Diskussionen kan pågå hur länge som helst.
Folk har olika behov och krav, man får välja det som passar en bäst.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Att belastningen inte sjunker avsevärt när alla hus får fiber. Jag håller inte heller med dig.

Sitter själv i en fjällstuga nu som fått fiber och därmed snabbt wi-fi iår. Nuvkör jag wi-fi istället för 4g, 4 g var snabbare förra året, inte nu.
Det du skriver stödjer ju min poäng
 
A Andy78 skrev:
Diskussionen kan pågå hur länge som helst.
Folk har olika behov och krav, man får välja det som passar en bäst.
Men problemet är att en del här inte inser sitt behov. Än. Den här tråden borde arkiveras ett par år så får vi se vem som har rätt....
 
K karlmb skrev:
Men problemet är att en del här inte inser sitt behov. Än. Den här tråden borde arkiveras ett par år så får vi se vem som har rätt....
Eller så kan vi använda historiken vi har, det man sa om fiber och mobilt bredband 2004 stämmer ju inte inte hur det är idag 2019.

Jag personligen har inget behov att dra fiber till en stuga i skogen för 25 000kr.

I min bostad så är det mer intressant med fiber, men kanske inte om det kostar 20-25k att dra in.
 
A Andy78 skrev:
Eller så kan vi använda historiken vi har, det man sa om fiber och mobilt bredband 2004 stämmer ju inte inte hur det är idag 2019.

Jag personligen har inget behov att dra fiber till en stuga i skogen för 25 000kr.

I min bostad så är det mer intressant med fiber, men kanske inte om det kostar 20-25k att dra in.
Och hur ser då din kalkyl på rimligt pris ut?
 
X xLnT skrev:
Det du skriver stödjer ju min poäng
Nej, det var åsikten jag inte håll med om. Belastningen sjunker avsevärt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det var åsikten jag inte håll med om. Belastningen sjunker avsevärt.
I samma svar skriver du att 4G var snabbare förra året, än nu när fler gått över till fiber. Hur får du ihop det?
 
X xLnT skrev:
I samma svar skriver du att 4G var snabbare förra året, än nu när fler gått över till fiber. Hur får du ihop det?
Det är väldigt enkelt. Wifi+adsl gick långsammare än 4g (dvs 4g var snabbare än wifi+adsl) men inget av det hade bra fart. Wifi+fiber funkar utmärkt och används därför istället för 4g. Jag gav dig bara ett exempel som stödjer uppfattningen att en bra fast uppkoppling avlastar mobilnätet i ett område, det är helt naturligt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Stickan56
K karlmb skrev:
Och hur ser då din kalkyl på rimligt pris ut?
Om man tänker så här:
Jag gör en investering i min fastighet då blir det småpengar i sammanhanget.

Stickan
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om man tänker så här:
Jag gör en investering i min fastighet då blir det småpengar i sammanhanget.

Stickan
Fast Andy78 ska kanske aldrig sälja.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är väldigt enkelt. Wifi+adsl gick långsammare än 4g (dvs 4g var snabbare än wifi+adsl) men inget av det hade bra fart. Wifi+fiber funkar utmärkt och används därför istället för 4g. Jag gav dig bara ett exempel som stödjer uppfattningen att en bra fast uppkoppling avlastar mobilnätet i ett område, det är helt naturligt.
Om du läser vad jag skriver tidigare så har jag inte sagt att det inte avlastar, det gör det till viss del.
Men det blir generellt inga större förbättringar för de som fortfarande använder 4G.
De får fortfarande ungefär samma bandbredd och latens.
 
A Andy78 skrev:
Eller så kan vi använda historiken vi har, det man sa om fiber och mobilt bredband 2004 stämmer ju inte inte hur det är idag 2019.

Jag personligen har inget behov att dra fiber till en stuga i skogen för 25 000kr.

I min bostad så är det mer intressant med fiber, men kanske inte om det kostar 20-25k att dra in.
Vad sa man 2004?
 
X xLnT skrev:
Om du läser vad jag skriver tidigare så har jag inte sagt att det inte avlastar, det gör det till viss del.
Men det blir generellt inga större förbättringar för de som fortfarande använder 4G.
De får fortfarande ungefär samma bandbredd och latens.
Och det är just det vi har olika uppfattning om.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Och det är just det vi har olika uppfattning om.
Det var ju intressant, har du gjort några mätningar som visar det? Eller det är bara en känsla du bygger din åsikt på?
Det kan ju givetvis variera från mast till mast, vart i landet den står osv. Jag pratar generellt. Det blir fler och fler anslutna enheter till masterna (trots att hushållen byter media) så 4G kommer inte bli bättre med tiden för att fler hushåll blir uppkopplade med fiber.
 
K karlmb skrev:
Och hur ser då din kalkyl på rimligt pris ut?
För internet 2-400kr i månaden om det fungerar tillfredställande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.