140 025 läst · 364 svar
140k läst
364 svar
Mitt första hus, en totalrenovering
Så, det har gått några veckor och jag har gjort mycket lite förutom nödlösningar på problem som väl inte var helt oväntade. Varmvattnet har frusit, rören där is har bildats är i utbyggnadsdelen. Det är förmodligen beroende på att det är dåliga fönster och en mycket sned ytterdörr med stora glipor. Så lite provisorisk tätning och lite närmre ett beslut att riva utbyggnaden och bygga upp en likvärdig. Elen har krånglat, men det är nog löst. Fel huvudsäkringar. En luftvärmepump är uppe och blåser varmluft, kan inte påstå att det ger någon extrem skillnad men det är något jämnare temperatur oavsett väder.
I övrigt har det varit offerternas och planeringens tid. Taket har jag fått fem offerter på, från 165000 till 305000 efter rot. 190m2 takyta som behöver riktas + det lilla verandataket. Fick 305k först och kan säga att hade jag kunnat sälja huset den dagen hade jag helt klart sålt. Sen ramlade mer humana förslag in och det lutar åt att jag kör på billigaste. De har mycket goda omdömen, fina referensarbeten och är lokala. Nuvarande tak tar jag ner och kommer använda i trädgård och för ev gästhus i framtiden.
Nu väntar jag på förslag angående grunden, antingen blir det betong eller modern mullbänk. Och planering med fasad och den eviga frågan om tilläggsisolering ell ej. Golv kommer jag beställa från ett snickeri, massivt ekgolv för 550:-/m2. Hela bottenvåningen får samma golv. Hade funderingar på att göra något annat, ex sten i hall och delar av köket men jag tror inte jag ska krångla till det.
Jag har tagit ett uppdrag hobbymässigt på tolv v, varav tre är klara. Tänker att det är svårt att göra så mycket med huset nu, är hellre ledig i april/maj när det är skönare och kör på m jobb nu.
Snöhelvetet i kombo med att bo på landet har också ställt till det. Jag tänkte att min fyrhjulsdrift skulle klara mig igenom 2-2.5 DM snö, det gjorde den inte. Min granne, en snäll bonde m traktor, försökte dra loss mig men jag hade frusen parkeringsbroms så det blev bärgare. Visade sig på verkstaden att jag kört sönder nåt (ingen aning om vad, men det var tydligen viktigt) så bilen fick vara kvar på verkstaden. Körde hem i en V70, lånebil, som givetvis körde fast. Ringa bonden igen, hjälp upp och följa efter honom med plogen hem. Vi är nu överens om jag ringer innan jag åker någonstans om det är mycket snö...
Just det, en elektrisk kontakt började ryka imorse också, men där borde det rimligen finnas nån garanti. Den var indragen enl tidigare ägare 2015 och är det enda jag räknat med som välfungerande.
Det var januari, får se vilka spännande husägare-överraskningar som väntar i februari!
I övrigt har det varit offerternas och planeringens tid. Taket har jag fått fem offerter på, från 165000 till 305000 efter rot. 190m2 takyta som behöver riktas + det lilla verandataket. Fick 305k först och kan säga att hade jag kunnat sälja huset den dagen hade jag helt klart sålt. Sen ramlade mer humana förslag in och det lutar åt att jag kör på billigaste. De har mycket goda omdömen, fina referensarbeten och är lokala. Nuvarande tak tar jag ner och kommer använda i trädgård och för ev gästhus i framtiden.
Nu väntar jag på förslag angående grunden, antingen blir det betong eller modern mullbänk. Och planering med fasad och den eviga frågan om tilläggsisolering ell ej. Golv kommer jag beställa från ett snickeri, massivt ekgolv för 550:-/m2. Hela bottenvåningen får samma golv. Hade funderingar på att göra något annat, ex sten i hall och delar av köket men jag tror inte jag ska krångla till det.
Jag har tagit ett uppdrag hobbymässigt på tolv v, varav tre är klara. Tänker att det är svårt att göra så mycket med huset nu, är hellre ledig i april/maj när det är skönare och kör på m jobb nu.
