Ola C Ola C skrev:
OK det visste jag inte. Passar dom skenorna borde dom passa incras t-tracks. Fast jag tror festool passar bättre då dom specifikt är designade för t-spår.

Edit. Dom e ju rätt dyra, undrar om det inte skulle funka att vinkelslipa en festooltving till dovetailform...
$45 för tvåpack men ligger inte festools på 150 kr/styck...? Jag tittade på murartvingen från Biltema igår (69 kr) om man kunde slipa den men det kändes som för litet gods.

Edit: 450 kr/par https://www.toolab.se/produkt/FSZ-120-Festool-Skruvtving-for-styrskena
 
Lime113 Lime113 skrev:
$45 för tvåpack men ligger inte festools på 150 kr/styck...? Jag tittade på murartvingen från Biltema igår (69 kr) om man kunde slipa den men det kändes som för litet gods.

Edit: 450 kr/par [länk]
Ok, surfa bara snabbt efter microjiggarna och då låg dom på 65$ för två...och sen blir det ju frakt o tull o annat om du inte hittat dom i europa.

Festoolarna går att hitta billigare än 450/2, annars har ju ex axminster en kopiavariant https://www.axminster.co.uk/axminster-trade-clamps-guide-rail-clamp-pair-719098
 
Kanske bättre att kolla på murartvingen igen och se om man matcha mot ett mindre frässpår. Även om den lär bli för liten för Incra-skenor.

Edit: tillagda bilder
Kanske kan gå om man tar bort läppen helt. Får mäta när jag kommer hem och jämföra med Olas ritning av festooltvingen/skenan .

En murartving fastklämd på en kartong i en butiksvagn, synlig justeringsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar 2 tum på en murartving vid jämförelse av storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en murartving mätt med ett måttband för att jämföra storlek för anpassning till Incra-skena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en murartving mot måttband för att jämföra storlek i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller murartving med måttband för att jämföra storleken mot en ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murartving med mätklämma bredvid en regel för att jämföra och mäta storleken på tvingens läpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
E00EE59E-E05E-4FD6-8255-7ED2686FE43C.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lime113 Lime113 skrev:
Kanske kan gå om man tar bort läppen helt. Får mäta när jag kommer hem och jämföra med Olas ritning av festooltvingen/skenan
Har två över här hemma som jag kan skicka till dig om jag får din adress!
 
Fråga från Ärans och hjältarnas landskap långt från alla Hornbach och liknande...

När man kollar på vred på tex. Hornbach så säljs dom i förp. om 20st.
Är det lika i butik, eller liknar det mer en smågodishylla där man får ösa fritt!? :thinking:
;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Fråga från Ärans och hjältarnas landskap långt från alla Hornbach och liknande...

När man kollar på vred på tex. Hornbach så säljs dom i förp. om 20st.
Är det lika i butik, eller liknar det mer en smågodishylla där man får ösa fritt!? :thinking:
;)
Det är lösplock och styckpris. Om priset matchar ditt 20 pack vet jag inte men det var väl 6-20 kr/vred ungefär .
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
smågodishylla där man får ösa fritt!?
Jag fotade godishyllan när den var ny på Hornbach. Redigt sunkiga bilder men klickar man på dom går det att utläsa priserna.

Nya Bauhaus som precis öppnat bredvid Hornbach i Malmö har försökt efterapa konceptet men det finns inte lika mycket att välja på.
 
  • Wow
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag fotade godishyllan när den var ny på Hornbach. Nya Bauhaus som precis öppnat bredvid Hornbach i Malmö har försökt efterapa konceptet men det finns inte lika mycket att välja på.
Vi talar om jiggbyggarnas Hemmakväll ser jag... damn!! :love::ok::oops::D

PS. Tidigare har Bauhaus varit "skräcken" för sambon och till viss del barnen som hakar på i hennes klagokör när vi stannar till vid en Sthlmsresa tex. Nu känner jag att jag har möjlighet att ta detta till nästa nivå!! ;)
Komma ut från Hornbach med en påse full med delikatesser man knappt visste fanns och se ut som ett barn på julafton... med dom väntandes i bilen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vi talar om jiggbyggarnas Hemmakväll ser jag... damn!! :love::ok::oops::D

PS. Tidigare har Bauhaus varit "skräcken" för sambon och till viss del barnen som hakar på i hennes klagokör när vi stannar till vid en Sthlmsresa tex. Nu känner jag att jag har möjlighet att ta detta till nästa nivå!! ;)
Komma ut från Hornbach med en påse full med delikatesser man knappt visste fanns och se ut som ett barn på julafton... med dom väntandes i bilen.
Hur får du till dealen att barnen ska stanna i bilen? Hustrun tvingar mig alltid att ta med dem. Vilket resulterar i att jag inte kan kolla på något i lugn och ro utan måste hasta igenom..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur får du till dealen att barnen ska stanna i bilen? Hustrun tvingar mig alltid att ta med dem. Vilket resulterar i att jag inte kan kolla på något i lugn och ro utan måste hasta igenom..
Dom är halvt söndercurlade och sitter hellre nersjunkna i bilen med telefonen... ;)
Skämt åsido, ska sanningen fram så gillar yngsta verktyg och maskiner, och äldsta har nog hittat en del att kolla på Bauhaus, så även sambon, även om det sitter långt inne att erkänna.
 
På Hornbach finns det tillräckligt med trädgård/husdjur/inredning för att man ska få en lugn stund i smågodishyllan. Men priserna har nog gått upp lite sen Olas foto om jag minns förra helgens kvitto rätt.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
På Hornbach finns det tillräckligt med trädgård/husdjur/inredning för att man ska få en lugn stund i smågodishyllan. Men priserna har nog gått upp lite sen Olas foto om jag minns förra helgens kvitto rätt.
Husdjur.. barnen älskar att drömma om gigantiska klätterträd till våra katter. :)
 
Vi har tidigare pratat om Microjigs 14° tvingar och nu har jag fått hem ett par (och lite annat smått och gott :)).
Gick in på Microjigs youtube och såg att de fortsätter expandera sina 14° tankar till jiggar.

Matchfit dovetail hardware

Eller om man vill gå bananas :)crysmile::crysmile::crysmile:), för er som letar efter ett nytt MFT-system att plöja ned pengar i.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Vi har tidigare pratat om Microjigs 14° tvingar och nu har jag fått hem ett par (och lite annat smått och gott :)).
Gick in på Microjigs youtube och såg att de fortsätter expandera sina 14° tankar till jiggar.

Eller om man vill gå bananas :)crysmile::crysmile::crysmile:), för er som letar efter ett nytt MFT-system att plöja ned pengar i.
Det där bordet såg verkligen smidigt ut. Undra om det är så lättsamt i verkligheten som det såg ut att vara i filmen. Hade jag haft mer maskiner hade jag nog funderat på att bygga ett.

Hur verkar kvalitén på tvingarna vara? Det såg ut som plast. Det skulle väl vara invändningen, antar jag.
 
S snuttekudden skrev:
Det där bordet såg verkligen smidigt ut. Undra om det är så lättsamt i verkligheten som det såg ut att vara i filmen. Hade jag haft mer maskiner hade jag nog funderat på att bygga ett.

Hur verkar kvalitén på tvingarna vara? Det såg ut som plast. Det skulle väl vara invändningen, antar jag.
Jag ska försöka skriva en separat tråd och testa dem. Har en köksrenovering på gång där jag vet att frågan kommer 'är det verkligen nödvändigt just nu' så det kan dröja :) jag ska även leta bland återförsäljare och se om jag hittar någon som säljer annat än amazon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.