så man kan inte bedöma en routers signalkvalitet efter antennlängd, vilket många uppenbarligen tror, eftersom bl a Asus gör så långa tomma höljen till sina antenner ..
Hade liknande problem tidigare. Vi har ett vinkelhus på 145m2. Mediaskåpet ligger i tvättstugan på ena sidan och två sovrum med dålig täckning längst bort på andra sidan. Testade att köpa Asus AC88U men inte ens den räckte till. Då blev det en Ubiquiti Edgerouter POE och endast en Unifi Pro AP. AP'n satte jag i mitten av huset, nu täcker jag allt. Rekommenderas varmt. Lite bökigt att konfigurera men sedan när det är klart så fungerar det bara utan problem.
Ni har definitivt övertygat mig om att det blir en (kanske fler) accesspunkter från Ubiquiti. Velar bara lite mellan AC-Lite och AC-Pro men där verkar skillnaden mest handla om hastighet och hur många enheter man kan ha igång samtidigt. Har hyfsat låga krav där så jag tror att en Lite blir perfekt.
För visst skiljer det ingenting i räckvidd mellan dessa?
Precis så har jag också gjort! Unifi APs, en LR på ovanvåningen och sedan en Pro på bottenvåningen. En Edgerouter POE + switch där den gamla coax och teleledningen kom in, sedan drog jag ethernet kablar i de gamla telefon- och coax-rören.pacman42 skrev:Jag har dragit Ethernet i nästan hela huset via telefonrören och antennrören. Sedan köper man några billiga 5-portars gigabit-switchar och placerar i de rum där man vill använda utrustningen och inte bara vidarekoppla. Man kan få bra gigabitswitchar för under 100-lappen om man letar lite. Jag köpte från Kina, men det var innan tullavgifterna, men även med dessa så kan man få dem riktigt billigt om man köper flera samtidigt.
För att göra det snyggt sågade jag upp väggen (innervägg) och satte in en lucka så att all utrustning kunde gömmas innanför väggen. Drog dock även el dit och satte in eluttag innanför luckan.
(På bilden hade jag fortfarande den gamla comhem routern inkopplad medan kag väntade på att fibern skulle kopplas in)
ER POE så slipper du strömkabel till AP ;Dberisen skrev:Ni har definitivt övertygat mig om att det blir en (kanske fler) accesspunkter från Ubiquiti. Velar bara lite mellan AC-Lite och AC-Pro men där verkar skillnaden mest handla om hastighet och hur många enheter man kan ha igång samtidigt. Har hyfsat låga krav där så jag tror att en Lite blir perfekt.
Nu har du ju redan fått sjukt mycket förslag men delar min "story" ändå...
Jag jobbar med IT (på rätt avancerad nivå) och jobbar mycket hemifrån, jag kör PC och Mac samt Android platta och mobil. Fru och döttrar kör bara Äppel produkter. Har även NAS, mediacenter, AppleTV, ChromeCast, Philips Hue, Google Home, etc. i nätverket.
Under flera år höll jag på med en evig kamp för att få allt att lira ihop och oftast var det Apple grejerna som inte fungerade bra, avbrott, slå på/slå av WiFi på iPhone eller iPad fungerade ofta men rätt ofta fick vi starta om routern.
Jag har under åren bytt router ungefär en gång i året och alltid haft "high-end" routers, Asus, Netgear och D-link har testats men ingen av dem har fungerat klockrent.
Sista året med "vanlig" router hade jag en timer som slog av/på strömmen till routern varje natt och då fungerade det bättre.
Till på det fanns områden i huset (två våningar) där WiFi täckningen var dålig och jag införskaffade "extenders" men då började nätet bråka ännu mer...
Jag har goda kunskaper i nätverk så allt var korrekt konfigurerat!
Drygt två år sedan köpte jag en Negear Orbi pack med en router och en satellit, ställde den ena i övre våningen i garderoben där fibern kommer in och den andra i en garderob på nedre plan.
På dessa dryga två år har jag inte behövt starta om routern en enda gång (dock installerar den själv nya firmware med omstart ca. 2 gånger i året) och vi har inte haft några som helst problem med IP konflikter, tappad wifi kontakt etc.
Svågern hade liknande bekymmer som jag med "traditionell" WiFi router och han köpte Asus Lyra vilken också har fungerat väldigt bra så det är inte specifikt märke tror jag utan snarare "mesh" tanken som löser problemen!
Jag jobbar med IT (på rätt avancerad nivå) och jobbar mycket hemifrån, jag kör PC och Mac samt Android platta och mobil. Fru och döttrar kör bara Äppel produkter. Har även NAS, mediacenter, AppleTV, ChromeCast, Philips Hue, Google Home, etc. i nätverket.
Under flera år höll jag på med en evig kamp för att få allt att lira ihop och oftast var det Apple grejerna som inte fungerade bra, avbrott, slå på/slå av WiFi på iPhone eller iPad fungerade ofta men rätt ofta fick vi starta om routern.
Jag har under åren bytt router ungefär en gång i året och alltid haft "high-end" routers, Asus, Netgear och D-link har testats men ingen av dem har fungerat klockrent.
Sista året med "vanlig" router hade jag en timer som slog av/på strömmen till routern varje natt och då fungerade det bättre.
Till på det fanns områden i huset (två våningar) där WiFi täckningen var dålig och jag införskaffade "extenders" men då började nätet bråka ännu mer...
Jag har goda kunskaper i nätverk så allt var korrekt konfigurerat!
Drygt två år sedan köpte jag en Negear Orbi pack med en router och en satellit, ställde den ena i övre våningen i garderoben där fibern kommer in och den andra i en garderob på nedre plan.
På dessa dryga två år har jag inte behövt starta om routern en enda gång (dock installerar den själv nya firmware med omstart ca. 2 gånger i året) och vi har inte haft några som helst problem med IP konflikter, tappad wifi kontakt etc.
Svågern hade liknande bekymmer som jag med "traditionell" WiFi router och han köpte Asus Lyra vilken också har fungerat väldigt bra så det är inte specifikt märke tror jag utan snarare "mesh" tanken som löser problemen!