10 822 läst · 22 svar
11k läst
22 svar
Tv via fiber hjälp!
Sida 1 av 2
Hej alla glada byggahusare!
I maj blir vi husägare och har fiber indraget så vi vill ha tv via fiber. Bredbandet kommer bli Bahnhof för det har vi alltid varit nöjd med.
Men vad ska man ha för leverantör av tv via fiber? Vilka har ni? Och är ni nöjd?
Alla på trustpilot ogillar allt, men jag antar att missnöje sprider sig mer än nöje.
Hoppas någon kan komma med lite tips och berätta varför ni är nöjd och om det är stabilt.
I maj blir vi husägare och har fiber indraget så vi vill ha tv via fiber. Bredbandet kommer bli Bahnhof för det har vi alltid varit nöjd med.
Men vad ska man ha för leverantör av tv via fiber? Vilka har ni? Och är ni nöjd?
Alla på trustpilot ogillar allt, men jag antar att missnöje sprider sig mer än nöje.
Hoppas någon kan komma med lite tips och berätta varför ni är nöjd och om det är stabilt.
Bra fråga, kommer också få Bahnhof nom några månader och fick info att deras leverantör heter Sappa/Zappa. Är du säker på att du behöver TV-kanaler? Det mesta går att streama idag. Hur du än gör, dra fram trådbundna datauttag till TV-platsen. Jag har dragit fram 6st Cat6 UTP.
Jo fiber uttaget sitter i vardagsrummet så det är lugnt aha så dom kör via Zappa, lutar åt banhof för att ha alla äggäi samma korg så att säga men hittar absolut ingen info som är sammanhängande gällande priser, möjlighet till 4k, typ av box samt avgift för den. Blir lite snurrig av alla recensioner vs de gröna skogar företagen utlovar.
Jo regulärja sändningar ska vi nog ha, då play funkar grymt men för slötittande på kvällen tycker vi tablå tv är trevligt
Jo regulärja sändningar ska vi nog ha, då play funkar grymt men för slötittande på kvällen tycker vi tablå tv är trevligt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Kolla noga innan ni bestämmer er, t.ex. hur de olika boxarna fungerar, för när vi fick fiber hit för några år sen tänkte vi också att nu ska det bli teve via den men för oss visade det sig att det blev bättre och betydligt billigare att använda marksänd teve via Boxer. Zappa var ett av alternativen vi tittade på.
Via fiber sänds väl bara den kanal man tittar på så när man byter kanal tar det några sekunder innan nästa kanal visas. Jag tror det är Canal Digital som sen i somras har väldigt mycket klagomål på sin box, den spelar in repriser av det som redan är inspelat, tappar bort inställningar och allt vad det är.
Via fiber sänds väl bara den kanal man tittar på så när man byter kanal tar det några sekunder innan nästa kanal visas. Jag tror det är Canal Digital som sen i somras har väldigt mycket klagomål på sin box, den spelar in repriser av det som redan är inspelat, tappar bort inställningar och allt vad det är.
Bara för framtida referens så det inte blir missförstånd, Öppen fiber är en KO, eller kommunikationsoperatör och varumärke ägt av Telia Company som är konkurrent med Ip-only. Det är alltså troligen ett öppet nät av något slag, med olika leverantörer som de sålt till dig, men inte Öppen fiber.
Det där är inte korrekt uppfattat. Alla kanaler sänds hela tiden i nätverket. Däremot släpps inte en dataström fram till din box förrän den begär det. En sådan begäran tar i storleksordningen ett par hundra millisekunder. Det är alltså inte därför det tar långt tid att byta kanal. Det beror på helt andra saker. I det avseendet är det ingenting som skiljer mot andra typer av former av digital-tv.BirgitS skrev:
Är det funktionen att kunna se på TV via en box och bredband och bläddra bland kanalerna så finns det ett annat alternativ som jag använder. Det är inte IP-TV utan jag strömmar kanalerna via Apple TV och streamingtjänsten Cmore. Det finns säkert en Android-box med motsvarande funktion om du föredrar det.
