CrilleC skrev:
2500timmar är typ 2snickare i 7månader eller 4 snickare i nästan 4månader. Vårat hus tog ca 3månader att bygga. med två snickare de jobbade bra.

Snickarna tog totalt 170 000kr för stommemontering (lyckan m vinkel) hus+garage samt all invändig montering i huset. OBS. Ingen grund i detta pris.
Allt vårat entreprenad kostade 610 000kr. Snickare, grundgjutning inkl. mtrl., elektriker, rörmokare, målare (invädnig målning+tapet) och kakelsättare exkl. mtrl.

Våran Lycka m vinkel landade på 1 897 000kr då har vi marmorplattor i hallen och förlängt själva vinkeln m 4m ett garage på 40kvm, många extra spottar samt fasadbelysning runt huset.
Priset avser exklusive tomt?

Fortfarande inga bilder på ett Lyckan funkis?

fr.ol skrev:
har idag träffat eksjöhus.

har fått ett pris på 2 281000 kr. på lyckan funkis.
inkl garage på 4,6 x 9.3 m samt en braskamin.

standarden är hög i huset. kan rekommendera dem..en mkt bra säljare som inte bara ville sälja hus..utan informerar om allt som är värt o veta.

så till helgen som kommer ska vi skriva avtal.   :) :)

Har lite frågor :)

Är det totalsumma med tomt och anslutningar m.m?
Vart ska ni bygga? Är det Funkis med vinkel eller utan? Några andra tillval i det priset förutom braskamin?

Ngn mer som är på gång med Lyckan Funkis?

Kom igen nu ni som byggt/bygger era Lyckan Funkis hus: vi vill ju se bilder. :-?
Först ut med bilder får 5 kronor insatt på valfritt välgörenhetskonto. :)
mvh
RaggeoSivan

Tänk då vi som köpt Lyckan Funkis som ännu inte har fått se några bilder från Eksjöhus!! Det är inte utan att det är spännande! Finns ju ett klart i vårt avlånga land!

Vi är i samma situation. :) det är ju spännande nu när dom bara gräver och fyller på våran mark, tänk då när huset väl kommer..

Tycker det är ruskigt kul att se diskussionen runt lyckan funkis, stapplade in som av en händelse (letade tapeter på google, hamnade här), eftersom jag rest och färdigställt 2 lyckan funkis (samt 1 vanlig) i höst/vinter.

Tänkte plita ner ett tag ytterst personliga tankar och åsikter om lyckan. Det är inte så att jag säger "så här är det" men med tanke på att byggtiden är c:a 16-18 veckor per kåk så har jag säkerligen spenderat lika mycket tid som vissa boende i lyckan vid det här laget, haha.

"Vanliga" lyckan med ryggåstak är enligt mig bara en onödig utgift, eftersom en högvägg till köket kommer att ta bort i princip 1/4 av tak och golvyta, eliminera eventuell mysfaktor och göra rummet mörkare. Problemet finns inte i en funkislyckan, där det finns en lågvägg/bardisk istället. Överlag tycker jag att funkiskåken är snyggare och mer stilren tack vare att vardagsrummet är en sådan stor del av huset.

Vinkeln som tillval är estetiskt tilltalande men kvadratmetervinsten är försumbar, svårmöblerad (dyra kvadratmeter om jag får säga mitt) och borde liva med innerväggarna i vardagsrummet. för att ge någon egentlig vinst när det kommer till golvyta.

Gillar funkispanelen också, den är riktigt snygg.

Badrummen är för små, sovrummen för små och allrummet mellan tvättstuga/sovrum är för litet för att kunna utnyttjas på ett bra sätt. Såg att någon ville förlänga, bra idé men varför då köpa lyckan som är ett budgethus rakt igenom? Ni borde kolla upp ett hus som heter kvadraten, relativt lite yttervägg och lite större hus (dock 1½ plan). I övrigt tycker jag att eksjöhus är en väldigt bra leverantör, bra kontroll över hela processen, bra att kommunicera med och pålitliga.

Jag var inne på Eksjöhus hemsida i dag och såg att de har en ny katalog på
Egnahemshusen, med en del ändringar i planlösningarna.
Till er som har efterlyst bilder på Lyckan Funkis kan man nu få se huset i
360 graders rundvandring.

tviste skrev:
Priset avser exklusive tomt?

Ursäkta sent svar! Priset avser Exkl. tomt.

Jarppan skrev:
Var noga med att få en kontrollkalkyl från eran säljare, den ska både han och ni skriva under och det är då dessa siffror som gäller.

I vilken del av processen av husköp är det aktuellt att be om denna?
Vi har signerat köpekontraktet med Eksjöhus, men nån sån här kalkyl har jag inte sett till!?

Någon som vet vilken fönstertillverkare det är i lyckan husen och vad modellen heter? Vi måste byga med bullerdämpning minst 34 db och vet ej om fönstren håller måttet. Vi är lite inne på LB-hus Ugglan 135 och de har "Starfönster extream" ett superfönster, men lyckan funkis är en stor utmanare ser jag !! Hoppas de har lika bra fönster bara...

Nu har offerten kommit på vår funkis med ryggås och vinkel. Inkl. garage av enkel modell, hus och montering NF 1.941.000:- varav montering 760.000:-

Personligen tycker jag det låter mycket. Någon av er som har ett pris på monteringen av er lycka funkis? Har sett några av er skriva 1.600.000 och 1.700.000 i.s.f betalar vi antingen för mycket för huset, för mycket för monteringen eller kostar garaget 241.000:- ?? hmmm...

Hoppades på en lägre totalkostnad än de faktiska 2.325.000:- med ett tomtpris på bara 125.000:- ............

lite besviken på "lågpris" priset.

Tycker det låter som ett vettigt pris,

Grundpriset på Lyckan Funkis i vinkel är ju 1.795.000 så då är ju garaget "bara " 146.000 kr. Totalt sätt med drygt 2.3 mille så får du ju mkt hus för pengarna...

Tips är ju att gjuta garage plattan (ca 50000) och bygga det i lösvirke ca 30.000 - 60.000.

Var inne i Funkis i vinkel igår och blev besviken, kändes så mycket mindre än jag trodde, just nu blir det vanliga Lyckan i vinkel utan ryggåstak(var inne i ett sådan också igår) kändes ruggigt mycket bättre. Jag som hela tiden trott så mycket på öppen planlösning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.