Martin_B Martin_B skrev:
@Meurman , En intressant fråga som jag kom att tänka på.

Om ni, innan ni förvärvade huset för ca. 3 år sedan, hade vetat det ni vet idag, hade ni gjort om samma resa, eller hade ni skippat detta och gått genvägen direkt dit ni är på väg nu, så att säga?

Dvs. hus hade ni agerat med "facit i hand"?
Oj, svår fråga, alltså utan den här resan hade vi ju inte kommit till den insikten tror jag, men om vi ändå skulle ha gjort det på något sätt så skulle vi nog inte ha tagit oss an det, men som sagt, tror inte att det skulle kunna ha skett utan husets medverkan!
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
M Meurman skrev:
Oj, svår fråga, alltså utan den här resan hade vi ju inte kommit till den insikten tror jag, men om vi ändå skulle ha gjort det på något sätt så skulle vi nog inte ha tagit oss an det, men som sagt, tror inte att det skulle kunna ha skett utan husets medverkan!
Ja, det skapar ju en paradox :) ..men tanken är intressant!
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
harry73
Ni får väl bara erkänna att ni tycker om själva resan och kanske förändringen :)

Nu har ni stort nyrenoverat hus, så då vill ni ha ett litet torp med renoveringsbehov.

När det är färdigt blir det något annat, kanske bygga om gammal industrifastighet till bostad?

Vi lär se många projekttråder av dig (hoppas jag)

Sedan är det viktigare att tänka igenom de val man ska göra än att grubbla över de val man redan gjorde.

Såklart behövde ni denna renovering för att komma där ni är nu.

Lycka till med försäljning och det nya huset:heart:
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det mest ekonomiska idag är att bygga nytt. Du får tomt + ett billigare nytt hus för vad ett 70-80 tslshus kostar. Om man då inte är ute efter en äldre stil osv.
Det tror jag ju förstås inte om man ser till kvadratmeterpriset.

Möjligen kan man bygga ett pyttehus med oinredd vind, av standard sämre, från en riktigt billig (och tveksam) leverantör, och på så sätt få ner kostnaderna ordentligt, men knappt då egentligen.

Just för att tomtpriserna i de bra områdena är så höga. Och finns det en ledig tomt mitt i ett jättebra område, så kostar bara tomten så mycket att det inte är värt det.

Jag har hittills inte sett bra exempel på detta i alla fall.

Det mest ekonomiska idag, i regel, tror jag är att köpa ett äldre hus i bra skick, där det mest är ytskikt att fixa.

Då är ju oftast allt ordnat, trädgård med vegetation, garage, förråd, osv. Inte minst om där är källare, då det ju är ganska dyrt att bygga ny källare idag, om man nu får tillstånd överhuvudtaget.

Och som precis har nämnts. Det beror mycket på var i landet vi pratar om.
 
M Meurman skrev:
Vi har två olika värderingar från två olika mäklare, från 1 850 000 till 2 250 000, utgångspriset blir 1850000!
Så ni har lagt ner 2,5 miljoner och över 800h, säljer med förlust för att ni vill ha mindre lån? Jag får inte ihop det?
 
S scim skrev:
Så ni har lagt ner 2,5 miljoner och över 800h, säljer med förlust för att ni vill ha mindre lån? Jag får inte ihop det?
Förhoppningsvis har vi inga skulder när vi fått det sålt, sen har vi absolut gått med förlust ekonomiskt vilket fall som helst, men det viktiga är som sagt att vi inte har för mycket skulder kvar sen, nästa hus kostar ca 1/5 del! :)
 
  • Gilla
  • Wow
jeppe42 och 2 till
  • Laddar…
Håller med föregående talare, så synd att inte få njuta av sin investering (tiden man lagt ner på huset och valen, inte så mycket pengarna..). Men det ska kännas rätt.. och ibland gör omständigheterna att man måste tänka över sitt liv och sina val (inget man planerat från början).

Hoppas att ni kommer trivas i ert nya boende - och att ni får detta vackra hus sålt med tillräckligt pengaflöde för att bli av med alla lån och skulder!

