Har nu beställt ett EPOQ kök (Shaker Ek) :-/, återkommer med erfarenheter och intryck när jag monterat upp det, beräknad leverans är v.30

Här kommer en bild på en del av köket
P1010143.JPG

Ok, nu har köket kommit tom. lite tidigare än utlovat, allt ser bra ut så här långt, dom skickade med en verktygslåda med en skruvdragare och en häfpistol ;)en bänkskiva var restad ska bli kul och se hur dom löser det.....

Jag tycker det verkar ta lång tid för Epoq att höra av sig, leveranstiden blir ju rätt lång om det tar 2-3 veckor innan dom ringer och sedan är det 4 veckors leveranstid på köket. Kan man beställa ett kök utan att prata med en "rådgivare"? Hur funkade det för dig?

Har Epoq kapat/skarvat skivan åt dig?

För oss tog det 4 dgr innan dom hörde av sig, så vi upplevde aldrig det som något problem.
Vad gäller skivan så har dom kapat den.

Det kanske tar längre tid just nu när det är semestertider. Förresten, ni råkar inte ha en side-by-side kyl/frys? Har Epoq någon bra lösning på att bygga in en sådan?

Jag är också intresserad av Shaker Ek... :)

Tilt skrev:
Förresten, ni råkar inte ha en side-by-side kyl/frys? Har Epoq någon bra lösning på att bygga in en sådan?
Både Marbodal och Ballingslöv har överskåp för side-by-side-skåp. Jag tänkte själv bygga in mitt skåp med ett överskåp och täcksida från Ballingslöv. Resten av köket är Ikeas Tidaholm, men eftersom side-by-side-skåpet står för sig själv (med en dörr mellan sig och resten av köksskåpen) tycker jag inte att det gör något att Ballingslövs lucka (Studio) inte ser riktigt exakt likadan ut som Ikeas.

stewed skrev:
Både Marbodal och Ballingslöv har överskåp för side-by-side-skåp. Jag tänkte själv bygga in mitt skåp med ett överskåp och täcksida från Ballingslöv. Resten av köket är Ikeas Tidaholm, men eftersom side-by-side-skåpet står för sig själv (med en dörr mellan sig och resten av köksskåpen) tycker jag inte att det gör något att Ballingslövs lucka (Studio) inte ser riktigt exakt likadan ut som Ikeas.
Ja, det är en lösning. Min idé är att ta ett liggande väggskåp (vitrin) som är 92x40 cm och m h a täcksidor bygga en inbyggnad till side-by-side kyl/frysen. Enligt manualen skall kyl/frysen ha 1 cm luft på vardera sida, vilket passar perfekt. Men Epoq kanske har tagit fram en lösning som är avsedd för 90 cm breda kyl/frysar?

Tilt skrev:
Ja, det är en lösning. Min idé är att ta ett liggande väggskåp (vitrin) som är 92x40 cm och m h a täcksidor bygga en inbyggnad till side-by-side kyl/frysen. Enligt manualen skall kyl/frysen ha 1 cm luft på vardera sida, vilket passar perfekt. Men Epoq kanske har tagit fram en lösning som är avsedd för 90 cm breda kyl/frysar?
Jag funderade också på en liknande lösning först, men eftersom väggskåp inte är så djupa så blir det ju lurigt att fästa skåpet ordentligt. Att bara fästa det i täcksidorna lär väl bli för ostadigt. Så jag väljer ett riktigt överskåp (60cm djupt) som man kan skruva fast ordentligt i väggen.

Ballingslövs överskåp är 91,5cm brett och finns i höjderna 31,6cm, 41,2cm och 50,8cm. Ballingslövs variant har två lika stora luckor som öppnas "åt sidorna" (som vanliga skåpsluckor). Marbodals variant har två olika breda luckor (som följer bredden på side-by-side-skåpets dörrar) som öppnas uppåt.

Jag har tänkt sätta ett stag på baksidan högst upp och längst ned och sedan skruva fast "båset" i sidan mot bänkskåp och väggskåp. Det liggande skåpet är inte så djupt, men eftersom det hamnar högt så gör det inte så mycket och jag har ändå tänkt ha det som prydnadsskåp (vitrin). Dessutom så får kyl/frysen väldigt bra ventilation på baksidan :)

Ett litet tips, Epoq har täcksidor både i faner och massivt trä, de massiva skivorna är obetydligt dyrare. Skall man snickra själv så är det bättre att köpa massiva skivor eftersom att man då slipper problemet med att kantlista spånskivekanter. En täcksida som är 2330 x 600 mm kostar 945 kr i massiv ek, faner kostar 700 kr.

Någon som har monterat upp ett Epoq kök och kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur går det Ankaon, väntar du på den restade bänkskivan?

Har precis bredspacklat klart väntar bara på att spacklet ska torka, sen slipa lite sen grunda, måla, måla :'(
Därefter så är det dags för montering, räknar med att börja på Torsdag med den.
Jag väntar fortfarande på besked ang. bänksskivan.....

Har fått besked av EPOQ nu ang. bänkskivan som var restad. Dom kan inte leverera den i "rimlig" tid så därför kunde jag stryka den som var restad samt att jag inte böver betala för den skivan jag redan fått.
Så nu är det bara ut och se vad den lokala marknaden har att erbjuda........

Puuuuhhhhhh ;)
Nu sitter köket där det ska. Det har varit rättfram hela vägen allt har stämmt och passat ;D
Vad gäller kvalitén och passformen så har jag inget att anmärka, inte en kantstött bit, inga lösa flisor utan helt OK. rakt igenom.
Jag har ju ingen erfarenhet av att montera andra kök, så den jämförelsen lämmnar jag därhädan.
Kan bara konstatera att det har motsvarat mina förväntningar hela vägen, från beställning till leverans och "support" (hade en fråga ang. ett bokskåp som jag beställde, dom lovade återkomma och 45 min. senare ringde dom)

Det kan hända att det kommer en bild på köket så småningom

Och NEJ jag är inte sponsrad av EPOQ, även om det nu hade varit att föredra :p

Kolla bilden:
P1010143.JPG

Snyggt! Men bananerna ser lite ledsna ut... :)

Har "fixat" bananerna nu ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.