Har en rgbw led strip med milight rgbw controller
Dock så kan man bara tända antingen rbg (färg) eller vitt.
Jag skulle vilja ha möjligheten att tända både vitt och färg samtidigt för att försöka variera den vita temperaturen.
Ja, det finns slingor med rgb+varmvit+kallvit men nu har jag rgb+kallvit och undrar om man med hjälp av rätt kontroller kan ändra färgtempen på det vita med hjälp av rgb.

/Jerry

tommib
Är du säker på att slingan klarar att du tänder RGB och W samtidigt? Den kanske blir för varm?

Det finns inget sätt att få varmvitt från kallvita dioder direkt men du kanske kan tända upp färgdelen med gult för att emulera det.

tommib tommib skrev:
Är du säker på att slingan klarar att du tänder RGB och W samtidigt? Den kanske blir för varm?

Det finns inget sätt att få varmvitt från kallvita dioder direkt men du kanske kan tända upp färgdelen med gult för att emulera det.
En rgbw slinga har ingen gul. Men visst kan man blanda, det borda alla kontrollers klara. Sedan är det kanske bra att inte maxa allt.

tommib tommib skrev:

Vet inte säkert om slingan klarar det men tänkte inte köra på det ljusstarkaste så förhoppningsvis blir den inte för varm.
Det var det jag ville prova, att bland gult (med hjälp av rgb) med det vita för att få en varmare vit men det går inte med den kontrollern som följde med.

5
Nu är jag ingen expert på ljusslingor, men vitt på en RGB diod får du med max spänning på alla färger. Därav rent tekniskt så ändrar du nyansen på färgen genom att sänka en av spänningarna beroende på åt vilket håll du vill.
Blått är åt det kallvita så det är den du bör sänka i så fall.
Som sagt, är ingen expert på ledslingor ...

Nja, det behöver definitivt inte vara max, det är inte säkert att det är samma nivå heller. Men nu har ju TS en RGBW slinga.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Nu är jag ingen expert på ljusslingor, men vitt på en RGB diod får du med max spänning på alla färger. Därav rent tekniskt så ändrar du nyansen på färgen genom att sänka en av spänningarna beroende på åt vilket håll du vill.
Blått är åt det kallvita så det är den du bör sänka i så fall.
Som sagt, är ingen expert på ledslingor ...
Ja det är sant, rött grönt och blått tillsammans blir vitt, men inte ens den möjligheten finns i denna kontrollern, förmodligen för att det finns en dedikerad vit diod. Rent tekniskt går det att göra som jag vill men behöver en kontroller som gör det jag vill åt mig.
Eller så är det bara så att appen inte är gjort med den möjligheten (styr färg via Wi-Fi och en app)

• Gilla
50procent
  • Laddar…
tommib
D Daniel 109 skrev:
En rgbw slinga har ingen gul. Men visst kan man blanda, det borda alla kontrollers klara. Sedan är det kanske bra att inte maxa allt.
Det sa jag inte heller. Jag sa att TS skulle tända upp färgdelen med gult. Det är en semantisk fråga om man kan få en rgb-slinga att producera gult ljus men gulaktigt får man i alla fall. Jag tror dock inte att det räcker för att emulera varmvitt.

S switch skrev:
Det var det jag ville prova, att bland gult (med hjälp av rgb) med det vita för att få en varmare vit men det går inte med den kontrollern som följde med.
Det är lite anmärkningsvärt att det inte går och det är just därför jag undrar om det kan ha något med maxeffekten på slingan att göra, antingen på primärsidan eller sekundärsidan. Bäst möjlighet har du sannolikt genom att tända upp gult med måttlig effekt på RGB-delen och kallvitt med låg effekt men du kommer då inte få maximal ljusstyrka. Du måste då ha en annan kontroller.

Vad är primär och sekundärsida på en ljusslinga?

En rgb slinga kan visa alla färger som en TV kan visa. Den funkar på samma vis, såvisdt kan man få fram ett ljus som påminner om varmvitt, och visst kan man kombinera det med det vita ljuset för att få ett lite mer kontinuerligt spektrum och mer ljus.

Det finns inte möjlighet attk ontrollera färgerna individuellt i appen?

tommib
Primärsida = 230 V, sekundärsida = troligen 12 eller 24 V. Jag betraktar slingan och dess drivdon som ett system. För att förtydliga så menar jag att oförmågan att köra RGB och W samtidigt kan ha att göra med att drivdonet inte kan leverera tillräckligt med effekt för båda delarna eller att själva slingan inte klarar av så hög effekt in (pga värme).

Så här ser det ut i appen,
300x0w.png

Kan välja färg eller trycka på W i mitten, då tänds den vita men rgb släcks

Alternativet annars är att skaffa en controller för rgb och en separat för den vita kanske.
Blir lite jobbigt att styra det bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.