Nackdelen är att du måste köpa en Apple TV när du förmodligen hade fått en box av IP-TV leverantören men fördelen är att du kan välja vilken streamingtjänst du vill använda och du har bara 1 månads uppsägningstid om du vill testa.
Frågan är vilka och hur många kanaler du vill ha?
Cmore streamat SVT1, SVT2, SVTB , Kunskapskanalen och TV4-kanalerna.
Viaplay streamat TV3, TV6, TV8 och TV10.
Nackdelen är att du måste köpa en Apple TV när du förmodligen hade fått en box av IP-TV leverantören men fördelen är att du kan välja vilken streamingtjänst du vill använda och du har bara 1 månads uppsägningstid om du vill testa.
Frågan är vilka och hur många kanaler du vill ha?
Cmore streamat SVT1, SVT2, SVTB , Kunskapskanalen och TV4-kanalerna.
Viaplay streamat TV3, TV6, TV8 och TV10.
Har tv via fiber men skulle idag valt cmore kompletterar med Netflix etc över bredbandet . Speciellt med tanke på att vi har semesterbostad.J Johan456 skrev:
Bästa svaret
Kört Telia Digital/IPTV i mera än tio år med xDSL och nu fiber, fungerar helt felfritt. Och har kört nästan hela tiden med trådlöst (utrustning i källaren), samma där inte några störningar. Nyttjar ofta deras Play-funktion med ChromeCast till andra TV i huset och fritidshuset, men kör den då från mobilen. Så jag kör tittandet både via STB, dator och mobil vilket passar bäst.
Jag är lite traditionell så jag gillar själva TV-upplägget men kompletterar med olika Play-tjänster, kostnaden är inte så viktig utan det ska vara enkelt och fungera. Har även haft/har abonnemang på speciella sändningar.
Och TV, Play, streamingen, etc, är ungefär samma sak. Ett exempel är när jag slår på TVn och ska t.ex. SVT-nyheter men är en kvart sen, när jag väljer kanal för nyheterna får jag också frågan om jag vill se programmet från början eller hoppa in direkt i sändningen (alla kanaler har inte den funktionen). Är ett exempel när TV-tjänsten med en knapptryckning övergår i "streaming".
Så välj det som passar dig bäst och hur du vill titta, för mig är inte frågan "TV eller streaming" utan båda har sitt syfte och det ena utesluter inte det andra. Men allt kostar så du får då också väga in vad det får kosta för dig.
Jag är lite traditionell så jag gillar själva TV-upplägget men kompletterar med olika Play-tjänster, kostnaden är inte så viktig utan det ska vara enkelt och fungera. Har även haft/har abonnemang på speciella sändningar.
Och TV, Play, streamingen, etc, är ungefär samma sak. Ett exempel är när jag slår på TVn och ska t.ex. SVT-nyheter men är en kvart sen, när jag väljer kanal för nyheterna får jag också frågan om jag vill se programmet från början eller hoppa in direkt i sändningen (alla kanaler har inte den funktionen). Är ett exempel när TV-tjänsten med en knapptryckning övergår i "streaming".
Så välj det som passar dig bäst och hur du vill titta, för mig är inte frågan "TV eller streaming" utan båda har sitt syfte och det ena utesluter inte det andra. Men allt kostar så du får då också väga in vad det får kosta för dig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Tack!O Steamboy skrev:Det där är inte korrekt uppfattat. Alla kanaler sänds hela tiden i nätverket. Däremot släpps inte en dataström fram till din box förrän den begär det. En sådan begäran tar i storleksordningen ett par hundra millisekunder. Det är alltså inte därför det tar långt tid att byta kanal. Det beror på helt andra saker. I det avseendet är det ingenting som skiljer mot andra typer av former av digital-tv.
Det var den förklaring jag hade fått av någon annan. Men när jag byter kanal med Boxer eller tidigare med Comhem tar det ju ingen tid alls.
Kan vara boxberoende (STB) och men troligtvis mera hur man valt att implementera sin IPTV-lösning, t.ex. multi/broadcasting hur man gör sin distribution och varifrån din TV-sändning skickas. Så beroende av leverantör skiljer det sig här.BirgitS skrev: