Vi håller på att bestämma oss för leverantör. Har kikat på drivvis av katalogmaterial och suttit åtskilliga timmar framför datorn.
Nu har vi äntligen kommit fram till 2 hus, Lummelunda från A-hus samt Vipan från LB-hus.
Finns det någon som har någon erfarenhet från dessa leverantörer att dela med sig av. Vi kommer att bygga i Värmland.
Tacksam för tips och råd. ???

Nån större skillnad på standard är det förmodligen inte på dessa två hus. Det ni kanske ska fundera på är om ni prioriterar totalentreprenad eller ej. LB erbjuder det men inte A-hus. Sen brukar jag tycka att man ska gå på magkänslan vad gäller kontakt med säljare, planlösning osv. Vi valde oxå bla mellan A-hus o LB och valde till slut LB, delvis tack vare totalentreprenaden och priset, men även andra orsaker. Vi bygger oxå i Värmland, huset kommer i januari.

Lycka till!

Vi lutar oxå åt LB, men det återstår massor av arbete innan vi är där...
Vilket hus byggde Ni!

Vi valde till slut Duvhöken, var länge inne på ett ombyggt och förlängt Siskan men där tyckte vi priset stack iväg. Vi känner oss mycket nöjda med valet hittills även om vi har begränsade möjligheter vad gäller tillval o ombyggnationer. Tänkte ta lite med snickaren på plats under själva byggnationen för att "rätta till" vissa saker så som vi önskar. Känns faktiskt ganska tryggt med totalentr. Fast det kan säkert strula ändå.

Jag brukar ju prata för totalentreprenad och gör det även nu!

Vi är mitt uppe i ett bygge med LB-hus, och vi är mycket nöjda med att bara behöva prata med en kontakt, dvs byggledaren från LB-hus.

Har man väldigt mycket tid och/eller erfarenhet så går det ju att bygga med en annan entreprenadform, men vi kände att vi hade varken det ena eller det andra.

Lycka till med bygget.

Vi bygger ett Pärlugglan i Stockholmsområdet.

Ville bara tala om att säljaren för A-hus i Värmland erbjuder totalentreprenad. Vill man kan man köra delad entreprenad istället. Som vi tänker göra eftersom vi har en väldigt bra kontakt för markarbete och grundläggning. :)

:) :)
Oj, oj, nu har vi hittat ytterligare ett alternativ (att det skall vara så svårt att bestämma sig)
Lappli-hus, Havstjädern 180 kvm, verkar vara ett rejält hus.
Någon som har erfarenheter från denna leverantör? ???
Jag som trodde vi vara nära att bestämma oss... ;D

I vilken prisklass ligger Lappli-Hus?

En bekant som byggde en jättefint Lapplihus med garage, gjorde lite förändringar från grundritningen, gick för 4 år sedan på ca 2,5 miljoner för ca 150 plus 60 kvadrat. :)

Vi har fått ett högst preliminärt pris på ett Havstjädern 180 kvm. Med bastu, centraldammsugare, kakel/klinkers i våtutrymmen.
Det verkar att hamna på runt 2 miljoner NF

Jag glömde braskaminen.....

Vi har också byggt LB-Hus med totalentreprenad.
Vi fick sköta nästan all kommunikation med LB-Hus UE själva och tycker nog i efterhand att vi lika gärna kunde byggt med en delad entreprenad.
Var uppmärksam på hur mycket schakt och singel som ingår i LB-Hus sk totalpris. Det blev en dyr affär att betala grävfirman för allt extra som tydligen inte ingick.
Begär Fast pris på allt !!!

:D Kul att vara så långt, undrar när vi kommer dit....

Har ni gjort några ändringar/tillägg i Ert hus?
Vad slutade priset på då?

Fick i går en kalkyl på Lummelunda från A-hus representant i Karlstad.

Utan ändringar och de tillägg vi vill ha, men med ett garage för 240 000!!!!, slutade den på strax över 2 miljoner. Tyckte att det var väldigt dyrt för garaget. LB-hus har ett motsvarande för 125000.

Lycka till

Man klarar uttorkning galant om man bara väljer en betong som torkar snabbare.
Merkostnaden för detta är ca 100 kr/m3 betong
dv ca 13 kr/m2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.