Är bara tvungen att fråga då jag fått sååå många olika svar på vad som gäller från olika personer och myndigheter.

Bor idag mkt havsnära med ett hus framför. Huset framför är lågt byggt, ligger i en kraftig sluttning och konstruktionen möjliggör troligen inte att lägga på en våning. Detaljplanen säger 4 meter till takfot. Men det går alltid att riva kåken och bygga nytt.

Om nu grannarna får för sig att  lägga på en våning, tappar vi en del av havsutsikten. Och massa värde troligen....

Följande svar har jag fått.

Grannen
Grannen har byggrätt och följer grannen detaljplanen kan man inte göra något.

Kommunen
Grannen har byggrätt på sin tomt och följer dom detaljplanen kan man inte göra något. Däremot kan man överklaga, vilket kan ta flera år. Då kan grannen köra inhibition och bygga på eget ansvar under tiden överklagandet från oss pågår. Blir dock tveksam när jag lägger fram dom andra argumenten nedan.

Advokaten.
Vi kan stoppa grannens utbyggnad i mellan 3-10 år genom olika åtgärder. Men det finns inga garanterier åt något håll, från någon, att på sikt inte kunna bygga.

Vän
EU-regler påverkar detta och det går att stoppa.

Svärföräldrar
Det går att stoppa utan problem.

Arbetskollega
Det var nyligen på TV ett program som visade ett reportage om hur en kvinna stoppat en motsvarande utbyggnad. Trots att alla bygglov blivit godkända och att hon tidigare till och med godkänt bygglovet men nu ändrat sig. Byggaren fick riva.

Egna erfarenheter
Hade en husspekulant på mitt förra hus som ville flytta beroende på granntvister kring ett bygga. Dom hade hållt på i 8 år och försöka överklaga, strida, förhandla för att gå igenom ett bygge. Till slut hade dom bestämt sig för att "skita" i det och ville köpa nytt.

Jaaaaa, vad gäller?  Teori och praktik? EU:s inverkan? Någon som vet?

Det där med EU regler var ngt. nytt för mig. Tvivlar på att det skulle finnas EU reglrer som kan användas för att stoppa ett bygge. Mer sannolikt att man med hänvisning till  EU regler skulle kunna köra över en planbestämmelse och få bygga ngt. som inte borde gå att få bygga.

I övrigt tror jag att all dina svar är rätt. Men ett sakfel såg jag. Inhibation innebär att den som överklagar ett bygglov (du i det här fallet) kan som tillägg begära inhibation, om rätten bifaller din begäran om inhibation så måste grannen omedelbart stoppa sitt bygge. Om du inte begär inhibation eller om rätten inte bifaller din begäran så kan grannen fortsätta sitt bygge, trots att du överklagat.

Skulle sedan ditt överklagande vinna så måste grannen riva eller ändra sitt byggda hus.

Edit:

Det faktum att din granne har uttalat sin åsikt i frågan. Innebär det att han har för avsikt att bygga större?

Om det du ororar dig för är att han skall sälja och en köpare skall bygga. Kanske det befintliga huset inte gör tomten rättvvisa? Då skull jag överväga att själv köpa och bygga ett nytt hus med en utformning som inte stör er utsikt (eller flytta in själv) och sedan sälja. En ny köpare skulletroligen inte riva ett nytt hus.

Det fall som avhandlades i TV hör tror jag till de extrema undantagen. Ett bygge som följer detaljplanen går nästan aldrig att hindra. Och oftast går det inte att förhala heller, ett okynnesöverklagande leder i de flesta fall bara till huvudvärk och magsår hos den som bygger, men byggt blir det i alla fall.

Tack för snabbt svar!

Kommunen sa själv att byggaren kunde begära inhibation av ett byggstopp. Men det viktigaste är att Du förstod vad jag menade.

Mitt problem är då att eftersom alla svar tycks vara rätt, så blir svaret både jag och nej. Det går att stoppa. Förutsättningen är att dom bygger enligt reglerna.

Går ditt svar att utveckla lite?

