Absolut, det visste jag ju innan..egentligen :sweat:
 
Av det man ser på bilderna ser det jättefint ut! Ni fegade säkert och tog ett steg för lågt på skalan när ni valde och nu när det blev lite yta av det så löste det sig :)
 
Färgerna är mycket kraftigare än vad bilderna framger, men kommer nog låta det vara så får man eventuellt måla om i efterhand.
 
Vi ändrade färgerna, en vecka i Sälen gav oss modet..
Drog ner 5% på färgmängden i blåa och gröna sovrummet sen blev det grått i vardagsrummet och hallen NCS S 1000-N.

Idag började jag göra klart inramningen för hålet bakom TV:n. Börjar med el och nätverk så får vi se om jag drar dit lite mer. Har dragit lite rör för surroundhögtalare och extra till nätverksplatsen ifall man vill ha dit någon HDMI. Hann måla ett varv till slut och självklart rollade jag lite på väggen :crysmile:
Nymålat grått hörn i vardagsrum med synligt eluttag och parkettgolv under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålade väggar med subtila blå och grå toner i ett renoveringsprojekt med synliga kablar och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrå målad vägg i vardagsrum med el- och nätverksinstallationers uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från ett renoveringsprojekts vardagsrum med stora fönster mot en snöig trädgård och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inramning i vägg för kablar bakom TV med synliga rör och MDF-panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inramning för hålet bakom TV:n med draget kabelskyddsrör på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätverktyg som mäter avståndet mellan en vägg och rör för elinstallation och nätverk vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inramat hål i vägg för el och nätverk med utstickande kablar och rör, målat i grått NCS S 1000-N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Igår sågade jag till bitarna till nästa hål och målade. Idag målade jag ett extra varv och har fogat kanten på TV hålet. Blir nog en vända imorgon också om jag inte får för mig att handla utebelysning.
Nymålad och fogad hörna av ett vitt TV-hål med skugga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av en vägg med nymålad yta och nyligen fogad kant nära taket, del av ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen målad och fogad kant på en vit vägg nära ett TV-hål, med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att bli rejält och snyggt!
Vad blir det för leverantör på köket?

Snabbt det går med modulhus. Vi ska börja resa lösvirke om 10 dagar och vågar inte gissa när vi är där ni är idag :)
 
Köpte fasadlampor idag. Åkte in på Hornbach, hittade 5st i hyllan skulle såklart ha 6 så tillslut längst ner i en låda på höglagret blev det fulländat.
Såna här blir det:
Vit fasadlampa monterad på en strukturerad grå vägg, tänd och ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska ha en till lampa ovanför gångdörren till garaget och en under taket för entren.

Hann med att måla klart TV hålet. Så efter torkning är det dags för montering av el och nätverk. Är tänkt att stoppa in en fyrfacks 1×4 upphöjd kombinationsram.
Nätverkshål i vägg med monterad bakplatta och genomdragna flexibla rör för kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag monterat bakplattan i nätverkshålet upptäckte jag att entrepenören lämnat 240 gips istället för 270. Byta eller sätta dom liggandes? Väggen är ca 180cm och ska bara vara bakom skåp i köket.
Elinstallation med böjda gråa elektriska rör som sticker ut ur en öppning i en vägg bredvid träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mackan_kal skrev:
Ser ut att bli rejält och snyggt!
Vad blir det för leverantör på köket?

Snabbt det går med modulhus. Vi ska börja resa lösvirke om 10 dagar och vågar inte gissa när vi är där ni är idag :)
Vi kör IKEA på stommar och luckor. Kyl/frys/ugn/mikro är Miele. Hällen är Bosch och diskmaskin blir Fisher&Paykel.
Diskho och bänkskiva har vi inte bestämt ännu :oops:

Kanske lösvirkesresningen tar en månad mot 2 dagar för modulmontering?
 
  • Gilla
allkemist
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, dom svetsar den blåsta fibern i lådan på fasaden. Sen går det 11m patch in till boxen på insidan. Router har jag inte fått ännu
Det där är ju värdelöst, varför var du tvungen att ha det så?
 
Hur skulle jag annars ha det? Vad är det som är värdelöst?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur skulle jag annars ha det? Vad är det som är värdelöst?
En slang in i huset där du har tänkt ha din mediacentral. Nu ger du allmänheten tillgång till din fiber, om de nu skulle vilja sabotera. Det finns ju andra aspekter också givetvis, berende på förutsättningarna är det kanske inte ett problem.
Varför skulle man inte vilja ha fibern inblåst direkt dit där den ska vara?
 
X xLnT skrev:
En slang in i huset där du har tänkt ha din mediacentral. Nu ger du allmänheten tillgång till din fiber, om de nu skulle vilja sabotera. Det finns ju andra aspekter också givetvis, berende på förutsättningarna är det kanske inte ett problem.
Varför skulle man inte vilja ha fibern inblåst direkt dit där den ska vara?

Fast det är inte så svårt ändå. Operatörer/stadsnät bygger olika. Här monteras oftast halvrör över ducten (om det inte är bef. in med fjv eller kund grävt ner själv under markplan) så det är bara skruva bort och klippa. Eller så går man direkt in i skarvskåp med nyckel som inte är svårt att köpa.

Själv gillar jag inte heller grejen med en patchbox utan vill ha det hela vägen in till konverter.
 
G Gud_ skrev:
Fast det är inte så svårt ändå. Operatörer/stadsnät bygger olika. Här monteras oftast halvrör över ducten (om det inte är bef. in med fjv eller kund grävt ner själv under markplan) så det är bara skruva bort och klippa. Eller så går man direkt in i skarvskåp med nyckel som inte är svårt att köpa.

Själv gillar jag inte heller grejen med en patchbox utan vill ha det hela vägen in till konverter.
Här nere (södra skåne) så finns det inte ett kopplingsskåp, min fiber tex är blåst i duct som ligger nergrävd nånstans utanför tomtgräns, där den skarvas på ducten som går till kopplings/slingbrunn ute på en åker 6-700 meter bort. Där är min fiber skarvad i en kassett/potta till trunken som går till noden med aktiv utrustning 3km bort.

Så byggs det inte överallt, det är jag medveten om.
 
Det är byggt med kopplingsskåp lite här och var så det är bara att gå in där annars. Fasadboxen är ett krav för att dom ska kunna blåsa om fibern när jag inte är hemma och jag slipper att dom blåser in skit i huset. Den är ändå placerad vid värmepumpens utedel så det gör inget.

Konspirationsteorier om att någon av märklig anledning vill klippa min fiber lämnar vi utanför denna tråden.
 
  • Gilla
DaSo och 4 till
  • Laddar…
Hej Johannes, hur har det varit med värmen/tempen i huset med stora fönster mot söder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.