R Robert-san01 skrev:
Jag tycker det intressanta är om varmgrund isolerar bättre/drar mindre med energi än andra grunder eller om den löser något annat problem som andra grunder har återkommande problem med.

Hittills har jag inte kunnat se någon fördel med isolerad krypgrund.
Har du en plan tomt är ofta platta effektivt. Om det är en sluttande tomt eller till och med berghällar i dagen kan andra grundläggningar vara ytterst effektiva. På öar kan betong vara hopplöst, vill man ta hänsyn till miljön kan platta på mark vara olämpligt i en del fall
 
D Djurmo skrev:
Har du en plan tomt är ofta platta effektivt. Om det är en sluttande tomt eller till och med berghällar i dagen kan andra grundläggningar vara ytterst effektiva. På öar kan betong vara hopplöst, vill man ta hänsyn till miljön kan platta på mark vara olämpligt i en del fall
Det resonemanget kan jag köpa. Hur ofta blir det, 1 på 100?
 
R Robert-san01 skrev:
Det resonemanget kan jag köpa. Hur ofta blir det, 1 på 100?
Ja, hur ofta är kanske vågat att gissa sig på. Beror nog på var i landet man bor. Jag har själv en sluttande tomt, vilket många i byn har. Dessa har antingen källare eller någon typ av krypgrund. Men det finns hus med platta på mark med, men då är det antingen ordentligt schaktat eller en från början plan tomt. Ja, och så alla gamla hus då, som mitt, byggda innan plattan ens var påkommen.
Gissar att man i skärgårdsmiljö oftare träffar på plint/krypgrund

När nu BBR görs om utifrån energikrav kan plattan få fördelaktigare viktning. Men tas livscykelanalysen med i beräkningen blir situationen den omvända.
 
D Djurmo skrev:
Nej, i det här fallet är grunden tät
Hur då ?
 
D Djurmo skrev:
Ja, hur ofta är kanske vågat att gissa sig på. Beror nog på var i landet man bor. Jag har själv en sluttande tomt, vilket många i byn har. Dessa har antingen källare eller någon typ av krypgrund. Men det finns hus med platta på mark med, men då är det antingen ordentligt schaktat eller en från början plan tomt. Ja, och så alla gamla hus då, som mitt, byggda innan plattan ens var påkommen.
Gissar att man i skärgårdsmiljö oftare träffar på plint/krypgrund

När nu BBR görs om utifrån energikrav kan plattan få fördelaktigare viktning. Men tas livscykelanalysen med i beräkningen blir situationen den omvända.
Jag skulle hellre misstänka att det beror på hur stor andel hus som är Älvsbyhus.

LCA för en småhusgrund tror jag inte blir så otroligt stor skillnad på. Platta på mark är lokalproducerad och i kanterna är det mest bara isolering. Krypgrund har väldigt mycket betong i alla balkar och plintar. De gjuts sällan på plats utan körs långt på lastbil.

Räknade lite snabbt på min platta och det gick ca 9,2m3 betong till den. Skulle jag gjort en krypgrund skulle det gått åt ca 8,3 + plintar. (Om det var 30cm breda och 50cm höga balkar.)

Så jag skulle nog säga att LCA för de två konstruktionerna är rätt likvärdiga.
 
Bowser Bowser skrev:
Siffran 85.000 trod nånstans i tråden, där själva sprayisoleringen va huvuddelen. Man behöver ju inte spraya isolering heller, går ju lika bra med cellplast om man skulle vilja det.
Golvspån och uppregling som du nämner tillhör ju för mig huset, men visst att det blir ett extra moment i jämförelse med betongplatta... men är huset prefab så spelar det mindre roll då allt bara lyfts på plats.
Golvspån och några reglar är ju ändå billigt.
Dom varmgrunder jag sett som haft cellplast har också haft en stor gummiduk ungefär som en poolduk då cellplast inte är tät.
Så vet inte om sprayisolering är så mycket dyrare då om man räknar in duken.
 
Bowser
T twoody skrev:
Dom varmgrunder jag sett som haft cellplast har också haft en stor gummiduk ungefär som en poolduk då cellplast inte är tät.
Så vet inte om sprayisolering är så mycket dyrare då om man räknar in duken.
Isover visar en 0.2m plastfolie dubbelvikt... jag har själv aldrig sett en varmgrund på riktigt så vet ju inte om man gör annorlunda.
 
Bowser
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle hellre misstänka att det beror på hur stor andel hus som är Älvsbyhus.

LCA för en småhusgrund tror jag inte blir så otroligt stor skillnad på. Platta på mark är lokalproducerad och i kanterna är det mest bara isolering. Krypgrund har väldigt mycket betong i alla balkar och plintar. De gjuts sällan på plats utan körs långt på lastbil.

Räknade lite snabbt på min platta och det gick ca 9,2m3 betong till den. Skulle jag gjort en krypgrund skulle det gått åt ca 8,3 + plintar. (Om det var 30cm breda och 50cm höga balkar.)

Så jag skulle nog säga att LCA för de två konstruktionerna är rätt likvärdiga.
Är ju inte homogena betongbalkar som används väl?
Utan typen leca eller motsvarande, är ju inte lika mkt betong i dessa som en gjord av enbart betong.
 
Bowser Bowser skrev:
Är ju inte homogena betongbalkar som används väl?
Utan typen leca eller motsvarande, är ju inte lika mkt betong i dessa som en gjord av enbart betong.
Min fars gamla Älvsbyhus hade homogena betongbalkar.
 
Bowser Bowser skrev:
Är ju inte homogena betongbalkar som används väl?
Utan typen leca eller motsvarande, är ju inte lika mkt betong i dessa som en gjord av enbart betong.
215kg/m. Tror nog det är solid betong.

http://www.gronvallen.com/torpargrund/
 
Bowser
Vad som är vanligast vette tusan.
Men man behöver inte använda helgjutna balkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.