För många år sedan hade jag Panasonic. Luft/luft
Nu har jag Hitachi.
Skall bygga nytt och köpa ny Luft/luft.
Hos Panasonic på den tiden fungerade det som så att den gick med samma fläkthastighet hela tiden, oavsett om den gav värme eller inte.
Varför var detta bra?
Jo det gjorde att temperaturen blev jämnare.
Sitter pumpen långt ifrån kylande yta så tar det längre tid innan pumpen fattar att nu är det tid tillföra värme om luften inte cirkulerar.
Viktigare för mig, dock, en pump som går med samma hastighet hela tiden vänjer man sig vid.
En som stannar och startar är mera störande.
Alltså, har någon tillverkare pump med denna funktion?

Vår Toshiba RAS-25 gör precis som den blir tillsagd.
Har haft den 3 år och är väldigt nöjd med den.

Har dagens toshiba den funktionen ?
En del uppfattar att när den bara blåser att det känns som det blåser kyligt men det är en smaksak vad man uppskattar för funktioner.

C Comfort Thomas skrev:
Har dagens toshiba den funktionen ?
En del uppfattar att när den bara blåser att det känns som det blåser kyligt men det är en smaksak vad man uppskattar för funktioner.
I manuellt fläktläge håller den konstant hastighet och även vingen är fast.
Vi uppskatter det, då vårt hus är 20m långt och vi behöver få runt luften.
Ja har en energimätare inkopplad till pumpen, så jag kan se att det är väldigt sällan den slutar värma helt, utan den är väldigt bra på att reglera effekten efter behovet.

Peter2400 Peter2400 skrev:
I manuellt fläktläge håller den konstant hastighet och även vingen är fast.
Vi uppskatter det, då vårt hus är 20m långt och vi behöver få runt luften.
Ja har en energimätare inkopplad till pumpen, så jag kan se att det är väldigt sällan den slutar värma helt, utan den är väldigt bra på att reglera effekten efter behovet.
Ok, du menade rent fläktläge
Åtmindstånde på tidigare modeller kunde man få fläkten att fortsätta gå även i värmedrift trots att inte värmebehov fanns och när värmebehov kom tillbaka så startade kompressorn .

Rent fläktläge har väl dom flesta märken och modeller nuförtiden så är det den funktionen man söker så är det enkelt

C Comfort Thomas skrev:
Ok, du menade rent fläktläge
Åtmindstånde på tidigare modeller kunde man få fläkten att fortsätta gå även i värmedrift trots att inte värmebehov fanns och när värmebehov kom tillbaka så startade kompressorn .

Rent fläktläge har väl dom flesta märken och modeller nuförtiden så är det den funktionen man söker så är det enkelt
Nej, formulerade mig lite galet, använder aldrig rent fläktläge, det är värme vi vill ha.
Vi kör givetvis i värmeläge, med fläkthastigheten manuellt inställd.
Fläkten går hela tiden, undantaget vid avfrostning, vi hamnar aldrig i läget med så hög övertemp att pumpen slutar värma, värmebehovet finns ju hela uppvärmningssäsongen men med varierat behov.
Det klarar pumpen så den behöver inte sluta värma.
Vår Mitsubishi i källaren däremot har för hög lägstaeffekt jämfört med ytan den ska värma upp, så den värmer en stund för att sedan sluta helt.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Nej, formulerade mig lite galet, använder aldrig rent fläktläge, det är värme vi vill ha.
Vi kör givetvis i värmeläge, med fläkthastigheten manuellt inställd.
Fläkten går hela tiden, undantaget vid avfrostning, vi hamnar aldrig i läget med så hög övertemp att pumpen slutar värma, värmebehovet finns ju hela uppvärmningssäsongen men med varierat behov.
Det klarar pumpen så den behöver inte sluta värma.
Vår Mitsubishi i källaren däremot har för hög lägstaeffekt jämfört med ytan den ska värma upp, så den värmer en stund för att sedan sluta helt.
Ok, då är jag med på vad du menade.
Är det mindre ytor så blir det mer on/off och är det hög lägsta avgiven effekt så blir det lite mera, speciellt höst och vår om solen hjälper till att värma fastigheten.

Funktionen som jag beskrev tidigare tror jag inte toshiba har längre men är inte helt säker.
Panasonic har vad jag vet inte haft den funktionen överhuvudtaget, däremot rent fläktläge har dom flesta haft vad jag kan minnas sedan ca 2002

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.