2 180 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Sätta klinker och golvvärme i NYTT badrum.
Hej, planerar att bygga ett nytt hus. De levererar inte klinkersgolv eller golvvärme i badrummet. Vill vi inte ha deras golv får vi varken toalettstol eller andra inredningstillbehör för enbart några tusenlappar mindre.
Därför är min fråga, skulle man anlita någon som lägger in golvvärme och klinker på golvet, vad kommer de kosta? 15 kvm totalt cirka.
Plastmattan dras bort innan förberedelser för klinker förstår jag, men man kan ju använda allt tidigare jobb under plastmattan, så man borde komma undan billigare än vanlig renovering? Någon byggare som har kunskapen? Tacksam för svar, för exakta kostnader får jag självklart höra av mig till en byggfirma men vill ha en uppskattning, är det 20 000 kr det handlar om eller 100 000, mer det jag är intresserad utav.
Husleverantör : Älvsbyhus
Storlek på badrum golv cirka: 15 kvm totalt.
Därför är min fråga, skulle man anlita någon som lägger in golvvärme och klinker på golvet, vad kommer de kosta? 15 kvm totalt cirka.
Plastmattan dras bort innan förberedelser för klinker förstår jag, men man kan ju använda allt tidigare jobb under plastmattan, så man borde komma undan billigare än vanlig renovering? Någon byggare som har kunskapen? Tacksam för svar, för exakta kostnader får jag självklart höra av mig till en byggfirma men vill ha en uppskattning, är det 20 000 kr det handlar om eller 100 000, mer det jag är intresserad utav.
Husleverantör : Älvsbyhus
Storlek på badrum golv cirka: 15 kvm totalt.
Redigerat:
Är det krypgrund skulle jag rekommendera starkt att du ser till att det installeras fuktmätare som loggar värdena och vid 2 årsbesiktningen ska denna data tas fram och gå igenom. Det får nämligen aldrig vara över 75% RF i en krypgrund och det är väldigt svårt att uppnå.
Billigaste alternativet beror på hur man räknar. Billigast att installera är el-golvvärme men billigast i längden är ju vattenburen lösning då man slipper elkostnaden.
Billigaste alternativet beror på hur man räknar. Billigast att installera är el-golvvärme men billigast i längden är ju vattenburen lösning då man slipper elkostnaden.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Om husleverantören inte vill sälja ett badrum med keramik skulle jag dra öronen åt mig. Det som useless tar upp är väldigt viktigt, man kanske har snålat in så mycket på bjälklaget att det inte tål belastningen från klinkers/flytspackel.
Bästa svaret
Om en husleverantör bygger bjälklagen så snåla så att det endast går att lägga matta, då skulle jag välja någon annan leverantör.
Då är det nog inte bara bjälklaget det snålas in på!
Men om vi bortser från detta så skulle jag tippa på ca 35 - 50k för ett elvärmegolv med klinker, inkl erf förberedelser.
Ett vattenburet blir ju dyrare, kostnad hänger ju lite ihop med vad husets orginaluppvärmning består av.
Då är det nog inte bara bjälklaget det snålas in på!
Men om vi bortser från detta så skulle jag tippa på ca 35 - 50k för ett elvärmegolv med klinker, inkl erf förberedelser.
Ett vattenburet blir ju dyrare, kostnad hänger ju lite ihop med vad husets orginaluppvärmning består av.
Älvsbyhus kan man väl få med avfuktare i krypgrunden redan från början.H huggan skrev:Är det krypgrund skulle jag rekommendera starkt att du ser till att det installeras fuktmätare som loggar värdena och vid 2 årsbesiktningen ska denna data tas fram och gå igenom. Det får nämligen aldrig vara över 75% RF i en krypgrund och det är väldigt svårt att uppnå.
Det är väl statistiskt 50% chans att man får problem med krypgrunden.
Stickan
Tack för alla svar, kanske värt att välja bort dem, tänkt att det kanske är dumt med krypgrund. Det ska vara en apparat som blåser ut luft i krypgrunden. Bör kanske fråga om deras bjälklager och jämföra med andra leverantörer. Tittat på hjältevadhus och mjöbäcksvillan, där finns möjlighet till klinkers och det är platta på mark! ☺️
Jag rekommenderar platta på mark med vattenburen golvvärme.Fejkblubb skrev:Tack för alla svar, kanske värt att välja bort dem, tänkt att det kanske är dumt med krypgrund. Det ska vara en apparat som blåser ut luft i krypgrunden. Bör kanske fråga om deras bjälklager och jämföra med andra leverantörer. Tittat på hjältevadhus och mjöbäcksvillan, där finns möjlighet till klinkers och det är platta på mark! ☺️
Älvsbyhus är ett lågprisalternativ som som jag anser inte duger.
Stickan
Tyvärr inga kunskaper. Jag kollade lite snabbt https://isolergrund.se/Fejkblubb skrev:
som Hjältevadshus refererar till.
Det låter ju bra men deras information är kraftigt vinklad
Däremot är Hjältevadshus byggsätt intressant där man bygger i torr miljö och då är
väl grundtypen man använder en förutsättning för att det skall fungera.
Stickan
En krypgrund fungerar utmärkt under rätt förutsättningar. Den är också väldigt praktisk när man t.ex. ska dra om rör på bottenvåningen eftersom man kan komma åt nerifrån, vilket är omöjligt i en gjuten betongplatta med ingjuten golvvärme (går inte att bila).
Tyvärr finns det många krypgrunder med fel förutsättningar och många som inte ser efter sina krypgrunder. Således blir det skador. Det är en lite mer krävande grundläggningstyp än platta på mark efter att den är gjord, men betydligt mindre krävande i byggskedet.
Man kan argumentera att man inte bör bygga på ett sätt som är underhållskrävande men jag är inte säker att jag skulle räkna dit krypgrunden. Därmed inte sagt att just Älvsbyhus lösning är bra.
Tyvärr finns det många krypgrunder med fel förutsättningar och många som inte ser efter sina krypgrunder. Således blir det skador. Det är en lite mer krävande grundläggningstyp än platta på mark efter att den är gjord, men betydligt mindre krävande i byggskedet.
Man kan argumentera att man inte bör bygga på ett sätt som är underhållskrävande men jag är inte säker att jag skulle räkna dit krypgrunden. Därmed inte sagt att just Älvsbyhus lösning är bra.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ersätta vattenburna element mot vattenburen golvvärme?
Värme allmänt -
Kan man använda "zoner" i en LVP för att ersätta en golvvärmeshunt?
Värmepumpar -
Klinker på toagolv utan golvvärme?
Golv -
Golvvärme med fult klinker - ersätta med parkett?
Golv -
Projekt Gillestuga att gjuta golv och sätta golvvärme och sedan klinker
Grund & Markarbeten