Dheri Dheri skrev:
Jag har ingen egen erfarenhet, Youtube som gett mig all min (klart begränsade) kunskap om takrävar. Men har man 15 meter till nocken vill man nog inte jobba från marken. Den här modellen verkar funka bra till stora tak, men den kräver också att man är uppe på nocken.
[media]
Fy satan för att gå där uppe och vingla! Nä, då betalar jag hellre för att få jobbet gjort. Än är det ingen panik, men jag vill vara förberedd.

Krilleman
Ja det såg högst osäkert ut att stå och tokdra i en lina massor med gånger på ena sidan av nocken. :thinking:

Rickard.
Krilleman Krilleman skrev:
Ja det såg högst osäkert ut att stå och tokdra i en lina massor med gånger på ena sidan av nocken. :thinking:
textbook example i hur man river ett hus :) nu var det i filmen ingen snömängd på taket men det är flera hallar som rasat just för att dom skottade ena halvan först.

• Gilla
FreddruS och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
textbook example i hur man river ett hus :) nu var det i filmen ingen snömängd på taket men det är flera hallar som rasat just för att dom skottade ena halvan först.
Det är lite där mitt problem ligger. Det blåser ALLTID mot ena långsidan, vilket gör att den sidan av taket är snudd på snöfri samtidigt som läsidan kan ha tre-fyra gånger snödjupet mot vindsidan. Förra gången vi skottade var det 20 cm på vindsidan och 90 cm på läsidan.
Jag är avundsjuk på grannen, hans loge ligger med takåsen i vindriktningen, så oavsett hur mycket det snöar är hela hans tak nästan snöfritt.

Norrhyttan Norrhyttan skrev:
Det är lite där mitt problem ligger. Det blåser ALLTID mot ena långsidan, vilket gör att den sidan av taket är snudd på snöfri samtidigt som läsidan kan ha tre-fyra gånger snödjupet mot vindsidan. Förra gången vi skottade var det 20 cm på vindsidan och 90 cm på läsidan.
Jag är avundsjuk på grannen, hans loge ligger med takåsen i vindriktningen, så oavsett hur mycket det snöar är hela hans tak nästan snöfritt.
Någon form av teflonbehandling av taket så att allt bara glider av?

• Gilla
M Lewis och 1 till
  • Laddar…
Du vet att du bor i hus när...
- du tycker att det är miljövänligt och hälsosamt att ha 16 grader varmt i vardagsrummet.

- du tycker att det mest spännande som händer är Riksbankens rånktebesked.

• Gilla
  • Haha
zzelma och 12 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
För att ingen här ska mobba mig för att jag är Bror Duktig och faktiskt betalar för så kort tid som jag stod parkerad.
16:14 till 16:33

Tips: Bildbehandling gör ett bättre jobb.

• Gilla
  • Haha
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Någon form av teflonbehandling av taket så att allt bara glider av?
På lertegel? :crysmile:

Ett riktigt tjockt lager bara...

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
A
På lertegel? :crysmile:
Något sånt här funkar nog.

Fast jag tror inte att det är värt priset...

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Varför har du maskerat klockslagen? Är du rädd att chefen eller frugan ska se att du inte var där du sa att du var vid en specifik tid?
Jag hade en bekannt som åkte dit för fortkörning, och de bevisade detta med kort från trafikkameran. Frun i huset blev mäkta förvånad när hon upptäckte att det var en annan kvinna som satt i framsättet. Detta var länge sedan, kanske de bara visar föraren idag?

För att det rasar stora logar varje vinter, och jag inte har råd att riskera något. En nära granne blev av med sin loge förra vintern, försäkringen betalar ingenting om man inte skottat taket.
....men de betalar om man håller på att skotta taket! Givetvis inte om det snöar 1,5 meter på en natt, och sedan går det 4 veckor innan nästa snö kommer och man först då går upp och skottar.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Efter blåst och snö senaste tiden har jag samlat ihop ca 180cm snö på mitt vidbygda garagetak. Snön är såklart väldigt lätt och fluffig nu men jag sover bättre om jag tar bort det innan det blir mycket mer eller tyngre ;)
Tyngre? Vad menar du, att ett kilo snö väger mer som vatten?

Läs mer här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vikten-pa-sno-1.10378

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Något säger mig att den logen är byggd på den tiden man tog hänsyn till naturen och förhållanden innan man byggde. Eller om det är av nyare karaktär så har någon som faktiskt har vett planerat det hela....

N Yindysagh skrev:
Jag hade en bekannt som åkte dit för fortkörning, och de bevisade detta med kort från trafikkameran. Frun i huset blev mäkta förvånad när hon upptäckte att det var en annan kvinna som satt i framsättet. Detta var länge sedan, kanske de bara visar föraren idag?
Man maskerar alltid bort passagerarplatsen. Från början gjordes det manuellt, numera görs det automatiskt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.