Hej alla experter! Självutnämnda som icke. På tomten står en (i och för sig dåligt) isolerad 1 1/2 plans verkstad, anno ca ~1800 av min morfarsfarsfarsfarfarsfar, ge eller ta någon generation.. Jag har nu planer att på att så småningom göra det beboeligt antingen för uthyrning, åt min mor ifall pensionen inte visar sig räcka till, eller när jobbiga släktingar kommer på besök.

Jag har tidigare gjort klart övervåningen i själva boningshuset på egen hand, och det är nånstans där min kunskap sträcker sig, men jag försöker lära mig.

Innerväggar- och tak ”känns” ok men har inte mätt fukt, samma med golvet. Ifall det är bra, är det bara att slipa och lägga nytt ovanpå?

Taket är påväg att bytas ut, och jag ska fixa fasaden och byta fönster. Byggnaden jämte ska rivas.

Jag undrar väl mest generellt vad som bör tänkas på. Eller om någon har en bra sida med information. Vill helst inte behöva göra om allt. Tillstånd ska finnas sedan tidigare om jag förstått saken rätt men det var nog ett tag sedan.

Med vänlig hälsning, lurk

• En äldre verkstad med blå presenning på taket bredvid en vit boningshus på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal röd verkstad med oisolerat 1 1/2 plan under en blå presenning på taket, belägen på en lantlig tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste nog ha bygglov först.

J
Har inte mycket att bidra med som endast självutnämnd renoveringsexpert, men måste säga att det var en himla trevlig veranda i storhuset. Lite södern-känsla med svensk touch. (y)(y)(y)

J Jocke Best skrev:
Har inte mycket att bidra med som endast självutnämnd renoveringsexpert, men måste säga att det var en himla trevlig veranda i storhuset. Lite södern-känsla med svensk touch. (y)(y)(y)
Haha, tack snällt sagt. Det är ett Hjältevadshus, Solid 194, föll plask för verandan med :)

R RoBo skrev:
Du måste nog ha bygglov först.
Ja jag måste kolla upp vad som egentligen var sagt om det.. Är lite tjenis med en på kommunen med ;)Men byta fasad, dra om el, innerväggar, tak och fönster etc (tjyvstarta) behöver jag väl ändå oavsett inte tillstånd för..

För fönster kan det behövas och för ändrad användning. Alltså verkstad till boende.

All right. Fixar till tak och fasad iaf sen kontaktar jag kommunen. Var mest intresserad om någon gjort något liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.