Snöhelvetet i kombo med att bo på landet har också ställt till det. Jag tänkte att min fyrhjulsdrift skulle klara mig igenom 2-2.5 DM snö, det gjorde den inte. Min granne, en snäll bonde m traktor, försökte dra loss mig men jag hade frusen parkeringsbroms så det blev bärgare. Visade sig på verkstaden att jag kört sönder nåt (ingen aning om vad, men det var tydligen viktigt) så bilen fick vara kvar på verkstaden. Körde hem i en V70, lånebil, som givetvis körde fast. Ringa bonden igen, hjälp upp och följa efter honom med plogen hem. Vi är nu överens om jag ringer innan jag åker någonstans om det är mycket snö...
Just det, en elektrisk kontakt började ryka imorse också, men där borde det rimligen finnas nån garanti. Den var indragen enl tidigare ägare 2015 och är det enda jag räknat med som välfungerande.
Det var januari, får se vilka spännande husägare-överraskningar som väntar i februari!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen ut på vischan!
Hade kunnat tala om för dig att när det är mkt snö och oplogat så ligger man kvar i sängen istf att köra fast och stå ute och frysa xxxt av sig. Resultatet blir detsamma = inget jobb gjort, såvida man inte kan jobba hemifrån, men det är mkt skönare inne.
Bonde med traktor, och plog, är också vitalt att ha bra kontakt med.
Om inte taket diffar > 1 m så ska det inte riktas på ett gammalt hus. Det kommer att sticka i ögonen jmft med resten av huset. Förstör charm och estetik fullkomligt, samt är pengar rakt i sjön.
Jämnare temp indikerar att det bara var termostaterna på de gamla(?) elementen som inte var helt på hugget. Men, för all del, iom luftblåset från LLVP så brukar temp bli mer homogen i alla hörn och kanter samt även nere vid golvet. Vilket iofs inte är helt fel.
Massivt ekgolv - wow! Vilka dimensioner? 550kr/m2 låter inte så blodigt för ett massivt ekgolv?
Hade kunnat tala om för dig att när det är mkt snö och oplogat så ligger man kvar i sängen istf att köra fast och stå ute och frysa xxxt av sig. Resultatet blir detsamma = inget jobb gjort, såvida man inte kan jobba hemifrån, men det är mkt skönare inne.
Bonde med traktor, och plog, är också vitalt att ha bra kontakt med.
Om inte taket diffar > 1 m så ska det inte riktas på ett gammalt hus. Det kommer att sticka i ögonen jmft med resten av huset. Förstör charm och estetik fullkomligt, samt är pengar rakt i sjön.
Jämnare temp indikerar att det bara var termostaterna på de gamla(?) elementen som inte var helt på hugget. Men, för all del, iom luftblåset från LLVP så brukar temp bli mer homogen i alla hörn och kanter samt även nere vid golvet. Vilket iofs inte är helt fel.
Massivt ekgolv - wow! Vilka dimensioner? 550kr/m2 låter inte så blodigt för ett massivt ekgolv?
Det var så bristfälligt med element och jag ville inte köpa upp ett tio-tal nya som sen kanske inte skulle användas. Llvp:n kommer jag kunna sätta in i ett framtida gästhus. Tyvärr är de element som finns platta el-element eller nyare budgetvarianter. Inget fel i det, men inte estetiskt tilltalande.Oldboy skrev:Välkommen ut på vischan!
Hade kunnat tala om för dig att när det är mkt snö och oplogat så ligger man kvar i sängen istf att köra fast och stå ute och frysa xxxt av sig. Resultatet blir detsamma = inget jobb gjort, såvida man inte kan jobba hemifrån, men det är mkt skönare inne.
Bonde med traktor, och plog, är också vitalt att ha bra kontakt med.
Om inte taket diffar > 1 m så ska det inte riktas på ett gammalt hus. Det kommer att sticka i ögonen jmft med resten av huset. Förstör charm och estetik fullkomligt, samt är pengar rakt i sjön.
Jämnare temp indikerar att det bara var termostaterna på de gamla(?) elementen som inte var helt på hugget. Men, för all del, iom luftblåset från LLVP så brukar temp bli mer homogen i alla hörn och kanter samt även nere vid golvet. Vilket iofs inte är helt fel.
Massivt ekgolv - wow! Vilka dimensioner? 550kr/m2 låter inte så blodigt för ett massivt ekgolv?
