Om du överväger att göra det själv. Det är inte svårt. Så har du två små problemområden som jag ser det. Dels asbesten, dels elen.

Jag skulle absolut försöka få en liten uppgradering av el, det är lite klent med bara två grupper till ett kök. Och kanske passa på att se över takbelysningen samtidigt. Där bör du anlita en elektriker.

Asbest skall man inte vara nojig över, men man skall inte heller vara övermodig och utsätta sig onödigt mycket. Man kan ex riva runt den kaklade biten så att hela den delen av väggen kan brytas bort i ett stycke. Limma en plastfolie över alltihop, innan du bryter, ha en bra andningsmask på dig. Den är bra att ha vid all rivning, rivningsdamm (och det dammar...) är inte bra för lungorna även utan asbest.

Och som sagt, ta god tid på dig att få monteringsskenorna för IKEA köket på exakt rätt höjd, och vågrätt. Deras skruvsystem ger en viss justermån, så även om en skruv kommer 5mm för lågt, så går det att justera. Vattenpass är ett nödvändigt verktyg.

E Elikata skrev:
En vinkelhake är bra att ha också om man monterar stommarna själv. Det många inte tänker på är att stommarna måste monteras så de är raka i sig själva.
Många glömmer just den biten...
När man monterar IKEA skåp, är det den bakre masonit-skivan som bestämmer 90º vinkel.
Man pressar den uppåt och till vänster lika på alla skåp och lämnar 1 mm glipa på motstående sida, när man spikarna fast den.

• Gilla
KnockOnWood och 5 till
  • Laddar…
Jag gjorde ett IKEA-kök själv för några år sedan, det var nästintill identiskt med det där, fast då ingick matslasdelen också. Lade nytt golv, nya väggar, kaklade osv. Jag gjorde hela jobbet själv inklusive rivning och bortforslling av det gamla köket (med bärhjälp och hållahjälp från frugan som dock arbetade dagtid tre av dagarna) på mindre än fem dagar. Jag hade dessutom aldrig gjort något liknande innan. Nu var jag kunnig inom el så den fixade jag själv med inspektion av en släkting som jobbar på elfirma efteråt.

Bara för att sätta saken i perspektiv.

Jag fixade alla stomar själv men tog in stark snickare som monterade fast dem i väggarna pga att jag inte hade tillgång till egen muskulös karl ;).

Dessutom är IKEAs högskåp otroligt tunga.

• Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Hej,

För det första - Detta forumet är toppen ! Ni är så hjälpsamma.

Jag var väldigt slarvig med elen, fokuserade mest på priset på offerten - så här tror jag är status: efter snabbkoll:

* Elspis =16A (här blir väl induktionshäll samt ovan där en köksfläkt)

* Kylskåp/frys/eluttag ovan diskbänk = 10A (här ska NYA kyl/frys stå och bredvid ska NYA inbyggd mikro samt varmluftsugn)

* Diskmaskin = 10A (mittemot kyl/frys) precis på samma ställe som gamla, men killen som kom paratde om att man behövde flytta bak inkommande rör tror jag

Det finns ytterligare en säkring som också gäller ett el-uttag i köket men som nog har fullt upp just nu :
* Uttag i köket + luftvärmepump + takbelysningar i 4 andra rum (!) = 10A , men den vill man nog inte belasta mer.

* Det finns en gammal 60-tals köksläkt också ovanför nuvarande spisen och jag vet inte exakt hur den får el ...

mvh Mats

• Gilla
moonman69
  • Laddar…
Blir ju faktiskt lite "hur långt är ett snöre" genom att säga "jag gjorde allt själv", om man inte kan jämföra resultat ;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
När man monterar IKEA skåp, är det den bakre masonit-skivan som bestämmer 90º vinkel.
Man pressar den uppåt och till vänster lika på alla skåp och lämnar 1 mm glipa på motstående sida, när man spikarna fast den.
Litar inte på det, har prövat metoden ock märkt att man kan missa då du inte ser kanterna på masoniten, hos mig gäller plåtvinkel 400*500mm. Men visst lite går att pressa när skåpen sätts om man spikar, jag skjuter fast bakstycket med 16mm klammer och då är det svårare.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Att köra utan större vinkelhake och lita på masoniten skulle jag inte rekommendera , minsta defekt spår/skiva eller nå smuts ivägen så blir vinkeln fel. Vinkel på utsidan skåp är det som gäller(y)

• Gilla
mange82 och 2 till
  • Laddar…
M matsqqqq skrev:
Hej,

* Elspis =16A (här blir väl induktionshäll samt ovan där en köksfläkt)

* Kylskåp/frys/eluttag ovan diskbänk = 10A (här ska NYA kyl/frys stå och bredvid ska NYA inbyggd mikro samt varmluftsugn)

mvh Mats
Hällen behöver 2*16A eller 1*32A i de flesta fallen.
Och din ugn behöver en egen 16A (gissning)
Om du inte vill hamna i lösning med begränsningar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
El i lägenheten? Vad finns idag?
Tag en bild på elcentral (proppskåpet) normalt är en lägenhet från 50-60 talet säkrad i källaren 1-Fas 25A.
Det går att köra en lägenhet med extra allt på 1 Fas med lite disciplin.

A AndersS skrev:
Blir ju faktiskt lite "hur långt är ett snöre" genom att säga "jag gjorde allt själv", om man inte kan jämföra resultat ;)
Orsaken till att jag gör mycket själv är att jag oftast är missnöjd när jag tar in hantverkare. Jag har haft vattenläckage från både avlopp och vatten när jag haft rörmokare på besök. Jag har haft elbrand efter en elektriker som uppenbarligen inte efterdragit anslutningen till jordfelsbrytaren (gjordes innan jag flyttade in i huset). Jag har haft kakel som inte räckte ända fram till eldosans täckram. Jag har haft snickare som hövdat att man inte kan göra en vägg så tunn som jag ville om man skall ha en skjutdörr i den, jag överbevisade denna också. Jag har haft snickare som inte har använt korrekt dimension på reglar. osv. osv.

Kvalitén på arbetet jag utför avgörs till största delen utifrån om jag har rätt verktyg eller inte. Nuförtiden köper jag de verktyg jag saknar.

• Gilla
andjoh och 6 till
  • Laddar…
M matsqqqq skrev:
Här är länkar till bilder på proppskåpet:
[länk]
[länk]
Obs att texten under propparna inte stämmer så bra ...
Du har 3-Fas så det är inga problem.

Köper man på Ikea monterar man det själv. Det är själva grundtanken. Vill man slippa montering köper man ett färdigmonterat märke och får samtidigt mer valfrihet och lite bättre målat. Den privata firman som monterade för Vedum tog två dagar och 4 000 ..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det korta svaret är NEJ

Jag förstår inte hur IKEA kan hänvisa till den här typen av företag (och inte ta något ansvar för pris eller utförandet) eller kanske tvärtom, jag förstår att de inte vill ta ansvaret för detta. ..

Redan vid 12 kr per km skulle jag slänga anbudet. Vet inte hur långt du bor från firman, men börjar de åka och handla material varje dag så flyger tusenlappar iväg på bilkostnaden

Kom möjligen med ett motbud, eller sök annat företag. Inget värde i att IKEA har pekat ut dem.

• Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.