32 833 läst · 25 svar
33k läst
25 svar
Bästa sätt att tvätta och måla putsad fasad?
Bästa svaret
Tack för svar!B blackpainter skrev:
Kryssmåla läste jag någon annanstans också, är det för att undvika flammighet? Är det bara att måla i överlappande kryss?
Ja kryssa överlappande blir bra..se bara till att du inte får fetkanter. Ska du måla med silikat färg och vitt är det tvunget, och bara måla i skugga. Silikonharts och diffusionsöppen murfärg är mer förlåtande och blir snyggare än silikatfärg.Sbirgersson skrev:
Bra och veta, hade säkert provat att rolla som vanligt om du inte sagt något..M MagHam skrev:
något mer att tänkte på när jag målar? Du verkar ha gjort detta innan?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Förslag är att du börjar med att bestämma vad det är för underlag/typ av spritputs, sedan vad du skall använda för färg - därefter bestämmer du sättet att påföra färgen...
Det ser ut som väggen redan är målad (och att den varit vit) så du måste veta vad den är målad med för färg...
Det ser ut som väggen redan är målad (och att den varit vit) så du måste veta vad den är målad med för färg...
Redigerat:
Hehe ja, det är klokt! Jag tror det är silikatfärg som är på nu, målat senast -03. Har du något bra sätt att ta reda på det?L LyckeKonsult skrev:
Målat grövre puts. Murarna doppade en gren å stänkte på putsen va nån gammal teknik. Inga problem kör en grov fasadrulle bara. Tvättning valfrit medel (grovrent algtvätt) spruta på låt sitta skura med en en inte allt för styv borste, skölj av låt torka ett par veckor. Tänk på att vissa medel kan etsa på glas å metaller likaså färgen. kolla gärna upp va de e målat med för färg innan så de inte blir problem. Fanns en gammal oljefärg som man körde på puts förr som får dom flesta färgerna idag å krakelera.
// Målarn
Edt. En seriös färghandlare kan hjälpa dej va de e målat med tidigare
// Målarn
Haha det va en väldigt udda teknik må jag säga.. måste tagit en enighet att få det att täcka! HahaBiffen87 skrev:Målat grövre puts. Murarna doppade en gren å stänkte på putsen va nån gammal teknik. Inga problem kör en grov fasadrulle bara. Tvättning valfrit medel (grovrent algtvätt) spruta på låt sitta skura med en en inte allt för styv borste, skölj av låt torka ett par veckor. Tänk på att vissa medel kan etsa på glas å metaller likaså färgen. kolla gärna upp va de e målat med för färg innan så de inte blir problem. Fanns en gammal oljefärg som man körde på puts förr som får dom flesta färgerna idag å krakelera.
// Målarn
Ja det där med oljefärg lät inte bra.. använde man det runt 2003 när huset målades senast?
Ja precis, tänkte ta en bit av fasaden (kvar sen tidigare projekt) och be dem titta på den!
Fridens liljor.
Liknande trådar
-
Hur fixa detta tak på bästa sätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur fylls en spygattbrunn i källartrappa på bästa sätt?
Vatten & Avlopp -
Bästa sätt att reparera fasad med spont?
Fasad -
Hur ska man göra för att få ett IKEA-kök installerat på bästa sätt
Kök -
Hur sätta upp mobilt bredband på bästa sätt?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G