P Puhnallen skrev:
Du kunde ju ha behållit en endast 6 år gammal bil. Men du tycker kunderna ska betala en ny fin åt dig.
Jag har helt enkelt tröttnat på rost och problem med gamla bilar.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och det fina med det är att kunderna har fritt fram att inte anlita honom så vad gnäller du över?
De kan anlita nån annan som kanske inte kommer alls när den gamla bilen inte startar.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
De kan anlita nån annan som kanske inte kommer alls när den gamla bilen inte startar.
Precis. Jag tycker nog att det är upp till hantverkaren/leverantören av tjänsten att själv avgöra vilken bil, vilka verktyg och maskiner som behövs för att kunna göra ett bra jobb.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
Jag har helt enkelt tröttnat på rost och problem med gamla bilar.
Rost på en 6 år gammal bil? Sköter du bilen på samma sätt du sköter jobbet?
 
P Puhnallen skrev:
Rost på en 6 år gammal bil? Sköter du bilen på samma sätt du sköter jobbet?
Jag planerar framåt. Skulle jag ha den kvar så hade det blivit 3 år till och efter 9 år är det inte mycket värde kvar. Nån firma köper den inte och antagligen börjar rosten komma också.
Före den 6 år gamla bilen hade jag en Transporter från år 2004 som blev 9 år gammal innan jag sålde den och då fanns det lite lätt rost här och där.

Som företagare har jag annat att göra än att hålla på med gamla bilar.

Vit Transporter-skåpbil parkerad i snödriva med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
Jag har helt enkelt tröttnat på rost och problem med gamla bilar.
mudder mudder skrev:
Jag planerar framåt. Skulle jag ha den kvar så hade det blivit 3 år till och efter 9 år är det inte mycket värde kvar. Nån firma köper den inte och antagligen börjar rosten komma också.
Före den 6 år gamla bilen hade jag en Transporter från år 2004 som blev 9 år gammal innan jag sålde den och då fanns det lite lätt rost här och där.

Som företagare har jag annat att göra än att hålla på med gamla bilar.

[bild]
Det tar 10 min att köra igenom biltvätten.
 
mudder mudder skrev:
De kan anlita nån annan som kanske inte kommer alls när den gamla bilen inte startar.
Eller så kan han göra som jag. Ha minst en reservbil stående.
 
Fairlane
Det är lite intressant hur olika man tänker. Det är inte bara hantverkare och kunder som tänker olika, utan även inom hantverkargebitet går tankarna isär.

Ett fiktivt exempel. 6 grannar i en radhuslänga har samma problem som de behöver hjälp av en hantverkare att fixa. De får kontakt med en hantverkare som kan lösa deras problem. Hantverkaren beräknar att det kommer ta en timme per hus, 45 minuters resa till platsen och lika långt tillbaks (5 mil), sen 30 minuter för att skriva ut 6 fakturor.

Vad landar nu fakturan på för respektive kund?

Hantverkare 1: 1 timme arbete + 20 minuter för resa och fakturering (respektive parts del av resandet och fakturerande), avrundat till 1,5 timme per kund, plus del av bilkostnad

Hantverkare 2: 1 timme arbete + 2 timmar för resa och fakturering för varje kund (kunden har inte med att göra att kunden innan var grannen, jag har rätt att ta ersättning för resa till och från firman). 3 timmar per kund plus full bilkostnad.

Hantverkare 1 fakturerar 8 timmar för 8 timmar, samt ersättning för bilen. Hantverkare 2 fakturerar 18 timmar för 8 timmar samt 6 bilersättningar... Om kunden ifrågasätter fakturan från hantverkare 2 så kommer "Gör jobbet själv då, du blir svartlistad etc"

Vill man göra det ännu värre så¨tar arbetet 1 timmer och 5 minuter per kund (resan endast 30 minuter åt vardera håll så blir det fortfarande 8 timmar). Nu kommer hantverkare 2 fakturera 2 timmar per kund för arbete (påbörjad timme) och 1,5 timme för resa och fakturering (kanske avrundat till 2 timmar?). Helt plötsligt så han hen fakturerat 21-24 timmar för en dags arbete...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
@Fairlane Skilnaden mellan H1 och H2 är att H2 gör sig skyldig till bedrägeri vilket tyvärr verkar vara kutym i hantisbranschen i Sverige.
Om man arbetar 8 timmar per dag kan man inte fakturera 18 timmar om inte detta har avtalats.
Detta gäller oavset om det är restid eller annan tid som tex Hantis åker till grosist 2 timmar och hämtar ut material till 6 kunder då får man inte fakturera 12 timmar totalt för den tjänsten.
 
  • Gilla
bling
  • Laddar…
Om man jobbar med minimidebitering och detta är överenskommet från början så kan man iofs mycket väl fakturera fler än 8 timmar per dag. Det är inte helt ovanligt.
 
Fairlane
Helt klart ok med minimidebitering, men som sagt så ska det vara överenskommet innan. Då kan det bli mer än 8 timmar fakturerat, inget konstigt i det, men att göra som hantverkare 2 i exemplet ovan tycker jag är fel. Många hantverkare håller med, många tycker annorlunda.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
L
Hej TS här, som några irriterat sig på men som många även hållt med. Trodde inte denna tråd skulle bli så "kontroversiell". Delade meningar råder uppenbarligen. Det vi gjorde när vi fick räkningen var att vi ringde upp firman. Påpekade att det lät lite väl saftigt med påslagen både på mil och timmar. Han lät lite frågande och defensiv först, men sedan ville han återkomma efter han plockat fram underlaget för att kontrollera. Han skulle ringa tillbaka. Ingen har ringt, men idag fick vi hem en ny räkning. Där kan ni se vad som korrigerats. Önskar er alla en trevlig helg:D
 
  • Del av faktura med slutsumman "ATT BETALA 1 813,00" i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av faktura med debiterade timmar och mil, samt betalningsinformation och dröjsmålsränta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en faktura med justerade priser och ordet "Forts..." som antyder fortsättning på nästa sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Coolman och 7 till
  • Laddar…
T
Innan jag tar en längre paus från denna sida vill jag bara gratulera. Den fakturan ser rimligare ut utifrån din beskrivning av förloppet.

Tragiskt att folk anser att fakturor under en viss summa inte spelar nån roll "för det är ändå så låga belopp". Tyvärr skadar dom oss andra. Så bra att det finns såna som fortfarande anser att heder och rätt är något betydelsefullt och bestrider orätter.
 
  • Gilla
swe.jocke och 3 till
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
Jag har helt enkelt tröttnat på rost och problem med gamla bilar.
Det förstår jag, helt klart. Men varför svarade du inte på frågan om det finns några transportbilar som inte ger "malus" ? Tanken är ju att styra mot miljövänligare fordon ...

Å andra sidan, har du bestämt dig för VW trots att det är allmänt känt vilken inställning de har till både miljö och sina kunder så kanske inte det är en fråga som står högt på din dagordning ....
 
S
P Puhnallen skrev:
Det tar 10 min att köra igenom biltvätten.
Debiterar jag det på dig som kund då eller? :)
Utöver det, vad fan skulle biltvätten göra? Tror du på allvar att biltvätten skulle motverka rost i någon större utsträckning? :D
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.