Golvet känns bra, både prismässigt och hur provbitarna såg ut. Max 3 m i längd för det priset, 25 mm och max 220 mm i bredd. Men det fungerar i de rum det handlar om. Tror jag . Sen är det ungefär 8 månader från beställning till leverans, och golvet behöver ligga i 6-12 mån innan det skruvas/spikas. Så, man får ha tålamod!
Jag behöver lägga om taket och byta delar av undertaket. Menar du att man inte ska se till att det riktas när man ändå håller på? Jag är intresserad av byggnadsvård och vill gärna få en autentisk känsla i huset men har hela tiden haft tanken att allt går att göra om/byta ut bara man håller sig lite trogen ursprunget? Typ som att taket en gång varit rakt (ell bra nära) och därför kan det riktas.
Nya spännande saker som hänt är att två byggfirmor vill gjuta igen grunden och har lämnat riktpriser på 800 tusen-1 miljon / 750000-1.2 miljoner. Kändes sådär i veckan när det kom i mailen. Jag kontaktade takfirman som jag valt bland de offerterna och sa att jag behöver avvakta lite med att formellt svara på deras offert då det blir för kostsamt med 1 miljon för enbart grund. Takfirman har kontakter med byggnadsvårdare och ska nu scanna lite åt mig. Jag har inga problem med att göra min nuvarande mullbänk till en modernare mullbänk: jag känner inget behov av en ingjuten grund. Tvärtom känns det bättre att hålla sig till moderniserade äldre lösningar. Så, jag hoppas nu på lite rimligare förslag/tankar via takfirman. Kostnaden från de båda byggfirmorna beror mycket på att grundmuren behöver repareras, men fortfarande tycker jag det låter högt.
Min budget för arbetet med grund, inklusive stabilisering av mark med hjälp av geopolymer ligger på 450000:-, något långt ifrån mål om siffrorna från byggföretagen är måttstocken...
Min budget för arbetet med grund, inklusive stabilisering av mark med hjälp av geopolymer ligger på 450000:-, något långt ifrån mål om siffrorna från byggföretagen är måttstocken...
Min erfarenhet av äldre hus som bytt tak är att de nya superraka taken förstör helhetsestetiken. Det är ju bara att jämföra med ett gammalt hus bredvid, som inte bytt tak.
Sedan kan man gå hela vägen och byta och räta upp (& tilläggsisolera) fasaden, samt byta superkvalitativa och vackra gamla spröjsade träfönster med vågigt glas mot perspektivfönster i äkta imiterad plast från japanska Schweiz, och naturligtvis inte flytta ut fönstren i liv med fasaden. Därtill bygga in taktassarna i en "klumpfotslåda". Resultatet, enl min syn på saken, är groteskt vrålfult. Allt skönhetsvärde, estetik, charm och unikhet är bortblåst.
Att tak riktas spikraka är mest troligt för att moderna takmaterial kräver det. Gamla material klarar utmärkt att hantera ojämnheter.
Gamla hus är inte gjorda enl moderna mått och räta vinklar. Det gör att riktiga hantverkarkunskaper måste tillämpas (= skräddarsytt), (såvida man inte tar till storsläggan och river och bygger upp nytt enl dagens std). Det gör att det blir dyrt att anlita extern hjälp, då det dyraste är arbetstid.
Gamla hus är ekonomiska om man själv kan fixa det mesta. Om man måste anlita hantverkare så blir det dyrt pga mkt arbetstid. Utöver mått och annat så brukar gamla hus också behöva fixas här och där som man inte planerat. Det är oförutsett och kräver ytterligare arbetstid, vilket de flesta hantverkare/byggfirmor vet och måste ta höjd för i offerterna.
Vill man ha ekonomi i gamla hus så är det lappa och laga, och endast det som absolut måste åtgärdas just nu. Det är även lämpligt att använda gamla traditionella material och metoder så långt det går.
Ngt som jag lärt mig är att ha is i magen. Gamla kvalitativa mtrl brukar kunna klara många fler år än man tror innan de måste bytas för att inte riskera skador på underliggande strukturer.
Det blir fint med ett sådant ekgolv!
