Hej! Jag har ett Ikea-kök där jag valt att bredda bänkskivan för att det går ett utanpåliggande rör. Det gör att deras passbit för kyl & frys inte kommer att gå hela vägen då det hade krävts ca 10 cm till. Antingen får jag därmed köpa en till skiva och såga till den eller så funderar jag på att köpa en mdf-skiva (https://www.bauhaus.se/mdf-skiva-12mm-12x1220x2440mm.html) och ta hjälp med att såga till denna. För att få den i samma färg tänkte jag ta med en mindre passbit och få den skannad hos en färghandel men vet inte om det går att måla tillräckligt bra på egen hand.

Tror ni att detta går att få till bra eller är det bättre att köpa en extra täcksida och skarva den?

• 3D-rendering av ett grått kök med breddad bänkskiva nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

janwide
Det går utmärkt att köpa en MDF-skiva och få den lackad. Vi gjorde så och när vi lämnade in den till lackfirman och berättade vilket Ikea kök vi Köpt så visste de t.o.m. vilken färg det skulle vara! Om inte annat så kan du säkert få reda på färgnumret av IKEA.

• Gilla
seberik och 1 till
  • Laddar…
Hörde idag att IKEA börjat hålla hårdare i färgkoderna. Hade kollat med en spektrometer hos färghandlare.

Fick svar från deras kundservice med en disclaimer att de rekommenderade färghandel . Sävedal har tydligen:

NCS: S0502-Y05R
Glans: 40

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Det är inte en standard-NCS så kolla med din färgaffär att de har recept på den. Just sayin.

Träsmak Träsmak skrev:
Det är inte en standard-NCS så kolla med din färgaffär att de har recept på den. Just sayin.
Tack, ska höra det. Frågade om de kunde skanna men det gick inte att skanna vitt för att det finns för många varianter.

jag skulle nog se om färgaffären kan ordna små provburkar så du kan jämföra det faktiskt målade resultatet med färgen på luckorna.

jag har också Sävedal i mitt kök, men jag har inga stora målade täckskivor. Däremot har jag bättrat på efter tex skruvhål med S 0500-N. Man ser ingen skillnad på håll (eftersom det är så små bitar vi pratar om), men den är liiiiiite lite kallare i tonen än luckorna.

Jag kör väggfärg istället för samma som köksluckorna

major_tom major_tom skrev:
jag skulle nog se om färgaffären kan ordna små provburkar så du kan jämföra det faktiskt målade resultatet med färgen på luckorna.

jag har också Sävedal i mitt kök, men jag har inga stora målade täckskivor. Däremot har jag bättrat på efter tex skruvhål med S 0500-N. Man ser ingen skillnad på håll (eftersom det är så små bitar vi pratar om), men den är liiiiiite lite kallare i tonen än luckorna.
Det är nog en bra idé att göra även om ikea nu gav mig en färgkod. Eftersom det är ett så stort område också så är det viktigt att det blir exakt samma. Trodde att det var S 0500-N men tydligen har även sävedal lite gult i sig vilket ju kan stämma om du tycker att den känns lite kallare.

Det udda är snarare de sista fem procenten rött innehåll. Det är de som kan trixa till det lite för den som ska bryta färgen. Det går alltid att bryta den sista lilla differensen manuellt men jag rekommenderar att ta med en lådfront eller lucka till affären så att ni kan jämföra på plats.

• Gilla
Kristina To och 1 till
  • Laddar…
Hej! tar upp denna tråden.
Har ni även fräst kanterna på er mdf skivor då för att få det att efterlikna ikeas?
Isåfall vilket fräsmott har ni använt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.