En fråga, från tak till dörrkant är 33cm och 34cm sa snubben från vvs kyl att den tog plats.
Tror ni det går att få ditt den där ändå? Kanske syns 1cm av värme pumpen från ingång men vafan?...
 
Det går men visuellt blir det såklart inte så snyggt men det är ju ett val du får göra.
 
C Comfort Thomas skrev:
Har ingen bild men om du laddar ner servicemanualen så ser du dels hur man demonterar höljet och på vänster sida så ser du att alla böjar från kondensor/förångare sitter ihop i en platta som är demonterbar men gör inte det då det inte är det enklaste och den går ofta sönder.
Kärvar det lite där när innerdelen växlar från värme till kyla eller tvärtom så krymper/expanderar materialet och knäppningar kan bli resultatet.
Sitter innerdelen inte på en plan vägg så kan det även då bli konstiga ljud då plasten hamnar lite i spänn.
Spruta tex lithiumfett där du ser att rören går in i platshållaren
Jag har också en FH35 som knäpper. Min återförsäljare har sagt att dom ska byta någon plastdel vilket ska hjälpa enligt Mitsubishi. Är det denna del? Och är det svårt att byta ut den? Jag litar inte riktigt på min installatör så jag vill inte att han ska förstöra något annat när han byter plastdelen.
 
SSSS SSSS skrev:
Jag har också en FH35 som knäpper. Min återförsäljare har sagt att dom ska byta någon plastdel vilket ska hjälpa enligt Mitsubishi. Är det denna del? Och är det svårt att byta ut den? Jag litar inte riktigt på min installatör så jag vill inte att han ska förstöra något annat när han byter plastdelen.
Det är troligen den plastbiten som bara behöver lite smörjmedel istället för byte.
Går högst troligen att komma åt med den långa pipen på sprayflaskan utan att demontera kåpan.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Det går men visuellt blir det såklart inte så snyggt men det är ju ett val du får göra.
Okej, står 30.5cm bredd men dom i telefon ville ha 34cm?
Vill inte ta bort listen ovanför dörren i onödan om det ej skulle gå ..
Tror du /ni det går bra att sätta upp fläkten på en mellanvägg? Dvs typ gipsvägg ?
 
Man behöver en luftspalt ovanför innerdelen på minst 4cm för att få dit innerdelen och för att det ska finnas någon möjlighet att ta av kåpan samt att kunna göra rent ovanpå innerdelen

Kan man ha mer än 4cm så är det bara en fördel
 
C Comfort Thomas skrev:
Man behöver en luftspalt ovanför innerdelen på minst 4cm för att få dit innerdelen och för att det ska finnas någon möjlighet att ta av kåpan samt att kunna göra rent ovanpå innerdelen

Kan man ha mer än 4cm så är det bara en fördel
Okej, då förstår jag läget mera! Jäkla **** så om du utgår från dessa bilder är det alltså väldigt kört för mig? Om 1-2cm sticker ut skiter jag fan i, vill ej ha den på någon annan vägg... Skulle de gå då tror du?
 
  • Måttband stående mot en vägg, visar mått upp till 40 centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller måttstock mot en vägg ovanför en rundad dörröppning för att mäta utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Från taket räknat kommer innerdelen sticka ner ca 2cm nedanför dörrkarmen/listen om jag såg rätt.
Och taklisten bäste då bort för att kunna montera den, sen kan du fibbla lite med hur taklisten ska möta innerdelen
 
galento
Våran Mitsubishi montör sa att många har för lite avstånd mellan tak
och ovansida av innerdel. Han menade att detta stryper luftflödet
och att kapaciteten försämras.

Han satte våran LN 35 Hero med ett avstånd på 23 cm emellan.
 
Stryper luftflödet är nog ingen risk om det inte är några andra hinder i sidled men det är dels varmast uppe i taket vilket kan lura tempgivaren samt att det blir svårare att hålla rent innerdelen.

Kan man ha 20cm så är det bara en fördel :)
 
En annan grej..
Jag har ju luftburen värme ftx system. Läser så mycket olika om det, vissa vill man ska ha pumpen där insuget är för bästa energi så kan systemet återvinna värmen o sprida i alla rum. Andra säger det ej spelar roll? Men har man en dörr stängd kommer ju ingen varmluft in ditt som pumpen ger ut.
Just nu har jag 23 grader med systemet, tanken är att sänka systemet till 18 och sedan ha pumpen på 23-24.
Stänger nån dörren får dom väl leva med 18 grader, men oftast har vi alla dörrar öpnna hela tiden.
Har du nån erfarenhet? Ellee tips?
 
I dom fall det har funnits ftx och innerdelen är monterad i samma rum så har det fungerat bra att sprida värmen
Man kan behöva ha lite högre temperatur där aggregatet sitter för att få ut tillräcklig värme i dom andra rummen.

Be montören kika på vad som ser bäst ut vid hembesöket, omöjligt att att gissa på distans hur det fungerar med tilltänkt placering och ftx aggregatet
 
  • Gilla
Fredrikkarlsson1992
  • Laddar…
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Du kanske skulle tagit en Fujitsu istället, knappt 27cm är den, och inga kända problem med knäppningar i innerdelen.
[länk]
Jo det förekommer knäppningar även i Fujitsu men fläktmotorer är deras svaga sida ;)
Ett annat tips är att kolla vad den lokala återförsäljaren tar för det den sedan utvalda luftvärmepumpen inkl totalinstallation då det via postorderfirmorna som oftast inte har kikat på plats innan kan komma en del tillägg då det inte ingår i deras "standardinstallation"
 
  • Gilla
Fredrikkarlsson1992
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
I dom fall det har funnits ftx och innerdelen är monterad i samma rum så har det fungerat bra att sprida värmen
Man kan behöva ha lite högre temperatur där aggregatet sitter för att få ut tillräcklig värme i dom andra rummen.

Be montören kika på vad som ser bäst ut vid hembesöket, omöjligt att att gissa på distans hur det fungerar med tilltänkt placering och ftx aggregatet
Jag vet inte vad du jobbar med men du verkar ju kunnig iaf =)
Men om du kollar på min (världsklass) ritning av mitt hus, vart tycker du värmepumpen passar bäst?
https://imgur.com/a/T5zBcoQ

Glömde rita in, men har en vedeld i vardagsrummet 1 mellan väggarna på vardagsrum 2 och sovrummet som är där, eldar dock inte mycket bara ibland på helger
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.