Sedan kan man gå hela vägen och byta och räta upp (& tilläggsisolera) fasaden, samt byta superkvalitativa och vackra gamla spröjsade träfönster med vågigt glas mot perspektivfönster i äkta imiterad plast från japanska Schweiz, och naturligtvis inte flytta ut fönstren i liv med fasaden. Därtill bygga in taktassarna i en "klumpfotslåda". Resultatet, enl min syn på saken, är groteskt vrålfult. Allt skönhetsvärde, estetik, charm och unikhet är bortblåst.
Att tak riktas spikraka är mest troligt för att moderna takmaterial kräver det. Gamla material klarar utmärkt att hantera ojämnheter.
Gamla hus är inte gjorda enl moderna mått och räta vinklar. Det gör att riktiga hantverkarkunskaper måste tillämpas (= skräddarsytt), (såvida man inte tar till storsläggan och river och bygger upp nytt enl dagens std). Det gör att det blir dyrt att anlita extern hjälp, då det dyraste är arbetstid.
Gamla hus är ekonomiska om man själv kan fixa det mesta. Om man måste anlita hantverkare så blir det dyrt pga mkt arbetstid. Utöver mått och annat så brukar gamla hus också behöva fixas här och där som man inte planerat. Det är oförutsett och kräver ytterligare arbetstid, vilket de flesta hantverkare/byggfirmor vet och måste ta höjd för i offerterna.
Vill man ha ekonomi i gamla hus så är det lappa och laga, och endast det som absolut måste åtgärdas just nu. Det är även lämpligt att använda gamla traditionella material och metoder så långt det går.
Ngt som jag lärt mig är att ha is i magen. Gamla kvalitativa mtrl brukar kunna klara många fler år än man tror innan de måste bytas för att inte riskera skador på underliggande strukturer.
Det blir fint med ett sådant ekgolv!
Jag förstår hur du menar och jag vill inte förvandla mitt hus till något som lika gärna kunde ha byggts idag. Taket kommer aldrig kunna riktas helt (enligt takläggaren), så det blir mer rakt men inte linjärt. Fönster (en del) kommer behöva bytas ut, men planen är att få fönster tillverkade av en snickare och återanvända glasen. Möjligen få till två-glas istället för en-glas.Oldboy skrev:Min erfarenhet av äldre hus som bytt tak är att de nya superraka taken förstör helhetsestetiken. Det är ju bara att jämföra med ett gammalt hus bredvid, som inte bytt tak.
Sedan kan man gå hela vägen och byta och räta upp (& tilläggsisolera) fasaden, samt byta superkvalitativa och vackra gamla spröjsade träfönster med vågigt glas mot perspektivfönster i äkta imiterad plast från japanska Schweiz, och naturligtvis inte flytta ut fönstren i liv med fasaden. Därtill bygga in taktassarna i en "klumpfotslåda". Resultatet, enl min syn på saken, är groteskt vrålfult. Allt skönhetsvärde, estetik, charm och unikhet är bortblåst.
Att tak riktas spikraka är mest troligt för att moderna takmaterial kräver det. Gamla material klarar utmärkt att hantera ojämnheter.
Gamla hus är inte gjorda enl moderna mått och räta vinklar. Det gör att riktiga hantverkarkunskaper måste tillämpas (= skräddarsytt), (såvida man inte tar till storsläggan och river och bygger upp nytt enl dagens std). Det gör att det blir dyrt att anlita extern hjälp, då det dyraste är arbetstid.
Gamla hus är ekonomiska om man själv kan fixa det mesta. Om man måste anlita hantverkare så blir det dyrt pga mkt arbetstid. Utöver mått och annat så brukar gamla hus också behöva fixas här och där som man inte planerat. Det är oförutsett och kräver ytterligare arbetstid, vilket de flesta hantverkare/byggfirmor vet och måste ta höjd för i offerterna.
Vill man ha ekonomi i gamla hus så är det lappa och laga, och endast det som absolut måste åtgärdas just nu. Det är även lämpligt att använda gamla traditionella material och metoder så långt det går.
Ngt som jag lärt mig är att ha is i magen. Gamla kvalitativa mtrl brukar kunna klara många fler år än man tror innan de måste bytas för att inte riskera skador på underliggande strukturer.
Det blir fint med ett sådant ekgolv!
