95 424 läst · 170 svar
95k läst
170 svar
Vi bygger pool!
Bära säckar med gjutning ner i tältet blev lite drygt och tungt.
Det fick tillverkas en "betongfabrik", jag står uppe ovan mark med cementblandaren.
Ett kluvet markrör som är ledad i sista biten ser till att gjutningen rinner ner till baljan.
Min sambo portionerar sedan ut med litersmått i hålen som finns i lecan.
Det fick tillverkas en "betongfabrik", jag står uppe ovan mark med cementblandaren.
Ett kluvet markrör som är ledad i sista biten ser till att gjutningen rinner ner till baljan.
Min sambo portionerar sedan ut med litersmått i hålen som finns i lecan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snart går betongfabriken igång igen.
Putsning av utsidan har kommit igång, isolering och återfyllning likaså!
Nu ska det snart gjutas en platta till behållaren för lamelltäcket.
Plattan kommer i samma höjd som fjärde lavets överkant så integreras femte lavet med behållarens första.
Grannen Mats fixade en ”padda” med fram och back, det är för smalt för en vanlig att svänga runt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För att förstärka ”gemenskapen” mellan muren och den nya plattan så borrade jag hål till varje hålrum i blocken och monterade armeringsjärn.
När hålen blir fyllda med betong och plattan är gjuten ska dessa förhoppningsvis hålla samman.
Intressant bygge !
Kommer du omsätta vattnet i lamellfacket?
Jag har ovanmark lamellrulle och den behöver högtrycktvättas flera ggr på säsongen. Dvs lamellerna kommer dra med sig mycket skräp då man rullar in den.
Kommer du omsätta vattnet i lamellfacket?
Jag har ovanmark lamellrulle och den behöver högtrycktvättas flera ggr på säsongen. Dvs lamellerna kommer dra med sig mycket skräp då man rullar in den.
Har blivit avrådd från min lokala poolbutik att dessa lamelltäcken ger väldigt mycket skit i poolen.
Samt borde det bli en sörja efter det rullat in och ut ett par gånger.
Du kanske behöver något lätt sätt att kunna rensa avloppet så det inte blir stopp där?
Samt borde det bli en sörja efter det rullat in och ut ett par gånger.
Du kanske behöver något lätt sätt att kunna rensa avloppet så det inte blir stopp där?
Väggen mellan behållaren och poolen kommer att vara något lägre än övriga sargen.L largab skrev:
Vattnet är förenat imellan.
Det vanliga är att sätta en balk på tvären med en vertikal skiva i en befintlig pool.
Då blir det en del kubikmeter vatten som man aldrig får nytta av.
I mitt fall halveras detta, plus att det blir lättare att hålla iordning då det inte blir så djupt.
Jag tror att om man har en ovanmarkrulle så torkar skräpet in lättare och fastnar.
I detta fallet är lamellerna alltid i vatten, visst blir det skräp, men då finns skräpet på en begränsad plats, i behållaren!
Jo, ovanmarkare torkar in och blir besvärligt pga det. Men jag skulle nog koppla ditt avlopps rör som du gjutit in till sugsidan av pumpen ((via ställbar ventil) så vattnet omsätts genom filtret. Det ställer ju dock krav på att vattennivån alltid är högre än avgränsningssargen. Men då du ska ha overflow så löser det ju sig automatiskt.Paerh skrev:Väggen mellan behållaren och poolen kommer att vara något lägre än övriga sargen.
Vattnet är förenat imellan.
Det vanliga är att sätta en balk på tvären med en vertikal skiva i en befintlig pool.
Då blir det en del kubikmeter vatten som man aldrig får nytta av.
I mitt fall halveras detta, plus att det blir lättare att hålla iordning då det inte blir så djupt.
Jag tror att om man har en ovanmarkrulle så torkar skräpet in lättare och fastnar.
I detta fallet är lamellerna alltid i vatten, visst blir det skräp, men då finns skräpet på en begränsad plats, i behållaren!
Logga in
Skapa konto
Nu ligger jag på soffan, kört 36 säckar grovbetong i cementblandaren!
Snart är det dax för fortsatt murning, tog lite tid innan man träffade rätt dag.
Visste inte hur lång tid det skulle ta, antingen hann det bli mörkt på vardagskvällen eller så regnade på helgen.