Hej alla experter! Självutnämnda som icke. På tomten står en (i och för sig dåligt) isolerad 1 1/2 plans verkstad, anno ca ~1800 av min morfarsfarsfarsfarfarsfar, ge eller ta någon generation.. Jag har nu planer att på att så småningom göra det beboeligt antingen för uthyrning, åt min mor ifall pensionen inte visar sig räcka till, eller när jobbiga släktingar kommer på besök.
Jag har tidigare gjort klart övervåningen i själva boningshuset på egen hand, och det är nånstans där min kunskap sträcker sig, men jag försöker lära mig.
Innerväggar- och tak ”känns” ok men har inte mätt fukt, samma med golvet. Ifall det är bra, är det bara att slipa och lägga nytt ovanpå?
Taket är påväg att bytas ut, och jag ska fixa fasaden och byta fönster. Byggnaden jämte ska rivas.
Jag undrar väl mest generellt vad som bör tänkas på. Eller om någon har en bra sida med information. Vill helst inte behöva göra om allt. Tillstånd ska finnas sedan tidigare om jag förstått saken rätt men det var nog ett tag sedan.
Med vänlig hälsning, lurk
Jag har tidigare gjort klart övervåningen i själva boningshuset på egen hand, och det är nånstans där min kunskap sträcker sig, men jag försöker lära mig.
Innerväggar- och tak ”känns” ok men har inte mätt fukt, samma med golvet. Ifall det är bra, är det bara att slipa och lägga nytt ovanpå?
Taket är påväg att bytas ut, och jag ska fixa fasaden och byta fönster. Byggnaden jämte ska rivas.
Jag undrar väl mest generellt vad som bör tänkas på. Eller om någon har en bra sida med information. Vill helst inte behöva göra om allt. Tillstånd ska finnas sedan tidigare om jag förstått saken rätt men det var nog ett tag sedan.
Med vänlig hälsning, lurk
All right. Fixar till tak och fasad iaf sen kontaktar jag kommunen. Var mest intresserad om någon gjort något liknande.
Liknande trådar
-
Bygga om verkstad/lada till hobbyrum
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Idéer välkomma för projekt; Från ofärdig lägenhet till framtida Multiverkstad
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Göra om gammalt stall/verkstad till gästhus
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om gammal verkstad till boende
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om verkstad till gästrum + attefallshus
Bygglov