Jag har en fundering, lite utifrån din tilläggsisolera-kommentar. Fasad behöver bytas ut, lappad och lagad på fel sätt vilket lett till delvis röta. Nu ligger fasaden på grundstenmuren vilket känns sådär. Den behöver komma ut runt 10 cm för att inte vila på stenen. Tanken har funnits att isolera lite grann när det ändå behöver ut. Taket har rätt mycket överhäng, runt 50 cm så jag tror det kommer se okej ut om man samtidigt flyttar ut fönster. Har du någon tanke?
Och det kommer bli dyrt, för jag har lite kunskap och ingen vana och behöver ta in hantverkare till de flesta momenten. Men så är det ju om jag ändå vill bo i hus trots okunskap. Ett nybyggt hade kostat lite det också, här kan jag i alla fall göra allt pö om pö och lägga in mer kontant. Plus förhoppningsvis landa in i ett bra mycket bättre och mer originellt hus än om jag byggt nyckelfärdigt myresjöhus.
Jag tror också golvet blir fint!
Om du har englasfönster så bör du definitivt låta tillverka lösa innerbågar. Även på nytillverkade fönster efter den gamla förlagan. Och ja, precis som du påpekar så återanvänd de livfulla gamla glasen. Komplettera med antingen begagnade eller nya valsade enklare glas. Nya planglas (floatglas) är döden för alla gamla fönsters uttryck. Möjligtvis går det att ha som innerglas, kanske rent av energiglas.
Jag har långt ifrån sett allt, men vill ändå påstå att det finns ingen tilläggsisolerad fasad där det inte märks. Oavsett takutsprång etc. Men, jag har full förståelse för tanken. Faktum är att även jag funderar på att tilläggsisolera vårt hus. Nu är dock våra förutsättningar att detta huset redan är sönderrenoverat och nästintill inget gammalt original finns kvar att "förstöra". Men även om det kommer att märkas så finns det extremt stora skillnader i hur elegant och finessrikt, samt hantverksskickligt, en renovering kan utföras. Är det riktigt bra gjort så kan sådana petimetrar som jag tycka att det är någonting som inte riktigt stämmer, men inte sätta fingret på vad.
Nyckeln är att du vet vad du vill ha, resp inte vill ha, och att du får tag på hantverkare som kan, vill, och förstår dina intentioner. Där utgår jag från att de som jobbar med byggnadsvård har en inställning från början som stämmer bättre överens med din, och att det därmed bör ge resultat som stämmer bättre med vad du tänker dig. (Tyvärr, som alltid, kan ju ekonomin sätta käppar i hjulet för en del intentioner. Då måste man också från början ha prioriterat vad som är viktigast, så man inte råkar bränna av alla pengar i början, och sedan tvingas kompromissa på sådant som man kanske tycker hade varit viktigare att få som man önskar.)
Nummer ett för en tilläggsisolering är utflyttade fönster och dörrar som livar med fasaden på gammalt vis. (Dvs så som just ditt hus såg ut från början.) Även alla fasaddetaljer såsom panelbredder, orientering, listverk etc.
Jag kan rekommendera att leta efter originalhandlingar om huset, samt såklart att detektiva inne i huset om hur det kan ha sett ut. Nästan alla gamla hus är mer eller mindre renoverade och ändrade jämfört med original. Du kan t ex surfa in på lantmäteriet och se vilka uppgifter de har om din fastighet. Jag hittade både karta och noteringar från byns laga skifte i början av 1800-talet, och kan därmed konstatera att huset/gården åtminstone är från tidigt 1800-tal, och inte 1909 som det står i fastighetstaxeringen. (1909 var det år fastighetstaxeringen infördes, och många gamla hus med obestämd ålder fick då 1909 som ursprungsår.) Kunde också konstatera att fastighetens markindelning, vägsträckningar samt husens läge stämmer helt och hållet jämfört med dagens satellitfoto från Google maps.
När det gäller sockel vs fasad så anser jag att det enda snygga är en sockel som är bredare än fasaden, dvs skjuter ut. Det är inte det bästa när det gäller att skydda fasadens nederdel mot fukt, men klassiskt snyggt. Och det gäller äldre hus.
För mig är det så viktigt att jag är beredd att anamma den gamla lösningen med offerbräda nertill.
