4 230 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Hur ska jag få bättre klimat i mitt garage?
Jag har ett dubbelgarage som är byggt i en sluttning, två av väggarna ligger fria och två ligger mot jord.
Väggarna verkar bara vara ihåliga betongblock, vet inte hur bra dom isolerar ? Taket är isolerat.
Det finns idag ingen värme i garaget och temperaturen ligger runt noll grader när det är kallt ute och just nu är luftfuktigheten därinne 80%! enligt den nyligen inköpta temp/luftfuktighetsmätaren.
I garaget har jag en bil som jag spenderat massor med timmar på att renovera och en bruksbil som står där över natten.
Vad kommer hända om jag nu sätter in ett element och får upp temperaturen till ca 10 grader, sätter jag mer fart på rosten eller kan elementen hjälpa till att få ner luftfuktigheten? (varm luft innehåller mer fukt har jag för mig??
Please help... :-[
Väggarna verkar bara vara ihåliga betongblock, vet inte hur bra dom isolerar ? Taket är isolerat.
Det finns idag ingen värme i garaget och temperaturen ligger runt noll grader när det är kallt ute och just nu är luftfuktigheten därinne 80%! enligt den nyligen inköpta temp/luftfuktighetsmätaren.
I garaget har jag en bil som jag spenderat massor med timmar på att renovera och en bruksbil som står där över natten.
Vad kommer hända om jag nu sätter in ett element och får upp temperaturen till ca 10 grader, sätter jag mer fart på rosten eller kan elementen hjälpa till att få ner luftfuktigheten? (varm luft innehåller mer fukt har jag för mig??
Please help... :-[
Kanske en luftavfuktare? Den både värmer och minskar fukten.
Varm luft har möjlighet att rymma mer fukt än kall. Exempel (inga exakta siffror):
Varje temperatur har sin mättnadsånghalt, det vill säga så många g/m3 fukt luften kan innehålla utan att kondens bildas.
Om du vid säg 10 grader har en mättnadsånghalt på 5 g/m3 och luften innehåller 4 g/m3 så är den relativa fuktigheten alltså 80%
Om du ökar temperaturen till 20 grader kanske du får en mättnadsånghalt på 16 g/m3. Mängden fukt i luften ändras dock inte så då har du alltså en RF på 25%.
Kort sagt: höjer du temperaturen utan fukttillskott så minskar RF. Däremot har du ju samma mängd fukt i luften och jag vet inte hur stor inverkan värmen har på rostbildning...
Varje temperatur har sin mättnadsånghalt, det vill säga så många g/m3 fukt luften kan innehålla utan att kondens bildas.
Om du vid säg 10 grader har en mättnadsånghalt på 5 g/m3 och luften innehåller 4 g/m3 så är den relativa fuktigheten alltså 80%
Om du ökar temperaturen till 20 grader kanske du får en mättnadsånghalt på 16 g/m3. Mängden fukt i luften ändras dock inte så då har du alltså en RF på 25%.
Kort sagt: höjer du temperaturen utan fukttillskott så minskar RF. Däremot har du ju samma mängd fukt i luften och jag vet inte hur stor inverkan värmen har på rostbildning...
Jo en luftavfuktare kanske i kombination med ett enklare element känns behövligt. Frågan är bara hur effektiva luftavfuktare för 1000-1500kr är vid temperaturer runt 10 grader? Har hört att dom helst vill ha runt 20 grader för att fungera bra?
Edit: Upptäckte att när en av garageportarna stått öppen i ca 10 minuter så sjönk luftfuktigheten med ca 10%. Om jag kan få bättre cirkulation så borde jag kunna få ner luftfuktigheten...ska köpa en badrumsfläkt och installera i en av ventilerna i morgon och se om det förbättrar situationen....
Edit: Upptäckte att när en av garageportarna stått öppen i ca 10 minuter så sjönk luftfuktigheten med ca 10%. Om jag kan få bättre cirkulation så borde jag kunna få ner luftfuktigheten...ska köpa en badrumsfläkt och installera i en av ventilerna i morgon och se om det förbättrar situationen....
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Att luftfuktigheten sjunker i garaget när du släpper in uteluft kan ju bero på att det var varmare inne i garaget och den inkommade luften värmdes upp och fick lägre relativ fuktighet. 80% rel. fuktighet är normalt för uteluften under vintern.
Mycket ventilation är väl bra i vissa lägen, men under en period av minusgrader kan det vara bättre att ha mindre ventilation och låta garaget värmas av markvärmen.
Sen beror det ju på hur mycket fukt och värme som tillförs av bruksbilen. Kör man in den full av snöslask ökar nog fuktigheten, medan en hyfsat torr bil ger ett torrare garage genom restvärmen från motorn. Då kan det vara dumt att ventilera för mycket. Beror ju också på hur genomvarm bilen är.
Jag skulle nog pröva att mäta fuktigheten under olika förhållanden och med om möjligt varierad ventilation. Och sedan ta ställning till ev uppvärmning eller avfuktning.
Hans
Mycket ventilation är väl bra i vissa lägen, men under en period av minusgrader kan det vara bättre att ha mindre ventilation och låta garaget värmas av markvärmen.
Sen beror det ju på hur mycket fukt och värme som tillförs av bruksbilen. Kör man in den full av snöslask ökar nog fuktigheten, medan en hyfsat torr bil ger ett torrare garage genom restvärmen från motorn. Då kan det vara dumt att ventilera för mycket. Beror ju också på hur genomvarm bilen är.
Jag skulle nog pröva att mäta fuktigheten under olika förhållanden och med om möjligt varierad ventilation. Och sedan ta ställning till ev uppvärmning eller avfuktning.
Hans
Du verkar ju spendera en del tid i garaget och då kanske en luft/luft-värmepump kan vara en bra investering?! Då får du ju hygglig ekonomi samt bra luftväxling. Inte billigaste alternativet det vet jag, men skall man ligga på topp vad gäller garage så.... 8)
Jo, en billig luftvärmepump (5000kr + inst) är det jag siktar mot i längden....tidigast till hösten. Förhoppningsvis är dom västa kallperioderna över för den här delen av året nu så jag ska köpa ett mindre element för några hundringar och prova att värma upp garaget till ca 10 grader.
Låt garaget bli ett 100% hobbygarage istället och låt bruksbilen stå ute med motor & cupévärmare. Mer plats till hobbybilen och arbetet på den och en bruksbil som är varm men inte blir fuktig varje natt i garaget. Lite snö att bosta bort ibland men en carport löser ju även det problemet... Mycket roligare att gå ut till hobbybilen om garaget är skapligt varmt, torrt och rymligt, och utan en blöt, kall bruksbil bredvid.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur få bättre luft i sovrum - mekanisk frånluft
Ventilation -
Flytta befintlig luftvärmepump, eller köpa en ny enbart för att få en bättre placering.
Värme allmänt -
Få bättre flöde i dike?
Grund & Markarbeten -
Hur får jag ett bättre och friskare inomhusklimat?
Ventilation -
Hur få bättre klimat i 70-tals radhus?
Ventilation