5 700 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Värmepump luft/vatten eller inte?
Någon som kan hjälpa mig att välja pump eller inte pump, det är frågan...
Grunddata: har idag en gammal elpanna, förbrukar totalt ung 27000kWh/år. Under vår/sommar höst så har jag ung 1000kWh per månad i förbrukning, av detta borde man kunna räkna ut att hushållsel + varmvatten = 12000kWh dvs kanske kan man säga att hushållsel = 6000kWh, varmvatten = 6000kWh och värme 15000kWh.
a) Av detta skulle man nog kunna spara 11000kWh med en bra luft/vatten värmepump vilket blir kanske 8000:- per år? Så kan det gå någon ekonomi i detta? Det kostar nog 55000:- extra att sätta in en värmepump utöver om jag bara köper en ny panna. Det betyder runt 7 år??? Vad tror ni?
Nästa val är sedan vilken anläggning:
Nibe 2010
Thermia Aer
IVT Optima/Autoterm 200L/V
Stiebel Eltron WPL 10
För eller nackdelar med någon?
b) eller lägga ner värmepump helt och istället gå på en EuroFire vattenmantlad braskamin, kostar nog runt 30.000:-.
Vad tror ni?
Grunddata: har idag en gammal elpanna, förbrukar totalt ung 27000kWh/år. Under vår/sommar höst så har jag ung 1000kWh per månad i förbrukning, av detta borde man kunna räkna ut att hushållsel + varmvatten = 12000kWh dvs kanske kan man säga att hushållsel = 6000kWh, varmvatten = 6000kWh och värme 15000kWh.
a) Av detta skulle man nog kunna spara 11000kWh med en bra luft/vatten värmepump vilket blir kanske 8000:- per år? Så kan det gå någon ekonomi i detta? Det kostar nog 55000:- extra att sätta in en värmepump utöver om jag bara köper en ny panna. Det betyder runt 7 år??? Vad tror ni?
Nästa val är sedan vilken anläggning:
Nibe 2010
Thermia Aer
IVT Optima/Autoterm 200L/V
Stiebel Eltron WPL 10
För eller nackdelar med någon?
b) eller lägga ner värmepump helt och istället gå på en EuroFire vattenmantlad braskamin, kostar nog runt 30.000:-.
Vad tror ni?
Min syster är i färd med att riva ut sin gamla panna och ersätta den med en CTC ecoair. Hon har ungefär samma förbrukning som du har. Hur bra det lönar sig med en luft/vatten-pump beror mycket på var i landet du bor. Hon bor i skåne så för henne kan det nog bli en bra affär. Kan tillägga att CTCpumpen var mycket tystare än de andra hon har lyssnat på!
Jag råkar ha dammsugit denna marknad. Ett sätt är ju att först skaffa en elpanna/innemodul som senare kan kompletteras med en luft/vattenpump eller bergvärme. I detta fall tror jag mest på CTC Ecoel (till den kan du enkalt dock luftvatten eller bergvärme). Den kostar 25-30 k. Sen finns det ett antal alternativ som man kan koppla enbart luft/vatten till, tex NIBE VVM 240. Den kostar ungefär som CTCs Ecoel. Skillnaden mellan CTCs och Nibes alternativ är att NIBE har en vanlig vvberedare medan CTC har en genomströmningsslinga och en större pannvolym. Ett högintressant alternativet, enligt mig, är att skaffa ett system som är helt flexibelt för framtiden, som du kan koppla, luft/vatten, bergvärme, ved, pellets, sol, olja gas till. Titta i så fall på Euronoms Exotank VPS - till denna kan du docka allt. Även Euronoms alternativ kan man köpa i etapper, dvs tanken/elpanna först och sen komplettera.
a) Tror mig ha förstått principen bakom genomströmningsslinga men ger en sådan inte betydligt mindre varmvatten, det som är riktigt varmt är väl bara det som är i rören, kan väl inte bli mer än några liter jämfört med Nibe som har 170l? Fördel Nibe?
b) CTC ECO el ser ut att "sakna" sådant som är standard i Nibe' elpanna. tex expantionskärl, cirkulationspump etc. Fördel Nibe
c) Däremot ser CTC's Eco Air luft/vatten pump ut att vara effektivare än Nibe 2010. CTC fungerar ner till -15 (Nibe -10) CTC har en scroll medan Nibe har en kolv kompressor. Fördel CTC
???
b) CTC ECO el ser ut att "sakna" sådant som är standard i Nibe' elpanna. tex expantionskärl, cirkulationspump etc. Fördel Nibe
c) Däremot ser CTC's Eco Air luft/vatten pump ut att vara effektivare än Nibe 2010. CTC fungerar ner till -15 (Nibe -10) CTC har en scroll medan Nibe har en kolv kompressor. Fördel CTC
???
a) Varmvattnet värmeväxlas bara genom kammflänsbatteriet, jag vet inte hur många liter som kan tappas men det är nog jämförbart med Nibes vanliga beredare. Pannan från ctc är ju på 223 liter och batterier på nån liter bara. Fråga CTC vettja.
b) Ja, det tillkommer några saker, men har du inte dessa redan? Prylarna kostar nån tusenlapp och Nibes brukar var nån tusenlapp dyrare än CTCs.
c) Det där med -15 eller -10 ska man nog inte stirra sig blind på. Vid -15 är COP så dåligt ändå. Kolv eller scroll kan jag inte uttala mig om även om det verkar som scroll är bättre enligt många.
b) Ja, det tillkommer några saker, men har du inte dessa redan? Prylarna kostar nån tusenlapp och Nibes brukar var nån tusenlapp dyrare än CTCs.
c) Det där med -15 eller -10 ska man nog inte stirra sig blind på. Vid -15 är COP så dåligt ändå. Kolv eller scroll kan jag inte uttala mig om även om det verkar som scroll är bättre enligt många.
Liknande trådar
-
Bästa kombo FTX-ventilation, luft-vattenvärmepump och golvvärme?
Värme allmänt -
Luftvärmepump isbildning - vattenskada
Värmepumpar -
Luft-vattenvärmepump nybyggnation, hur? HJÄLP!
Värmepumpar -
Erfarenheter utbyte av Nibe 310p till luft/vatten värmepump
Värmepumpar -
Luft/vatten värmepump, val och funktioner
Värmepumpar