Blueline Sbirgersson skrev:
...Behövde du eftergå med pensel?
Nix inte på dom stora ytorna, bara sparmåla i kanter typ under takfoten.

Blueline
M MagHam skrev:
Nix inte på dom stora ytorna, bara sparmåla i kanter typ under takfoten.
Okej.. ja då kan det gå med roller, upp till bevis under våren, för antar att jag behöver X antal plusgrader först :cool:

• Gilla
MagHam
  • Laddar…

Bästa svaret

Ja det har du rätt i. Min tanke var att rolla och använda pensel som komplement.
Inga som helst problem att rulla en sådan yta. Skaffa rulle med mycket to, räkna med en rulle per sida. Flügger rosa rullar går bra, sto har också rullar. Kryssmåla är att föredra på sådan fasad.

Blueline
B blackpainter skrev:
Inga som helst problem att rulla en sådan yta. Skaffa rulle med mycket to, räkna med en rulle per sida. Flügger rosa rullar går bra, sto har också rullar. Kryssmåla är att föredra på sådan fasad.
Tack för svar!

Kryssmåla läste jag någon annanstans också, är det för att undvika flammighet? Är det bara att måla i överlappande kryss?

Tack för svar!

Kryssmåla läste jag någon annanstans också, är det för att undvika flammighet? Är det bara att måla i överlappande kryss?
Ja kryssa överlappande blir bra..se bara till att du inte får fetkanter. Ska du måla med silikat färg och vitt är det tvunget, och bara måla i skugga. Silikonharts och diffusionsöppen murfärg är mer förlåtande och blir snyggare än silikatfärg.

..Är det bara att måla i överlappande kryss?
Ja, alltså lite "slarvigt" oregelbundet där nästa område går in i den förra.
Annars kan det bli långa synliga flak eller ränder om du delar in ytan i strikta fyrkanter eller remsor.

Blueline
M MagHam skrev:
Ja, alltså lite "slarvigt" oregelbundet där nästa område går in i den förra.
Annars kan det bli långa synliga flak eller ränder om du delar in ytan i strikta fyrkanter eller remsor.
Bra och veta, hade säkert provat att rolla som vanligt om du inte sagt något..
något mer att tänkte på när jag målar? Du verkar ha gjort detta innan? :rofl:

Förslag är att du börjar med att bestämma vad det är för underlag/typ av spritputs, sedan vad du skall använda för färg - därefter bestämmer du sättet att påföra färgen... :cool:
Det ser ut som väggen redan är målad (och att den varit vit) så du måste veta vad den är målad med för färg...

Redigerat:
Blueline
L LyckeKonsult skrev:
Förslag är att du börjar med att bestämma vad det är för underlag/typ av spritputs, sedan vad du skall använda för färg - därefter bestämmer du sättet att påföra färgen... :cool:
Det ser ut som väggen redan är målad (och att den varit vit) så du måste veta vad den är målad med för färg...
Hehe ja, det är klokt! Jag tror det är silikatfärg som är på nu, målat senast -03. Har du något bra sätt att ta reda på det? :)

Målat grövre puts. Murarna doppade en gren å stänkte på putsen va nån gammal teknik. Inga problem kör en grov fasadrulle bara. Tvättning valfrit medel (grovrent algtvätt) spruta på låt sitta skura med en en inte allt för styv borste, skölj av låt torka ett par veckor. Tänk på att vissa medel kan etsa på glas å metaller likaså färgen. kolla gärna upp va de e målat med för färg innan så de inte blir problem. Fanns en gammal oljefärg som man körde på puts förr som får dom flesta färgerna idag å krakelera.
// Målarn

Edt. En seriös färghandlare kan hjälpa dej va de e målat med tidigare

Blueline
Biffen87 Biffen87 skrev:
Målat grövre puts. Murarna doppade en gren å stänkte på putsen va nån gammal teknik. Inga problem kör en grov fasadrulle bara. Tvättning valfrit medel (grovrent algtvätt) spruta på låt sitta skura med en en inte allt för styv borste, skölj av låt torka ett par veckor. Tänk på att vissa medel kan etsa på glas å metaller likaså färgen. kolla gärna upp va de e målat med för färg innan så de inte blir problem. Fanns en gammal oljefärg som man körde på puts förr som får dom flesta färgerna idag å krakelera.
// Målarn

Edt. En seriös färghandlare kan hjälpa dej va de e målat med tidigare
Haha det va en väldigt udda teknik må jag säga.. måste tagit en enighet att få det att täcka! Haha

Ja det där med oljefärg lät inte bra.. använde man det runt 2003 när huset målades senast?

Ja precis, tänkte ta en bit av fasaden (kvar sen tidigare projekt) och be dem titta på den!

Fridens liljor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.