Ahmed och Eva har lyckats köpa drömtomten vid Mälarens strand och bygger ett 355 kvm stort stenhus i medelhavsstil, fyllt med smart teknik. Bygget drar ut på tiden rejält - och ordentligt över budget.

Du kan läsa artikeln här: Bygger stort medelhavsinspirerat stenhus - Husdrömmar
 
Varför hade de inga skyddsräcken ut mot vattnet? :surprised:
Var det 30 meter ner sa dom?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
13Mkr för ett sprillans hus på 350kvm med den standarden och sjötomt, känns som ett väldigt bra pris trots att de spräckte budgeten med råge.

Man blir lite avis!
 
  • Gilla
ChristinaH och 4 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
13Mkr för ett sprillans hus på 350kvm med den standarden och sjötomt, känns som ett väldigt bra pris trots att de spräckte budgeten med råge.

Man blir lite avis!
Inte när de blir tvungna att sälja om några år och bostadskraschen redan har skett
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker sticka ut hakan och säga att husdrömmar hittat sig själva lite igen. Mindre fokus på familj och mer på bygget! Uppskattat :D

Huset i sig gillade jag, grym utsikt!!
 
  • Gilla
Caroline och 14 till
  • Laddar…
Vem hyr attefallaren eller varför flyttade dom inte in i den.
Tror uthyrning var budgeterat tidigt.
Budgeterat 5,6 miljoner och huset slutade över 8 miljoner, förstår varför han gick in i väggen.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vem hyr attefallaren eller varför flyttade dom inte in i den.
Tror uthyrning var budgeterat tidigt.
Budgeterat 5,6 miljoner och huset slutade över 8 miljoner, förstår varför han gick in i väggen.
Nu kommer lite teorier.

Men att börja med så kostade tomten 5.6milj, huset var budgeterat till 4.8milj och landade på ca 7.4milj.

Kollar man upp adressen så finns 5 personer skrivna där varav Eva är en av dem. Ahmed är alltså inte skriven där utan troligtvis då på lgh de fortfarande hade kvar.

Angående attefallarn så tror jag att det är som så att det är där byggarna bott/bor. De som är skrivna där verkar vara av polsk samt arabisk härkomst vilket delvis styrker min teori. Det kan vara en av anledningarna till att de lyckats bygga ett hus med den standarden och det läget för ett såpass "lågt" pris :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nu kommer lite teorier.

Men att börja med så kostade tomten 5.6milj, huset var budgeterat till 4.8milj och landade på ca 7.4milj.

Kollar man upp adressen så finns 5 personer skrivna där varav Eva är en av dem. Ahmed är alltså inte skriven där utan troligtvis då på lgh de fortfarande hade kvar.

Angående attefallarn så tror jag att det är som så att det är där byggarna bott/bor. De som är skrivna där verkar vara av polsk samt arabisk härkomst vilket delvis styrker min teori. Det kan vara en av anledningarna till att de lyckats bygga ett hus med den standarden och det läget för ett såpass "lågt" pris :)
Ahmed är skriven på adressen.
Sen kan jag inte hålla med att det skulle vara lågt pris och standarden på fönsterna verkade inte vara jätte bra.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
20tkr/m2 är normalt för ett sånt typ av hus. Lite dyrare pga svårbyggd tomt gissar jag. Farligt att låta känslor och dålig planering ta över i ett sånt stort projekt....
 
Undra om de la in golvvärme ovan betongbjälklaget som man fick se gjutas? Lagom mysigt på vintern om det inte var golvvärme med fönster ned till golv och marmor ...
 
T twoody skrev:
Ahmed är skriven på adressen.
Sen kan jag inte hålla med att det skulle vara lågt pris och standarden på fönsterna verkade inte vara jätte bra.
Japp, såg att jag sett fel nu! My bad :)

Men Påtal om attefall.. Man får la inte uppföra en attefallsbyggnad förens slutbesiktning? Eller kan det vara som så att de byggde den innan de rev det gamla? :thinking:
 
R Robert-san01 skrev:
Undra om de la in golvvärme ovan betongbjälklaget som man fick se gjutas? Lagom mysigt på vintern om det inte var golvvärme med fönster ned till golv och marmor ...
Det stack upp ett knippe golvvärmeslangar genom armeringen.
 
  • Golvvärmeslangar sticker upp genom en armerad betonggrund på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Inte mycket till arbetarskydd på det där bygget, inga riktiga arbetskläder, inga hjälmar, inga skyddsglasögon, inget skydd för kapskivan på rodellen, inga staket etc etc
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Inte mycket till arbetarskydd på det där bygget, inga riktiga arbetskläder, inga hjälmar, inga skyddsglasögon, inget skydd för kapskivan på rodellen, inga staket etc etc
Nej, man fick verkligen ont i magen när man såg detta. Skrämmande att man väljer att visa sånt på tv, ett hån mot de arbetsskyddsregler vi har. Antar att det ansågs för kostsamt för ”Byggledaren” att uppföra något fallskydd.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
K
Läget läget läget. Första husdrömmar vi sett på flera år. Byggde vårt hus på samma höjd men bakom fyra rader andra hus. Duktigt avis blir man och vår så kallade havsutsikt är inget att prata om längre (vi ser dock det riktiga havet vilket Gert påpekade) ... Får trösta oss med att vårt kostade en fjärdedel och att vi redan är skuldfria...
 
  • Gilla
P-o Assarsjö och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.