Nej. Dom skall idag inte bygga men är cirka 65 år och funderar kanske på något mindre. Dom har idag byggyta som överstiger ytan man får lov att bygga. (200 kvm) Dock godkänt sedan urminnestider. Höjdmässigt finns det nog lite kvar att göra för våra kära grannar.

Det befintliga huset är kanonfint men byggt på 40-50-talet från början, tillbyggt och ombyggt i omgångar. Spelar dock ingen roll i det här sammanhanget.

Absolut möjligt att någon köper huset för att riva och bygga ett annat hus där. Finns inga tomter idag men ett antal hus. Förändring av detalj plan helkört. Har precis sålts hus som rivits för nästan 8 siffriga belopp..... Sinnessjukt.

Oavsett, så är det intressanta om det går att stoppa eventuella ombyggnader, kanske ur värdemässig grund?

Det där med att dom har en byggyta som överstiger vad detaljplanen föreskriver är ju bra för dig.

För Det innebär att alla former av ombyggnad på huset måste godkännas av grannarna.

Varje form av förändring strider mot detaljplanen även om inte själva förändringen gör det. Visserligen så tror jag att byggnadsnämnden kan köra över en trilskande granne som vägrar gå med på en avvieklse, men det försvårar ju väsentligt för grannen att få godkänt om han vill höja huset.

Detta är ju också ett faktum som borde göra det mindre intressant att riva huset, för ett nybygge måste ju följa detaljplanen även om det gamla huset inte gjorde det.

Det faktum att huste inte följer gällande detljplan gör ju också att om en ny ägare mot förmodan skulle få godkänt att bygga på huset, och du överklagar, så blir ju hans bygge en ganska osäker historia. I det läget kanske man inte vågar köra bygget mot ett överklagande.

Allt handlar bara om sannolikheter(och kanske politiska kontakter), följer man detaljplanen så har man kanske 95-99% chans att till slut få igenom sitt bygge. Följer man den inte, men ändå lyckas få bygglov, så kanske en överklagan har motsvarande chans att gå igenom. beror givetvis på hur stor avvikelse det handlar om.

Hemmakatten
Stämmer det verkligen, hempularen, att om ett hus rivs så måste det nya följa detaljplanen? På vår sjötomt (liten insjö) fanns en sjöbod på 40 kvm placerad vid strandkanten. Varken detaljplan eller strandskydd tillåter nyggnation där. Men eftersom det redan fanns ett hus (sjöboden) så sa kommunen att man måste tillåta en nybyggnation på samma ställe. Vi fick alltså rivningslov och bygglov för ny sjöbod lika stor som den gamla. Den nya sjöboden blir dessutom vinterbonad med vatten, avlopp, bastu, gästrum mm vilket allt är godkänt i bygglovet.

Vad jag vill komma till är att huset framför OLHAs faktiskt ÄR 200kvm och om mitt resonemang ovan gäller för alla kommuner så kommer de då att få nytt bygglov med lika stor byggarea.

Så vitt jag har förstått så finns det ingen generell regel som säger att man får bygga lika stort igen.

Fallet med sjöboden är lite speciellt, efterssom där handlar det (tror jag) om strandskyddsregler. Och där har jag för mig att det finns ett speciellt omnämnt undantag (där skyddet alltså inte gäller) för ersättningsbygge. Däremot så är det troligen ren välvilja från kommunen att du fått bygga ny sjöbod med bättre standard än den gamla. Fast där har jag för mig att man kan hävda att den gamla redan genom svartbygge hade hög standard och preskriptionstiden för svartbygget har gått ut.

Däremot så tror jag att man oftast kan få igenom ersättingsbygge i strid med detaljplan ex. efter en brand. Men då skall det vara ett ersättningsbygge, inte ett hus med dubbel så stor boyta, högre osv. Framförallt inte mot grannars vilja.

Oavsett, så tror jag själv att det är som advokaten säger. Det går att stoppa rätt många år. Lagar förändras under åren som går. Det skapar en osäkerhet. Samtidigt är det kapitalstarka individer som kommer att köpa huset då det kanske blir till salu. Och advokaterna börjar dra igång.

