Hej!

Är nyinflyttad i 40-talskåk och har i nuläget växtlighet kring huset som jag vill ha bort p g a att jag är rädd att det skadar husgrunden.
Har inte råd med proffessionell dränering i nuläget (vilket jag förstår förstås hade varit bäst), så undrar: Kan jag göra något själv i väntan på att ha råd med riktig dränering?
Min tanke är att jag ska gräva bort en bit av jorden och ersätta denna med singel/makadam. Är det smart? Oroar mig för att vattnet kanske åker igenom singeln och blir kvar emot husgrunden längre ner bara, dvs jag gör mer skada än nytta.
Vad tror ni? Är helt grön!

Tack på förhand för tips!

• Gilla
Vidbäcken
  • Laddar…
Har du problem med fukt idag? Har du gott om tid? Hur djupt under marken ligger källaren?

Har du inga akuta problem men gott om tid skulle jag ta bort växtligheten närmast huset först, sen gräva för hand runt om, en sida per sommar eller så. Sätta platonmatta och eventuell isolering och sen fylla med singel.

Att bara gräva en bit ner runt hela huset och sen låta göra om det låter som slöseri med resurser.

Det var ju jäkligt smart att ta en sida per sommar ja. Du tror alltså jag skulle kunna göra det själv? Jag ska läsa på! Det ska väl ner nåt dräneringsrör också har jag för mig.
Tack för tipset!

Är det källare på huset?

Japp, under hela huset.

Det är trist att gräva, men visst klarar du det. Dräneringsrör kan vara bra, men då måste du ha något att ansluta dem till som leder bort vattnet. Rören i sig gör inget magiskt.

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Jag lånar tråden med en snarlik fundering. Håller på att gräva ut för gång/trädgårdstrappa en bit från mitt 60-tals suterränghus. Köpte kåken förra året och den ska vara dränerad, dock ganska taskig finish på platonmattans avskärmning som synes på bilden nedan. Jag trodde det låg singel och grus närmast men det visar sig att det är matjord fram till mattan. Är detta ett problem? Att man ser platonmattan känns inte heller helt toppen då jag hört att de är uv-känsliga.

Är det läge att gräva upp hela sidan, lägga om platonmattan och fylla med singel ända upp till mattans kant? Eller kan matjord ligga intill mattan utan problem? Dränrör ska finnas hos mig enligt uppgift.

Utgrävd jord vid suterränghusets vägg med synlig platonmatta och en del av den exponerade husgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Platonmattan skapar en luftspalt mot grunden så att ev fukt kan ventileras bort. Mattan i sig är fukttät så matjord fram till den är inget problem.

All plast är uv-känslig så att hindra solen från att komma till är lämpligt. Singel, marksten eller växtlighet etc upp till kanten fungerar som solskydd. Finns ingen anledning att gräva upp ngt.

@ TS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du problem med fukt idag?
Detta är nyckelfrågan.
Om ja, specificera vad problemet är.
Om nej, somna om och gör ngt roligare med din tid och dina pengar.

Det finns mig veterligt inga klara evidens som säger att växtlighet generellt är negativt/skadligt för hus. Det finns vissa speciella fall där man kanske kan konstatera att växtlighet av ngt slag mågonstans varit orsak till specifika problem, men inget generellt. Växtlighet kan skydda huset lika mkt som att skada det. Möjligtvis om du har ett fullstort skogsträd ett par meter från huset kan det eventuellt orsaka problem.

Däremot kan jag garantera att hårdgjorda ytor närmast huset leder till stor fukt- och smutsbelastning nertill. Möjligtvis om man har långa takutsprång kan det klara sig. Långt gräs däremot gör att inget skvätter upp mot huset.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dräneringsrör kan vara bra, men då måste du ha något att ansluta dem till som leder bort vattnet. Rören i sig gör inget magiskt.
Haha, ja du ser - jag måste helt klart läsa på bättre! Tack snälla för info! Det blir grävning i sommar.

Oldboy Oldboy skrev:
@ TS
Detta är nyckelfrågan.
Om ja, specificera vad problemet är.
Om nej, somna om och gör ngt roligare med din tid och dina pengar.
Inga akuta problem: Det finns helt klart fukt i källaren - det syns på en yttervägg här och där (färg har släppt, mörka fläckar), men källaren används inte till boende utan bara till förvaring, odling och som verkstad. Så dränering tänker jag är en god idé, men inget jag behöver kasta mig över. Är dock verkligen nybörjare så det är bara vad jag förstått hittills!

Hej,
Bilder nedan på UV utsatt platonmatta samt min fix av det. Tätat med bra fog och täckt med dekorsten för att stoppa fortsatt nedbrytning.

Ang växtlighet vid hus är min erfarenhet att det skapar extra underhåll. Har flyttat två rosenbuskar och ska ta bort en till så snart jag har tid.

Vid huset hade en buske försökt ta sig in bakom en plåt där sockel möter puts fasad. De 7 panelbrädorna direkt bakom rosenbusken på uterummet fick jag byta innan jag målade i somras, rötskadade kanske för de aldrig torkade bakom buske?

K kim i skåne skrev:
Inga akuta problem: Det finns helt klart fukt i källaren - det syns på en yttervägg här och där (färg har släppt, mörka fläckar), men källaren används inte till boende utan bara till förvaring, odling och som verkstad. Så dränering tänker jag är en god idé, men inget jag behöver kasta mig över. Är dock verkligen nybörjare så det är bara vad jag förstått hittills!
Fundera på om det verkligen är värt att börja handgräva runt huset för att spara pengar. Finns det andra saker som du behöver åtgärda på huset som inte kommer bli gjorda om du står och gräver? Tar du dit någon med en liten grävare som bara gräver upp 1 till 2 sidor runt huset i någon dag kommer det inte kosta jättemycket. Du kan sedan själv göra allt arbete med dräneringen.

• Gilla
kim i skåne och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
K kim i skåne skrev:
Min tanke är att jag ska gräva bort en bit av jorden och ersätta denna med singel/makadam. Är det smart? Oroar mig för att vattnet kanske åker igenom singeln och blir kvar emot husgrunden längre ner bara, dvs jag gör mer skada än nytta.
Gör inte det.
Ta bort växtligheten och se till att marken faller från huset.
Nästa steg borde vara att skrapa ihop pengar till att anlita en entreprenör som utför dräneringen.
Du kan kanske få ett bättre pris om jobbet görs på vintern.

Stickan

useless useless skrev:
Är det källare på huset?
Om det inte är källare då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.