1 384 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Ny tillbyggnad, vad kräver gällande innerdörr ?
Hej,
Jag som byggare byggde tillbyggnad till kund och monterade hans köpta begagnad-jätte gamla dörr,vilket han tycker är fint.Men gamla dörr innebär ganska tjocka trösklar ,cirka 3 cm på den tjocka sida.
Nu när allting är klar han säger att mitt fel att trösklarna är för tjock enligt standart till ny byggnation...och be mig göra om karm för att tröskel blir tunn utan extra kostnad till mig.Han hade fast pris till tillbyggnad.
Fråga är vad det som kräver när kund köpa själv typ dörr med trösklar vilket passar inte enligt krav? Måste jag varna honom innan montering eller bara montera allt vad han har köpt ?
Vilket minimalt höjd till tröskel som kräver ?
Nya villor och nya tillbyggnad har samma krav?
Jag som byggare byggde tillbyggnad till kund och monterade hans köpta begagnad-jätte gamla dörr,vilket han tycker är fint.Men gamla dörr innebär ganska tjocka trösklar ,cirka 3 cm på den tjocka sida.
Nu när allting är klar han säger att mitt fel att trösklarna är för tjock enligt standart till ny byggnation...och be mig göra om karm för att tröskel blir tunn utan extra kostnad till mig.Han hade fast pris till tillbyggnad.
Fråga är vad det som kräver när kund köpa själv typ dörr med trösklar vilket passar inte enligt krav? Måste jag varna honom innan montering eller bara montera allt vad han har köpt ?
Vilket minimalt höjd till tröskel som kräver ?
Nya villor och nya tillbyggnad har samma krav?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 209 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 209 inlägg
Tillgänglighetsreglerna säger 2 cm höjdskillnad.
Har han fått besiktningsanmärkning eller liknande?
Du kan ge honom en tröskelkil att lägga på som en ramp så uppfylls regeln.
Det juridiska vet jag inte.
Har han fått besiktningsanmärkning eller liknande?
Du kan ge honom en tröskelkil att lägga på som en ramp så uppfylls regeln.
Det juridiska vet jag inte.
Liknande trådar
-
Ny spis kräver 20A säkring?
Vitvaror -
Tillbyggnad av glasveranda: köpa nya eller gamla fönster?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur gör jag att besikta min nya tillbyggnad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tillbyggnad nybyggnation 15 kvm byggsanktionsavgift
Bygglov -
1920-talsvillan får nytt liv med tillbyggnad i äppelträdgården
Artikelkommentarer