hej var det någon som såg kvarteret på tv3 i lördags????

Det var ett par som satte en spegelpanel i en hall.. Jag tyckte att det blev dö snyggt, men såg ej hur dom gjorde ricktigt..

Tror att dom satte en massonit skiva först på väggens nedre del och sedan vanliga hyvlade bräder med en golvlist + en bröstlist.... men är ej säker på detta..

Såg någon om jag har rätt????

Verkade rätt enkelt och billigt...

Tacksam för hjälp

Hej!

Såg också programmet och tyckte precis som du! Jättesnyggt! Tror också att din teori om hur det gjorde stämmer.

//Helena

Ja visst var det snyggt....

Jag har tittat på att göra en panel i ett finrum som jag håller på att bygga.. Men mina ideer har bara krettsat runt mdf board, och som ni kanske vet är det tokdyrt...

När jag såg kvarteret och "troligen såg hur dom gjorde"
Blev jag helsåld på den lösningen..

Det måste bli minst halva priset mot en panel i mdf board...

Det finns färdigtillverkade paneler hos lundbergs-prod.se men jag vet inte om det är sådana ni menar?

Nej dom är dyra.......(och inte så snygga)

Jag snackar om att bygga en själv utav massonit och bräder med en bröstlist....

emwroba skrev:
Nej dom är dyra.......(och inte så snygga)

Jag snackar om att bygga en själv utav massonit och bräder med en bröstlist....
Det går säkert att bygga av masonit, men frågan är om det blir snyggt. Det vanligaste är ju som du skriver att använda mdf. Hur man än gör så kostar det pengar. Färdiga paneler är dyra, ja. Men lister och mdf är inte heller gratis + färg och allt annat.

Åter till ursprungsfrågan: jag skulle tippa på att det var färdiga panelsektioner det använde i programmet. Det verkar ju inte som dom har allt för mycket tid på sig och att göra panelen för hand tror jag inte att just det paret skulle greja. Lister har ju inte varit deras starka sida tidigare. Det har ju fattats en och annan taklist ;) Ska kolla in panelen lite extra nästa gång.

Ser att denna tråd är gammal, men det kanske finns någon bevakning på den så den vaknar till liv igen.

Jag såg också den där panelen och tänkte 'sådan MÅSTE jag ha i hallen'. Iom att vi just håller på med hallen utan att direkt veta vad vi ville ha förutom att det skulle se lite gammaldags ut så kändes den där klockren. Har letat, men det enda jag hittat var lundbergs, som visserligen var väldigt fin. Den skulle dock kräva sådana extrema modifikationer så jag beslutade mig för att göra egna istället.

Min första tanke var att köpa MDFskivor som jag sedan sågade upp rektangulära hål i (typ 10mm tjock MDF). Sedan sätta små fina lister runt denna öppning. Spackla/byggfog och måla. När jag kom till Beijers fanns inget av det jag ville ha. 16mm MDF var det minsta... och det fanns inga av de där små listerna jag tänkte på. Kallas det smyglister eller?

Jobbigt när man har en massa ideer och inte har en aning om vad någonting heter så man kan göra sig förstådd :/

Någon som har en annan ide på hur man skulle kunna göra dessa paneler själv och vart man kan tänkas hitta material? Kanske måste skaffa mig en fräs och fräsa själv? Känns så jobbigt om man måste såga ut alla mdfskivor och sedan åka till ett snickeri för att låta dem fräsa åt en. MDFskivor är så jobbigt tunga :) Är tveksamt om de ens vill förstöra frässtålen i MDF'en.

"Är tveksamt om de ens vill förstöra frässtålen i MDF'en. "

Inte förstör man ett frässtål genom att köra det på MDF inte!

Jag har tillverkat en massa bitar herrgårdspanel i MDF och fräst varenda sida. Frässtålet är fortfarande hur fint som helst.

För mig återstår bara att limma upp 120 cm höga masonitskivor och limma på panelbitarna samt lister på överkanten. Sen kommer färgsprutan fram och det blir hur bra som helst. Köpte 10 mm MDF, sågade till 35 x 65 cm bitar och fräste sidorna 45 grader.

Det hela kostar ingenting jämfört med färdiga paneler!

Gör-Det-Själv och spara stora pengar!!!

