Gårdagen men. Tagit fram ämnen till nästa ytterdörr.
 
  • Trästock i snickeriverkstad avsett för tillverkning av ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Stökigt i verkstan nu, kantfräsning och slipning av drygt 300 paneler (svart och grå Valchromat).

Verkstad med pågående arbete, paneler under montering på vägg, verktyg och maskiner i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut när de svarta panelerna börjat monteras på en framvägg. Ovanför blir det gråa paneler. Skarven mellan kommer döljas av en elkanal.

Vägg med svarta och gråa Valchromat-paneler, nedre del svart och övre del grå, förberett för elkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blueline och 10 till
  • Laddar…
Tränat lite m fanértejp, skarva fanér och runda saker i vakumpåse. Blev bra, testade även att olja för att se tydligt att inget lim hade gått igenom, men det funkade fint. Skarven blev väldigt bra, den är med på bilderna men jag ser den inte så:)

Träfanérskiva i vakumpåse på ett skrivbord redo för skarvning och rundning, ingen lim synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Runt trästycke med finértejp och osynlig skarv på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rundat trästycke med fanérskarv på en verkstadsbänk, oljat utan synliga limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rundad trästång med faner, väloljad och skarvad i en verkstadsmiljö, visas på en arbetsbänk med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rundad trästav med fanérskarv ovanpå arbetsbänk, oljad för att visa en osynlig skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
devizion och 15 till
  • Laddar…
Microkatten
Det där var spännande! Jag har precis börjat stoppa näsan i en bok om fanéring, inte kommit till vakuumpåsen än, men det verkar vara mycket tejpande med de där tunna fanéren! :D
 
Snyggt!
Vart köpte du vacuumgrejerna?
 
svetsen fick åka fram en sväng :)
 
  • Bil upplyft på pallbockar i garage med nyss svetsad karossdel vid tröskeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Snyggt!
Vart köpte du vacuumgrejerna?
Gammal oljefri pump på blocket, säck m tillbehör från axminster
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag var trött på att stegen inte riktigt kunde hitta ett bra ställe att stå på. Så jag satte upp den i taket. ;) Timern är ett tidigare fynd som inte alls var vad jag trodde att det var. Istället för att ställa in hur länge strömmen ska vara på så räknar den ner tills strömmen ska slås på!?! Tja, det är säkert något jag kan använda till något annat.
(kabelhärvan är julbelysning för övrigt, kupevärmaren är en av två som cirkulerar värme i snickeriet, dock räcker det med en för att hålla en bra grundtemperatur så jag drar ur dennna när jag inte är där)
 
  • En stege upphängd i taket bredvid en nedräkningstimer och en kabelhärva i ett snickarrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Det där var spännande! Jag har precis börjat stoppa näsan i en bok om fanéring, inte kommit till vakuumpåsen än, men det verkar vara mycket tejpande med de där tunna fanéren! :D
Har lite faner om du behöver träna ;)
 
Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
Har lite faner om du behöver träna ;)
Förvånar mig inte, du har ju det mesta! ;) Låt mig läsa ut boken första bara, det kan ju stå något intressant på de övriga 200 sidorna! :D
 
jonmo jonmo skrev:
Hyvlat 2 cm från hemgjorda skafferidörren för att den ska passa. Var ganska jobbigt.
[bild]
[bild]
Slutstruken, gångjärn monterade, liksom handtag. Klockade skruvar, givetvis. Jag och hustrun diskuterade om det var lodrätt eller vågrätt som de skulle stå. Det är kärlek!

Vilket lyft efter att ha haft ett draperi sen sommaren 2015! Nu kan vi flytta. ;)
Nyinstallerad vit dörr med monterade gångjärn och handtag, bredvid ett vitt kylskåp i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat polerat guldfärgat handtag på vit dörr, vertikal placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
epw och 11 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Slutstruken, gångjärn monterade, liksom handtag. Klockade skruvar, givetvis. Jag och hustrun diskuterade om det var lodrätt eller vågrätt som de skulle stå. Det är kärlek!

Vilket lyft efter att ha haft ett draperi sen sommaren 2015! Nu kan vi flytta. ;)
[bild]
[bild]
Enligt vad jag har fått lära mig så ska spåren i skruven vara i linje med träets fiberrikning så det ser rätt ut tycker jag.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Enligt vad jag har fått lära mig så ska spåren i skruven vara i linje med träets fiberrikning så det ser rätt ut tycker jag.
Och jag har fått lära mig att dra skruvarna lämpligt hårt så får spåren peka var de vill. Skall man ha spåren i linje blir de ojämt hårt åtdragna och då minskar hållfastheten.

Fast i Jonmos fall duger det bra så som han har gjort det!
 
Ett kvarts varv hit eller dit kan väl inte påverka hållfastheten nämnvärt. Snyggt detaljfokus säger jag! (y)
 
Man sorterar skruvarna efter gänga/spår - förhållande först. .:rofl::thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.