Lycka till i fortsättningen, ser fram emot nästa renoveringstråd ;)
 
  • Gilla
jeppe42 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Är alla människor kloka och rationella? :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
För allt nedlagt jobb och all inspiration vi fått av projektet här på BH så skulle jag vilja se huset i Husdrömmar! Det skulle iaf sätta fart på affärerna och ge ett anständigt pris på huset.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
M Meurman skrev:
Nu ligger annonsen ute på hemnet. :)

[länk]
Underbart charmigt hus! Fantastiskt!

Här är ett bra exempel på vad för typ av hus som INTE lönar sig att bygga nytt :D ...man lär aldrig kunna bygga ett sådant hus nytt, på en tomt bredvid, för samma pris som detta kommer gå för.
Hade tomten funnits i finaste villaområdet i Stockholm, ja, då hade det så klart varit en annan sak.


Men tillbaka till objektet i fråga. Vad tusan har hänt med det spända papptaket i vardagsrummet på BV? Har hantverkarna gjort ett dåligt arbete eller vad tusan?

Såg förresten nu att där är en hel del småpill kvar att göra... sådant är så vansinnigt drygt. Lätt, men drygt tidsmässigt. Så jag förstår om ni vill ha något mindre objekt. Trodde nämligen att ni praktiskt taget var färdiga...

Hoppas att nästa ägare tar över bloggandet här på Byggahus.se! Vore väldigt kul att få se huset färdigställas till 100%!!! :)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Underbart charmigt hus! Fantastiskt!

Här är ett bra exempel på vad för typ av hus som INTE lönar sig att bygga nytt :D ...man lär aldrig kunna bygga ett sådant hus nytt, på en tomt bredvid, för samma pris som detta kommer gå för.
Hade tomten funnits i finaste villaområdet i Stockholm, ja, då hade det så klart varit en annan sak.


Men tillbaka till objektet i fråga. Vad tusan har hänt med det spända papptaket i vardagsrummet på BV? Har hantverkarna gjort ett dåligt arbete eller vad tusan?

Såg förresten nu att där är en hel del småpill kvar att göra... sådant är så vansinnigt drygt. Lätt, men drygt tidsmässigt. Så jag förstår om ni vill ha något mindre objekt. Trodde nämligen att ni praktiskt taget var färdiga...

Hoppas att nästa ägare tar över bloggandet här på Byggahus.se! Vore väldigt kul att få se huset färdigställas till 100%!!! :)
Det är bara inte målat! :) Ja det hoppas jag också!
 
Martin_B Martin_B skrev:
Underbart charmigt hus! Fantastiskt!

Här är ett bra exempel på vad för typ av hus som INTE lönar sig att bygga nytt :D ...man lär aldrig kunna bygga ett sådant hus nytt, på en tomt bredvid, för samma pris som detta kommer gå för.
Hade tomten funnits i finaste villaområdet i Stockholm, ja, då hade det så klart varit en annan sak.


Men tillbaka till objektet i fråga. Vad tusan har hänt med det spända papptaket i vardagsrummet på BV? Har hantverkarna gjort ett dåligt arbete eller vad tusan?

Såg förresten nu att där är en hel del småpill kvar att göra... sådant är så vansinnigt drygt. Lätt, men drygt tidsmässigt. Så jag förstår om ni vill ha något mindre objekt. Trodde nämligen att ni praktiskt taget var färdiga...

Hoppas att nästa ägare tar över bloggandet här på Byggahus.se! Vore väldigt kul att få se huset färdigställas till 100%!!! :)
Såg nu att det är lite ”vågigt” till vänster också, kallas ”charm” ;) Försvinner lite mer efter målning också! ”Hantverkarna” är ju vi så bara oss själva att klaga på så det är ju skönt! :)
 
M Meurman skrev:
åg nu att det är lite ”vågigt” till vänster också, kallas ”charm” ;) Försvinner lite mer efter målning också! ”Hantverkarna” är ju vi så bara oss själva att klaga på så det är ju skönt! :)
Det är ju vågigt lite överallt, fick inte takpappen dra i vatten tillräckligt länge eller vad är anledningen till att det blev sådär? Det kommer knappast bli ett dugg bättre med färg, jag skulle definitivt rivit ner och gjort om...men det är ju nästa ägares huvudvärk :seenoevil:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.