En annan aspekt är att jag hade varit väldigt försiktig att gå in i ett litet slutet grannskap och börjat med att skapa osämja. För det lär det bli.

Nu är det ju ingen ko på isen men ämnet är mycket intressant tycker jag.

Finns det några med erfarenheter kring detta?

Knappast någon besitter sådana rättigheter, att ingen får bygga framför deras hus, det får man räkna med, var man än bor. Man kan därför aldrig veta säkert, hur det kommer att gå vid tvister om bygglov, oavsett planbestämmelser. Om huset framför säljs och rives, kan man minska det nya husets utvändiga mått, mot att man får lägga till en våning, för att på så sätt frigöra lite yta av tomten, och därmed tillgodose den rörelsehindrade  sonens behov av träning. etc etc. Det är alltid de här ärenden som gör
att allting ställs på sin spets, när domstolarna skall avgöra, om er något minskade utsikt, skall vara avgörande för att grannens barn med ett medfött gravt handikapp skall berövas möjligheten till träning.
Häng nu inte upp er på exemplet, det finns hundra sådana. Men kan ge er samma råd som i tidigare inlägg, köp huset själv.
Att stoppa ett bygglov, kan man göra med att överklaga, men räkna inte med någon längre tidsfördröjning, ca 2 år skulle jag säga, om nu inte ärendet skulle vara något extra ordinärt.
Se det så också, om det lämnas in ett bygglov för huset framför, då är det i det närmsta kört för er att sälja, för vem vill köpa ert hus då de inte vet hur huset framför kommer att se ut. Grannen framför kanske kommer på att göra ständiga förändringar av det inlämnade bygglovet, under de närmsta 10 åren ;)

Hemmakatten
Å andra sidan finns det miljoner med exempel på naiva/korkade/förälskade/okunniga köpare som INTE kotrollerar grannars byggrätt när de köper hus....

Å andra sidan finns det miljoner med exempel på naiva/korkade/förälskade/okunniga köpare som INTE kotrollerar grannars byggrätt när de köper hus....
Jodå. Vi kollade och fortsätter kolla. Vet inte om Hemmakatten slår rekord i att vara "tyken" eller vad man skall kalla det.... Men eftersom det är kustlinje så och naturskydd så bör inte horisonten brytas och höjden kan då vara en bit i att stoppa en eventuell påbyggnad. (Tog inte upp det direkt då ämnet mer är generellt beskrivet.)

Oavsett, så sökte jag erfarenheter. Svaren man får är inte överensstämmande, vilket jag inledde med att påpeka. Precis som inlägget innan skrev så har jag konstaterat att beroende på olika skäl, kan man få olika svar. Vad som väger tyngst får man se.

Stämde faktiskt av med advokaten idag igen, och han hävdar att hårt mot hårt, så är det möjligt att fördröja i 5 år. T o m längre. Frågan är om någon då vill bygga. Det får tiden utse om frågan kommer upp och situationer blir fakta.

Dock är det inget jätteproblem för mig idag utan mer ett intressant ämne. Varför jag också frågat om några har exempel på detta.

Hemmakatten
Sorry, OLHA, det var inte dig jag menade :-[, du har väl alltid ett skärpt sinne. :) I alla fall om man ska utgå från dina inlägg här på forumet. :) Vad jag tänkte på var att OM nu grannarna en dag tänker sälja/bygga ut/bygga till och du då vet att din utsikt kommer att försämras, så vill du förmodligen sälja raskt som sjutton, eller....Och då finns det köpare till din fastighet som är just dessa naiva/korkade/förälskade/okunniga köpare som inte kollar med kommunen om bygglov och planer för granntomter och grannområdet.

Lugnt.

Det är riktigt att jag skall sälja och köpte huset ur aspekten investering och tillfälligt boende. Fantastiskt läge och hus men nu är det dags.

Vill dock inte sätta någon i "skiten" varför vi kollat upp byggkonstruktioner, advokater, etc.

Men det borde finnas några som varit med om detta på forumet. Någon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.