Hej, vi behöver er hjälp! Vi har kommit fram till hur vi vill ha rumsfördelningen i vårt nya hus som ska byggas, men har fortfarande svårt för att bestämma oss för hur vi vill ha trappan. Hur påverkar dess placering känslan i huset? Vilken av de fem varianterna nedan tycker ni är bäst?

Jag bifogar två bilder på varje variant (1, 2, 3, 4a och 4b) och hoppas att ni orkar titta igenom och kommentera.

(Vi är en familj på två vuxna och tre små barn som hoppas bo i huset under lång tid framöver. Bottenvåningen består av kök, vardagsrum med matsal, arbetsrum/gästrum, badrum, tvättrum samt förråd. Övervåningen, som består av fyra sovrum, två badrum och ett allrum, tycker vi blir bra vilken variant vi än väljer och därför tar vi inte upp den här.)

VARIANT 1:
3D-ritning av en hustopologi som visar variant 1 av en trappa i ett hem med möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av en vardagsrumslayout med trappa som leder upp till höger, svart soffa och tv.
Skapa konto

VARIANT 2:
3D-översiktsbild på en bottenvåningsplan av ett hus med markering för trappans placering.
Skapa konto
Modern matsal med ljus träbord, vita stolar och en central trappa med enkla steg utan räcke som leder uppåt.
Skapa konto

VARIANT 3:
3D-ritning av ett hus med bottenvåning, inklusive trappa, kök, vardagsrum, matsal och andra rum.
Skapa konto
3D rendering av ett modernt vardagsrum med en flytande trappa, soffa och TV, ljusinflöde från fönster.
Skapa konto

VARIANT 4a:
3D-ritning av en hustoplogi som visar Variant 1 för trappans placering i ett hus med flera rum och möbler.
Skapa konto
3D-ritning över husets bottenvåning som visar trappans placering i en öppen planlösning.
Skapa konto

VARIANT 4b:
3D-ritning av husets bottenvåning som visar Trappa 1 placerad nära entrén.
Skapa konto
Illustration av ett modernt husinteriör med trappa variant 1 intill ett vardagsrum och kökens ingång.
Skapa konto

Jag röstar för 4B.
I 1 - 3 tycker jag trappan blir för dominant i rummen där man vistas mest.
Och i 4A är den väl "gömd".
4B är "lagom"!

BirgitS
Jag föredrar 4A för jag tycker det vore väldigt störande att när man ser på teven plötsligt ha någon som springer i trappan (dunk-dunk) ovanför teven som i 1-3.

4A tycker jag är bättre än 4B därför att man då kan stänga till mellan allrummet (med sitt teve/spel-ljud) och vardagsrummet med sitt samtal mellan vuxna eller sin teve så att de höga ljuden uppifrån inte stör.

Tack till er som har svarat! Vi måste fatta beslut snart, men det är inte så lätt… Jag tror att jag föredrar u-trappan (variant 4A eller 4B) medan min man gillar den raka trappan (variant 3). Det skulle vara intressant att få höra lite fler synpunkter från er på forumet.

BirgitS
Det är nog bra att rita in trappräckena också så att bilderna visar något som är närmare verkligheten.

Din man har inget emot att ständigt höra barnens tevespelande, filmtittande och musik på nedre plan?
Det låter väldigt mycket om tre barn som får besök av några andra barn.
,

windestal
Mer info! Hur är planlösningen på övervåningen? I alternativ 1-3, varför vill ni ha en vägg som stänger entré från allrum och bildar en korridor?

BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog bra att rita in trappräckena också så att bilderna visar något som är närmare verkligheten.

Din man har inget emot att ständigt höra barnens tevespelande, filmtittande och musik på nedre plan?
Det låter väldigt mycket om tre barn som får besök av några andra barn.
,
Tack BirgitS för att du skriver igen.:)
Min man tänker mest på det estetiska, han tror att det skulle kunna se snyggt ut med den raka trappan i vardagsrummet. Just nu är barnen små (2 år, 4 år och 5 år) och vi är så vana vid att ha dem nära hela tiden och att det är högljutt, men om några år ser det såklart helt annorlunda ut.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Mer info! Hur är planlösningen på övervåningen? I alternativ 1-3, varför vill ni ha en vägg som stänger entré från allrum och bildar en korridor?
I alla varianterna skulle allrummet på övervåningen hamna ovanför vardagsrummet (syd), med sovrummen västerut och österut. Jag upplever att den största skillnaden är att man måste gå igenom allrummet för att komma till sovrummen när man kommer uppför trappan i variant 1-3, medan dörröppningarna kommer först i variant 4A och 4B och sedan kan man fortsätta längre in i allrummet om man vill.

Vi vill eventuellt ha en vägg som stänger entrén från vardagsrummet för att få ett mer avgränsat vardagsrum som inte känns alltför öppet. Men det kanske inte behövs?!

windestal
Vad gäller möjlighet/behov att stänga vardagsrum från entré vet ni väl bäst vad som passar just er, men ofta brukar man ju känna att hus är "trevligare" om man får siktlinjer genom huset, istället för att mötas av väggar och dörrar när man kommer in.

Jag antar att trappan skulle vara helt inbyggd i alternativ 3 (dvs inte öppet in i vardagsrummet)? Det kan kännas lite klaustrofobi skriver i långa raka trappor som inte är jättebra och har väggar på båda sidor.

Tror att ni kommer störas av ljud mellan allrummen på de olika våningarna med alternativ ett och två.

Gillar själv något av alternativen 4-varianterna (kanske en mellanvariant som ger möjlighet att ha dörr mellan allrum och trappa, men ändå öppet mot entrédörr?), men det ser ut att saknas kläda hängning/garderober i hallen då.

God kväll,

Jag skulle absolut inte överväga 4b, för att komma in genom ytterdörren och se när/om någon är inne i soffan/vid matsalsbordet är bland det värsta jag vet. Öppen planlösning i all ära, men ALDRIG från entrén...
Försäljare, någon jobbig granne eller vad som helst som har full insyn genom att bara ringa på... Näää, usch!

Sedan håller jag nog med många ovan, med mycket spring i trappan skulle jag nog valt alternativ 4a.
Samtidigt som variant 3 framhäver braskaminen på ett lite roligare sätt...
Svårt!

// repseJ

4b.
Blir ljust i hallen. Dagsljus från båda hållen.
Trappan mindre ivägen.
Trappa tar ej yta från vardagsrum.

Hur ser övervåningen ut, finns det snedtak på den? Eller är ytterväggarna lika höga som rumshöjden?

Om det är snedtak så faller alternativen 1-3.
4b alternativet transporterar ljud väldigt lätt mellan planen (gäller även 1 och 2).
Alt. 3 ger en väldigt trång och mörk trapp.
Ur trapp synpunkt är 4a trevlig men inte för planlösningen i övrigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.