MvH
Thorsten

Ah, hmm då får jag ett bra argument till att köpa en fräs :)

Det är inga problem att måla masoniten? Tänkte om den var svår att täcka. Mattar du ned den ordentligt först? Kanske skall köpa en fräs, men då behöver jag ju iofs ett bord till fräsen... då kanske det inte går hem hos 'chefen'. Tips? Ditt sätt låter ju lite smidigare. Vet iofs inte om jag får tag på 10mm MDF här heller. Verkar som att de börjar vid 16mm på alla ställen jag ringt och hört med. Lite underligt tycker jag. Trodde att Övik var tillräckligt stårt för att få tag på det mesta ;) Vad limmar du ihop alltihopa med? Trälim eller något sättlim?

MVH

Tjaaa..... Om du inte skall fräsa väldigt mycket kan du ju köpa en sån där billig Alfa-Tools variant. Kostar numera bara två-tre hundra, så det är ju ingen jätteinvestering. Ett litet billigt fräsbord skaffar du hos Jula. Samma prisnivå. Men jag tror nog att du lika gärna kan kantfräsa på frihand, för panelbitarna får ändå inte plats på det lilla fräsbordet. Öva lite först på spillbitar, för det är inte riktigt så enkelt att fräsa som man tror.
Om man råkar hålla fräsen lite snett syns det direkt, så var noga med att hela plattan ligger mot biten som skall fräsas.

Masonit slipar jag med slipmus eller excenterslip så att den blir matt. Sen är det bara att grundmåla med t.ex. V-Slip och därefter lackar du med skumgummiroller eller färgspruta. Det blir jätterbra!

Har svårt att förstå hur det kan vara svårt att få tag på tunn MDF! Det är standardvara som alla leverantörer har. Så om din lokala byggmarknad inte har det på lager, så är det ju bara att beställa hem för dem!

När jag byggde mina köksluckor använde jag 6 mm och 10 mm MDF (14 delar i varje lucka). Det min lokala byggmarknad inte hade på eget lager beställde de hem och två dagar senare hade jag rubbet.
Men, det är klart detta är en traditionell brädgård, inte ett jättebyggvaruhus, så de är väl lite mer måna om sina kunder och ger bättre service!?

Limmar du MDF mot MDF är trälim det bästa, men det tar på tok för lång tid på sig att härda för att kunna användas när du sätter upp väggpanel. Så i det fallet är sättlim ett mycket bättre alternativ.
(Mina paneler åker upp i julhelgen, med sättlim.)

Sen är det bara att foga eventuella sprickor med akrylfogmassa eller spackla, grundmåla och lacka.

Lycka till och ha kul!!!

MvH
Thorsten

Tack så mycket! Jag tar släpvagnen och beger mig nu på direkten!

Hej

Vad tror ni om att vitlasera eller lacka plywood och sedan fixa en ram med hyvlade brädor? Någon som någon som testat?

För övrigt så tyckar jag att "Kvarteret-panelen" är precis så jag vill ha det i mitt matrum.

Jag är en av de där snart utdöda dinosaurier (trots min ringa ålder ;-) ) som inte har tv3. Men jag blir så nyfiken på hur denna "kvarteretpanel" ser ut.... är det någon som har en bild att visa?

Jag är ingen expert, men jag har som pianotekniker hållit på en del med trä. Vad jag kan tänka mig är att det efter en tid kommer se ut som en gammaldags dörr gör. Dvs uppsprucket i alla fogarna osv. Furu rör sig en väldans massa. Plywood brukar väl inte röra sig så mycket, men den är istället ganska grov i ytan. Jag tror mer på MDF och har precis varit och hämtat lite grejjor + fräs. Klurigheten, som jag ser det, är ju om man inte har en stor och stabil cirkelsåg, att såga kalaset. MDFskivor är ju så fruktansvärt stora och tunga.

Kika på www.lundbergs.com
Klicka på produkter och välj i droplisten 'paneler'. Där hittar du en panel som heter något i stil med Royal Windsor eller något. Det var nästan sådan panel de hade, fast deras bestod inte av en övre och en undre spegel. Bara en spegel per sektion. Vad jag kan minnas var inte delarna avskiljda med en list heller. Kvarteretpanelen tycker jag såg finare ut än lundbergs-panelen, men kanske inte lika påkostad. Passade fint in i deras lägenhet i alla fall :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.