Gläder mig att du verkar ha den rätta inställningen till vårt kulturarv! (Sett från min horisont så klart.)
Jag har långt ifrån sett allt, men vill ändå påstå att det finns ingen tilläggsisolerad fasad där det inte märks. Oavsett takutsprång etc. Men, jag har full förståelse för tanken. Faktum är att även jag funderar på att tilläggsisolera vårt hus. Nu är dock våra förutsättningar att detta huset redan är sönderrenoverat och nästintill inget gammalt original finns kvar att "förstöra". Men även om det kommer att märkas så finns det extremt stora skillnader i hur elegant och finessrikt, samt hantverksskickligt, en renovering kan utföras. Är det riktigt bra gjort så kan sådana petimetrar som jag tycka att det är någonting som inte riktigt stämmer, men inte sätta fingret på vad.
Nyckeln är att du vet vad du vill ha, resp inte vill ha, och att du får tag på hantverkare som kan, vill, och förstår dina intentioner. Där utgår jag från att de som jobbar med byggnadsvård har en inställning från början som stämmer bättre överens med din, och att det därmed bör ge resultat som stämmer bättre med vad du tänker dig. (Tyvärr, som alltid, kan ju ekonomin sätta käppar i hjulet för en del intentioner. Då måste man också från början ha prioriterat vad som är viktigast, så man inte råkar bränna av alla pengar i början, och sedan tvingas kompromissa på sådant som man kanske tycker hade varit viktigare att få som man önskar.)
Nummer ett för en tilläggsisolering är utflyttade fönster och dörrar som livar med fasaden på gammalt vis. (Dvs så som just ditt hus såg ut från början.) Även alla fasaddetaljer såsom panelbredder, orientering, listverk etc.
Jag kan rekommendera att leta efter originalhandlingar om huset, samt såklart att detektiva inne i huset om hur det kan ha sett ut. Nästan alla gamla hus är mer eller mindre renoverade och ändrade jämfört med original. Du kan t ex surfa in på lantmäteriet och se vilka uppgifter de har om din fastighet. Jag hittade både karta och noteringar från byns laga skifte i början av 1800-talet, och kan därmed konstatera att huset/gården åtminstone är från tidigt 1800-tal, och inte 1909 som det står i fastighetstaxeringen. (1909 var det år fastighetstaxeringen infördes, och många gamla hus med obestämd ålder fick då 1909 som ursprungsår.) Kunde också konstatera att fastighetens markindelning, vägsträckningar samt husens läge stämmer helt och hållet jämfört med dagens satellitfoto från Google maps.
När det gäller sockel vs fasad så anser jag att det enda snygga är en sockel som är bredare än fasaden, dvs skjuter ut. Det är inte det bästa när det gäller att skydda fasadens nederdel mot fukt, men klassiskt snyggt. Och det gäller äldre hus.
För mig är det så viktigt att jag är beredd att anamma den gamla lösningen med offerbräda nertill.
Gläder mig att du verkar ha den rätta inställningen till vårt kulturarv! (Sett från min horisont så klart.)
Off topic: Skulle kunna vara äkta hussvamp som sugit ur virket där. Finns billigt DNA-test som jag ska testa vid nästa husköp.Oldboy skrev:Ser inget som tyder på hussvamp.
Däremot är det som vanligt i virke som ligger utomhus och håller utomhusfuktighet lite trägnagaraktivitet. De runda 1-2 mm diam hålen kommer mest sannolikt från strimmig trägnagare. Sådana har vi också. Finns inte mkt att göra åt dem. Trösten är att med gammalt högkvalitativt tätvuxet grovt överdimensionerat virke så tar det lång tid innan virket är så försvagat att det måste bytas för hållfastheten.
Sedan att träet är lite mjukt här och där är normalt. Vanlig röta, (också svamp, men den jobbar mkt långsamt). Är det som finns under gamla syllar utan fukttätt skikt mellan sockel och syll. Samma sak gäller gamla golvstockar. Är inga problem förrän 50-75% av stockens diam är dåligt.
Att golvbrädorna också i viss mån är insektsangripna beror på att utrymmet varit kallställt och därmed får virket utomhusfuktighet. Trägnagare kan inte överleva i trä som finns i uppvärmda utrymmen då det är för torrt.
