L
Halloj,

Har ett litet decimeterbrett, decimeterdjupt och ca 130 cm långt utrymme att isolera i innertak (upp mot ovanvåningen) (pga riven innervägg).

Gammalt trähus så vill inte använda mineralull, fogskum eller liknande.

Dessutom har jag ont om tid och hinner inte beställa någon eko-isolering och här i krokarna finns inget sånt i butikerna.

Tips på något enkelt och billigt som kan jag isolera med som kan finnas hemma eller som går att få tag i enkelt (typ coop, ica, öob, rusta, jula, byggmax, byggma, xlbygg, ahlsell, granngården, jysk, lantmännen, biltema, clas ohlsson, sybehörsaffär mfl vanliga butiker)?

Jag funderar på bomull, fetvadd, garn mm men kanske finns det något som jag inte tänkt på och som inte är sprängfullt med kemikalier. Vill naturligtvis inte heller inte locka dit en massa skadedjur, binda fukt etc.

Funderar förutom på ovan nämnda saker på
att riva lumppapp
bryta fiberboard
linblånor
gamla tyger
strimlat papper (men har ingen maskin för att strimla med själv och vet inte var man får tag på det som packmaterial)
klippa till målarmatta
gammal ylletröja
vaddtäcke
tagelmadrass
trasmatta
strimla dörrmatta av hampa, sisal mfl

Snabba tips välkomnas och hemskt gärna som sagt också tips om vad man får tag i dylikt material! Man i svart skjorta som bär en fluffig pälshatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

halmbalar från granngården/lantmännen?

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
I ett så litet utrymme kan det väl inte spela någon roll om du tar vanlig, billig mineralull?

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
det är mer luft i halm eftersom stråna är ihåliga, till skillnad från hö som bara är gräs. så skulle helt klart rekommendera halmen.

det kan också vara värt att kolla om du har några bönder i närheten du hade kunnat köpa halm av, eller att kolla blocket för småbalar.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Vid närmare eftertanke helst ett material som inte är i lösform - eftersom jag petar dit det underifrån.

L
useless useless skrev:
I ett så litet utrymme kan det väl inte spela någon roll om du tar vanlig, billig mineralull?
Det känns inte bra att veta bara eftersom allt annat är spån och kommer bli cellulosa :rofl:

du har inte en bauhaus-butik i närheten? de har cellulosaskivor

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Vid närmare eftertanke helst ett material som inte är i lösform - eftersom jag petar dit det underifrån.
det var därför jag föreslog halm och inte sågspån ;) packad halm håller i alla fall ihop lite

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
major_tom major_tom skrev:
du har inte en bauhaus-butik i närheten? de har cellulosaskivor
Tyvärr ingen Bauhaus - i så fall hade jag gått direkt på deras eko-isolering.

jag försöker fundera på vad det var jag petade in som isolering och utfyllnad när jag lerklinade hemma, och det var nog rester av huntons träfiberisolering. köpte på folkes bygg norr om Kritstianstad.

men jag hade nog ändå försökt göra något med halm om jag var du. tyg och garn och sånt tror jag inte innehåller tillräckligt med luft. du kanske hade kunnat binda ihop halmen själv, typ som kärvar? annars är ju fårull inte en helt dum isolering, men jag tror att det kommer att kosta mer än det smakar.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Du tror inte att man kan skaffa en så kallad porös board - träfiberskiva - som man skär till i lämpliga bitar och lägger lager på lager?

det visste jag inte ens fanns men nu när jag kollat upp det verkar det helt klart som en bra idé!

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.