9 319 läst · 11 svar
9k läst
11 svar
Från växtzon 2 till 4 - hjälp! Vad har vi gjort?
Jag som sa att jag aldrig ville flytta norrut (bor i Sthlms-trakten). Men det är okej att flytta 4 mil norrut till Roslagen. Trodde jag!!
På fyra mil flyttar vi från växtzon 2 till växtzon 3, kanske 4!! Hur ska det gå? Läge för lingonris och fjällbjörk?
Min blivande rododendron-dal (inspiration från Yonna) med azaleor kan jag väl glömma? Olika grässorter (japanska) likaså. Alla sommarblommor....
Jaja, det får väl bli som min kusin i Tärnaby brukar säga för att retas med mig: "Jag tar väl fram sparken i år också o sätter en pelargon på"
På fyra mil flyttar vi från växtzon 2 till växtzon 3, kanske 4!! Hur ska det gå? Läge för lingonris och fjällbjörk?
Min blivande rododendron-dal (inspiration från Yonna) med azaleor kan jag väl glömma? Olika grässorter (japanska) likaså. Alla sommarblommor....
Jaja, det får väl bli som min kusin i Tärnaby brukar säga för att retas med mig: "Jag tar väl fram sparken i år också o sätter en pelargon på"
Äsch - visst fixar vi rhododendrona! Hade jag i Luleå - växtzon 5! I värsta fall lägger vi ner en elkabel längs bäcken i ekbacken, Katt! Misströsta inte!
Azaleorna får du ju ha i orangeriet - tillsammans med palmerna och bananträden så det blir heller inga problem.
Sen finns det faktiskt många som sysslar med zonknäckerier så detta blir en ny hobby för dig!
Azaleorna får du ju ha i orangeriet - tillsammans med palmerna och bananträden så det blir heller inga problem.
Sen finns det faktiskt många som sysslar med zonknäckerier så detta blir en ny hobby för dig!
Hade en arbetskamrat, när jag bodde i Norrtälje, hennes föräldrar var bönder utanför Norrtälje, de räknade med att de befann sig i zon 5
Det är ju varmare längs kusterna av naturliga skäl. Men att det skulle skilja så mycket från Mälardalen kom verkligen som en överraskning.
Det jag får trösta mig med är att det är söderläge. Och visst kan det bli spännande och se om man kan "lura" växtzonerna. Och för övrigt är det ju - och kommer att förbli - en naturtomt till största delen.
Det jag får trösta mig med är att det är söderläge. Och visst kan det bli spännande och se om man kan "lura" växtzonerna. Och för övrigt är det ju - och kommer att förbli - en naturtomt till största delen.
Liknande trådar
-
Renovering av badrum från 2005
Badrum -
Husbyggnadssystem från 40 till 120 kvm plus - ekologiskt och hållbart
Hustillverkare -
Vibrationsdämpare till frånluftsvärmepump (IVT vent 402)
Värmepumpar -
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
Vilket bruk till baljan, menar grunden? Kalksten, hus från 1912.
Byggnadsvård