Jag har börjat byta panel på min gamla loge. Syllen där är hårt angripen, men än så länge låter jag den vara, trots att 25-50% av den är dålig. Den har överlevt 100-200 år med dessa förutsättningar, och jag räknar med att den kan överleva 50-100 år ytterligare innan den måste bytas.
[bild]
Jag tar Pegasus lab. av tradition https://www.eurofins.se/tjaenster/inomhusmiljoe-radon/inomhusmiljoe/prislista-och-produktblad/H HLen skrev:
Idag kände jag mig aktiv efter några timmars jobb framför datorn och bestämde mig för att påbörja att ta upp golvet i ett av rummen på bottenvåningen. Jag behöver se i vilket skick grundmuren är i för nån form av bedömning i hur krävande och kostsamt det blir att laga.
Det är fem meter långa golvplankor i rummet, oklart ännu vilken tjocklek. Jag tog bort alla lister, försiktigt eftersom jag gärna vill återanvända om möjligt. Och det fungerade kanon! Hittade två massiva döda getingar under listen så nu hoppas jag att jag inte stöter på nåt bo med slumrande getingar. Den knepiga gipsbeklädnaden föll ner i sjok när jag började dra i listen. Sen hittade jag....växter. Det finns en slags rabatt längs huset med kraftiga buskväxter som jag tänkt gräva bort i vår. Nu hittade jag dem bakom listerna, de kryper upp i utrymmet mellan vägg och golv. Golvplankorna är ungefär tre cm tjocka och omöjliga att ens rubba. Det blir helt klart en spännande fortsättning imorgon.
Det är fem meter långa golvplankor i rummet, oklart ännu vilken tjocklek. Jag tog bort alla lister, försiktigt eftersom jag gärna vill återanvända om möjligt. Och det fungerade kanon! Hittade två massiva döda getingar under listen så nu hoppas jag att jag inte stöter på nåt bo med slumrande getingar. Den knepiga gipsbeklädnaden föll ner i sjok när jag började dra i listen. Sen hittade jag....växter. Det finns en slags rabatt längs huset med kraftiga buskväxter som jag tänkt gräva bort i vår. Nu hittade jag dem bakom listerna, de kryper upp i utrymmet mellan vägg och golv. Golvplankorna är ungefär tre cm tjocka och omöjliga att ens rubba. Det blir helt klart en spännande fortsättning imorgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgglatt rum, och fint golv.
Förmodligen bålgetingar. Det är endast drottningen som övervintrar av getingarna, och de återanvänder inte gamla bon så vitt jag vet. Exakt var drottningarna övervintrar vet jag inte heller, men troligtvis inte i gamla bon. Det mest troliga är att de kommit in genom öppna fönster och sedan dött inne. Kanske krupit i skydd av listen?
(OT Bålgetingar är fridlysta har jag för mig, och dessutom mer som humlor i temperament, samt att de jagar bort de vanliga små snarstuckna getingarna.)
Det ser ut som att det inte är några gipsskivor utan vanlig gipsputs på väggarna.
Ser fram mot fortsättningen!
Förmodligen bålgetingar. Det är endast drottningen som övervintrar av getingarna, och de återanvänder inte gamla bon så vitt jag vet. Exakt var drottningarna övervintrar vet jag inte heller, men troligtvis inte i gamla bon. Det mest troliga är att de kommit in genom öppna fönster och sedan dött inne. Kanske krupit i skydd av listen?
(OT Bålgetingar är fridlysta har jag för mig, och dessutom mer som humlor i temperament, samt att de jagar bort de vanliga små snarstuckna getingarna.)
Det ser ut som att det inte är några gipsskivor utan vanlig gipsputs på väggarna.
Ser fram mot fortsättningen!
Bålgetingar är fridlysta ja, men kan säga att de gillar inte när man petar där de bor. Jag har träffat på dem förr och blivit stucken, ingen trevlig upplevelse.
Judt nu känner jag mig dock mer bekymrad över växterna och det faktum att jag fick ont i halsen och blev täppt efter någon timmes rivande. Det får nog bli en koll efter mögel i huset.
Judt nu känner jag mig dock mer bekymrad över växterna och det faktum att jag fick ont i halsen och blev täppt efter någon timmes rivande. Det får nog bli en koll efter mögel i huset.