Hemmakatten
Jag som sa att jag aldrig ville flytta norrut (bor i Sthlms-trakten).;) Men det är okej att flytta 4 mil norrut till Roslagen. Trodde jag!!
På fyra mil flyttar vi från växtzon 2 till växtzon 3, kanske 4!! Hur ska det gå? Läge för lingonris och fjällbjörk? ;)

Min blivande rododendron-dal (inspiration från Yonna) med azaleor kan jag väl glömma? Olika grässorter (japanska) likaså. Alla sommarblommor....

Jaja, det får väl bli som min kusin i Tärnaby brukar säga för att retas med mig: "Jag tar väl fram sparken i år också o sätter en pelargon på"

Äsch - visst fixar vi rhododendrona! Hade jag i Luleå - växtzon 5! I värsta fall lägger vi ner en elkabel längs bäcken i ekbacken, Katt! Misströsta inte!

Azaleorna får du ju ha i orangeriet - tillsammans med palmerna och bananträden så det blir heller inga problem.

Sen finns det faktiskt många som sysslar med zonknäckerier så detta blir en ny hobby för dig!

Hemmakatten
Jamen, det var azaleorna jag mest ville ha!! Och dom är känsligare.

Vad jag har förstått så gäller zonerna i första hand för träd. För mindre växter är det lättare att påverka mikroklimatet. Så det blir till att bygga murar och andra skydd runt trädgården för att fixa bättre mikroklimat :)

Hade en arbetskamrat, när jag bodde i Norrtälje, hennes föräldrar var bönder utanför Norrtälje, de räknade med att de befann sig i zon 5 :surprised:

piakanutte skrev:
Hade en arbetskamrat, när jag bodde i Norrtälje, hennes föräldrar var bönder utanför Norrtälje, de räknade med att de befann sig i zon 5 :surprised:

det var nog för att få bidrag i så fall-snåla rospiggar.Är själv utflyttad rospigg, bor i zon 5-6 nu-Boden...

ClasseClas
Det är lurigt med zonerna. Vår stuga i Bergslagen som ligger i höjd med Uppsala har zon 5... Mkt tydlig skillnad mot Sthlm kan jag lova!

Hemmakatten
Det är ju varmare längs kusterna av naturliga skäl. Men att det skulle skilja så mycket från Mälardalen kom verkligen som en överraskning.
Det jag får trösta mig med är att det är söderläge. Och visst kan det bli spännande och se om man kan "lura" växtzonerna. Och för övrigt är det ju - och kommer att förbli - en naturtomt till största delen.

Kan ju trösta med att har Du bra dränage i Dina rabatter är det 1-2 växtzoner.

Sedan har man alltid mikroklimat på en tomt så Du får 'lura ut' vart de gynnsamma ställena är! Och det ger sig :))
Vindskydd är också A och O!

Du kan få lite pellar av mig (göm de bara för du-vet-vem sen ;) ) som du kan plantera utomhus. Sen får du nya året därpå. Behöver inte fundera på zoner, smidigt! ;)

:-[

;) :-*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.