Jag behöver USB-uttag i husvagnen för att kunna ladda mobil och surfplatta, samt uttag för TVn. Belysningen går på 12v och hade egentligen tänk skarva från befintlig dragning.
Kikade i husvagnen idag för att se vad för 12v-kablar som var dragna och är lite fundersam. Det verkar vara aluminium kablar!? Det är i alla fall flertrådiga med ett eller två höljen omkring vilket bilden visar. Vad är detta för kablar?
Har läst om att aluminium har sämre ledningsförmåga än koppar, varför jag hellre vill ha det senare. Men fungerar det att koppla koppar till aluminium och bör jag använda flertrådiga eller solid?
Vill helst ha en färdig kabel med svart och röd tråd i. Vad ska jag köpa?
Kikade i husvagnen idag för att se vad för 12v-kablar som var dragna och är lite fundersam. Det verkar vara aluminium kablar!? Det är i alla fall flertrådiga med ett eller två höljen omkring vilket bilden visar. Vad är detta för kablar?
Har läst om att aluminium har sämre ledningsförmåga än koppar, varför jag hellre vill ha det senare. Men fungerar det att koppla koppar till aluminium och bör jag använda flertrådiga eller solid?
Vill helst ha en färdig kabel med svart och röd tråd i. Vad ska jag köpa?
Är det inte bara en hylsa som är klämd över ledarna?
Har svårt att se att det skulle vara aluminium i ledarna.
Det finns massor av lågspänningskabel som är röd/svart att välja på. Varje biltillberhörsaffär ska ha detta, inkl Biltema, Kjell&Co, Clas Ohlson.
Har svårt att se att det skulle vara aluminium i ledarna.
Det finns massor av lågspänningskabel som är röd/svart att välja på. Varje biltillberhörsaffär ska ha detta, inkl Biltema, Kjell&Co, Clas Ohlson.
Har en sämre bild på en annan kabeldel också. Men den är mer suddig. I den verkar det i alla fall inte vara en hylsa som är klämd över ledarna.. Kunde i alla fall inte avgöra vad.
EDIT;
Eller så är det helt enkelt så att det är en hylsa om ledarna
EDIT;
Eller så är det helt enkelt så att det är en hylsa om ledarna
Går det bara låga strömmar i dessa kablar (någon eller några ampere) så är det okritiskt hur du skarvar kablarna.
Använd kablar i samma storlek (area) eller större som du nu har.
Istället för sockerbitar kan du skarva med Wago-kämmor.
Använd kablar i samma storlek (area) eller större som du nu har.
Istället för sockerbitar kan du skarva med Wago-kämmor.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Blir fort Ampere på 12Volt, har du solcell? Fricampar du mycket? Vi använder aldrig 12Volt i vagnen, visst går på belysning/vattenpump, men annars har vi alltid sladden i, men vi sover i vagnen 1dygn/år, midsommar..
Jag gissar att en husvagn har samma problem som båtar men i lite mindre grad. Kallställd för det mesta med risk för kondens lite var stans. Använd förtent flertrådig kabel.
T ex
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/kabel-twin-2000022320
Mvh Findus
T ex
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/kabel-twin-2000022320
Mvh Findus
Det finns ingen panel med säkringar, utan de sitter utspridda både här och där. En sitter alldeles i anslutning till batteriet på dess röda kabel för +pol.A Andy78 skrev:
Fyra säkringar sitter på spänningsomkopplaren (?) bredvid den röda batteriladdaren. En på 5A, en på 10A och två på 15A. Det står +P1 osv där också, men ingen förklaring finns vad det står för.
Ytterligare säkringar finns inne i klädskåpet/städskåpet. Automatsäkringar, fyra stycken, men det verkar vara för 230V.
Tänkte skaffa solceller och jag fricampar när jag är ute med vagnen. Ska mäta upp trådarna när jag får tillfälle. Med batteri i utan 230V inkopplat.H Husqvarna220Ac skrev:
EDIT;
Tar nog en tur till husvagnen idag och kollar vilka säkringar som styr vad. Sätter jag i USB-uttag och uttag för TVn, så måste jag säkra upp så det räcker. De USB-uttagen jag tittat på ger 5V och 2.1A.
Redigerat:
Tittade till husvagnen lite snabbt och kollade i den vita apparaten där säkringarna sitter. +P1 verkar inte vara inkopplad och det finns lediga ”tappar” att koppla in + och - kabel på? Ska ju ha solceller också och det lämnar jag in vagnen för.
Andra blåa säkringen från höger styr i alla fall ljuset och den första från höger styr nog cirkulationspumpen. Det klickar i alla fall i städskåpet när jag satte i säkringen igen. Den gula och röda kunde jag inte lista ut vid tillfället.
Kan man koppla in 12V på de där ”tapparna” utan att skarva i befintlig kabel?
Andra blåa säkringen från höger styr i alla fall ljuset och den första från höger styr nog cirkulationspumpen. Det klickar i alla fall i städskåpet när jag satte i säkringen igen. Den gula och röda kunde jag inte lista ut vid tillfället.
Kan man koppla in 12V på de där ”tapparna” utan att skarva i befintlig kabel?
Troligtvis så det 3 anslutningar på +P3 varav 1 använd , +P4 är det nog samma med och 2 används, bara prova att flytta kontakten ett steg till höger eller vänster på +P3 så vet du, en USB sätter du på +P3 och TV på +P1, sitter det ett stift bakom dom främre där, det verkar vara svart kopplad till så är det nog minus
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Den vita bredvid batteriet är laddaren? Inte behöver du lämna in vagnen för att montera solcell, plus och minus, samt laddregulator, mycket enkelt.
Alt en portabel solcell som många använder..
Alt en portabel solcell som många använder..
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg