Årets första trappa på plats!

I ett litet utrymme med snedtak på övre plan, ej flyttbar stålbalk i bjälklaget och begränsade möjligheter att välja position på bottenvåningen fick det bli många kompromisser. Men efter dialog blev det bra, en liten trappa, som tar liten plats men varken känns trång eller svår att gå i.

Steg och överliggare är i oljad ek. Övrigt sprutmålat vitt. Stegen låses med excenterlås som enkelt kan efterspännas och är väldigt nära osynliga.

Som synes på bilderna så är listningen och anpassningen till huset inte påbörjad än, det får bli nästa äventyr!

Nyinstallerad trappa i oljad ek och vitt i ett hem med snedtak, ännu inte helt färdigställd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i oljad ek med vita staketbalustrader, vy ovanifrån, i utrymme med snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad trappa i ett hem med oljade eksteg och vitmålade stålstöd, ej färdiglistad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad, platsbesparande trappa med vitmålade sidor och oljad ektopp i ett hem med snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 19 till
  • Laddar…
Snyggt! Kan man få se en detaljbild på de där excenterlåsen?
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Snyggt! Kan man få se en detaljbild på de där excenterlåsen?
Har tyvärr ingen bild. Men i vangstycket sitter det en kraftig rampamuff. I denna skruvas en typ av maskinskruv vars skalle sen sitter in i ett hål i ändträet på steget. Underifrån sitter ett stort hål, typ 35mm eller så. I detta sitter en stor kraftig excentermekanism som när du vrider på den med en insexnyckel låser i skallen på maskinskruven och drar steget in i vangstycket. Brukar kallas IKEA-skruv, principen är liknande, men denna är naturligtvis mycket kraftigare. Efteråt knackar vi i en täckbricka i ek, ådringsmatchad, underifrån.

Om vangstycket sitter direkt mot vägg är det dock vanligare att skruva utifrån.
 
  • Gilla
sweden och 1 till
  • Laddar…
Mekat onyttofordon (finns en gammal tråd om sådana).
Snöskoter med monterad vinsch och LED-extraljus i snöig terräng under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För en massa år sedan köpte jag en vinsch till skotern. Strax därpå rasade växellådan på skotern och då blev montering av vinschen lågprioriterad. Nu med lagad växellåda och skogen full med vindfällen att ta om hand så tyckte jag det var dags att få den på plats.

Helljuset på gamla skotrar är inte mycket att skryta med, så då passade det ju också bra att Swedol hade rea på LED-extraljus.

Attberopå andra trådar så fick jag nytta av en sak ur mina samlingar. En meterlång bit plåtprofil av 3mm galvplåt som låg på vinden blev ett utmärkt vinschfäste. Jag var måttligt sugen på att svetsa i frontbygeln. Det hade inte blivit snyggt om jag inte lämnat in den på galvning igen, och det kändes som överkurs.
Monterad vinsch på snöskoter med plåtprofil som fäste, framför snö och i mörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För den som undrar - ja, vinschen är i vägen för öppning av motorkåpan. Men det går att öppna tillräckligt för att komma åt batteriet och variatorremmen. Ska jag göra något mer genomgripande jobb så får jag lossa två skruvar för att få loss vinschen. Jag få leva med det. Alternativet att den skulle sitta längre fram medför att den sticker utanför bygeln. Då hade det blivit sopor av den direkt.
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Efter en heldag i snickeriet är man förtjänt av en...eller flera...öl i soffan i goda vänners sällskap. Njuter av Mello#3 tillsammans med discorävarna @Daniel_N @Pysslarn och @jac (icke att förväxlas med de tre på bilden).

Tre kvinnor i skimrande klänningar sjunger på scen under en TV-sändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 8 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Efter en heldag i snickeriet är man förtjänt av en...eller flera...öl i soffan i goda vänners sällskap. Njuter av Mello#3 tillsammans med discorävarna @Daniel_N @Pysslarn och @jac (icke att förväxlas med de tre på bilden).

[bild]
Fjellman vinner!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Efter en heldag i snickeriet är man förtjänt av en...eller flera...öl i soffan i goda vänners sällskap. Njuter av Mello#3 tillsammans med discorävarna @Daniel_N @Pysslarn och @jac
Här skulle det ha varit ett s(ch)lagkraftigt och fyndigt inlägg. Men, för att i någon mån knyta an till det musikaliska temat, är jag liksom Bob Dylan när han fick Nobelpriset - inledningsvis mållös.
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Öl, soffa, polare och jojk — visst är livet underbart ibland! :D

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
U
Daniel_N Daniel_N skrev:
Har tyvärr ingen bild. Men i vangstycket sitter det en kraftig rampamuff. I denna skruvas en typ av maskinskruv vars skalle sen sitter in i ett hål i ändträet på steget. Underifrån sitter ett stort hål, typ 35mm eller så. I detta sitter en stor kraftig excentermekanism som när du vrider på den med en insexnyckel låser i skallen på maskinskruven och drar steget in i vangstycket. Brukar kallas IKEA-skruv, principen är liknande, men denna är naturligtvis mycket kraftigare. Efteråt knackar vi i en täckbricka i ek, ådringsmatchad, underifrån.

Om vangstycket sitter direkt mot vägg är det dock vanligare att skruva utifrån.
Blev nyfiken - har en beställning på en trappa nån gång i framtiden och har aldrig gjort någon förut. Resten av konstruktionen tror jag mig ha koll på men snygg infästning har jag funderat på. Är det såna här? Antar att det är bäst att sikta på M8 i så fall? https://web2.hettich.com/hbh/addon/en/TA_2016_02/bk_785.pdf
 
Fortsätter med jordbävningssäkringen av badrummet. Ställer om till plåtverstad och bockar några hyllor i rostfritt.
Med full plasmaeffekt och 1-2 sec per snitt blir det fina kanter som det räcker att dragfila lite.
Plasmaskärare med digital display som visar 60 ampere i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med en rostfri plåt fastklämd med tvingar, redo för bockning, och verktyg inom metallarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfritt stålplåt på svetsbord bredvid en anordning för bockning av plåt och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåtbocken jag byggde för att passa långsidan på svetsbordet får tyvärr inte plats när bordsförlängningen är monterad. Den fungerar som tur är även på kortsidan.
Verkstad med rostfritt stål på svetsbord redo för bockning, omgiven av verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med rätblock och rejäla tvingar går det fint att bocka alla kanter åt samma eller motsatt håll.
Metallplåt fastspänd i en bockanordning med tvingar på ett verkstadsbord för böjning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsbelagd arbetsbänk med en rostfri plåt som hålls fast med tvingar för bockning vid en hemmaverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Photobox gillar att slarva bort våra paket, så också senast då barnens farsdagspresent verkar ha kommit på villovägar. En dag blir jag säkert en bra farfar men då det förhoppningsvis dröjer suddade jag lite blygsamt med stålborste.
Hand håller emaljmugg med texten "Världens bästa farfar", verktyg och verkstadsbakgrund syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådärja!
Hand håller en mugg med texten "Världens bästa" framför svartvit rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bockad rostfri plåt i verkstad med verktyg och tvingar på arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
En Bosch såg monterad på en arbetsbänk med en hemgjord fräs-skiva och fixeringsklämmor i ett utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjade min ripoff på samma typ av fräs-skiva till bosch-sågen som @Campar postade häromdagen. Nästa steg får dock vänta tills det antingen är lim-vänlig temperatur i kallgaraget eller att jag får alla andra i familjen att tycka att det är en bra idé att ha lite verkstad i vardagsrummet.
Misstänker att jag kommer behöva stötta upp den med nån liten sträva när jag hänger i en stor fräs.
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Vad har du för platta till fräsen? (o vilken fräs? ) Tänkte göra samma till min gröna såg med min lika gröna fräs..
 
S swirve skrev:
Vad har du för platta till fräsen? (o vilken fräs? ) Tänkte göra samma till min gröna såg med min lika gröna fräs..
Jag ska stoppa i min Bosch POF 1400 tänkte jag, hittade TILL SLUT nån tysk som gör dem lite på hobbynivå om jag fattar rätt, men slutprodukten är proffsig. Kan se om jag hittar kontaktuppgifter om det är samma gröna fräs du letar platta till? Märkligt att det finns så få accessories till gröna bosch-verktyg tycker jag, det säljs ju ändå rätt många - BORDE finnas ett kundsegment som har grön bosch och tex vill bordsmontera fräsen eller (som jag) försöka förbättra sin bordssåg?
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Jag ska stoppa i min Bosch POF 1400 tänkte jag, hittade TILL SLUT nån tysk som gör dem lite på hobbynivå om jag fattar rätt, men slutprodukten är proffsig. Kan se om jag hittar kontaktuppgifter om det är samma gröna fräs du letar platta till? Märkligt att det finns så få accessories till gröna bosch-verktyg tycker jag, det säljs ju ändå rätt många - BORDE finnas ett kundsegment som har grön bosch och tex vill bordsmontera fräsen eller (som jag) försöka förbättra sin bordssåg?
Jag tror du har agerat precis som Bosch affärsmodell avser; börjar grönt, saknar vissa funktioner/tillbehör och blir sugen på blått. Om du fullföljer den banan blir du den perfekta kunden :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag tror du har agerat precis som Bosch affärsmodell avser; börjar grönt, saknar vissa funktioner/tillbehör och blir sugen på blått. Om du fullföljer den banan blir du den perfekta kunden :)
Hehe... jo, så är det ju så klart men jag tänker att det borde finnas finfina möjligheter för tredjepartstillverkare att tjäna storkovan på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.