F
Haha ja elleveransen är kanske lite enklare på din cykel mellan dynamon och lampan.

Den el som kommer i dit uttag har ingenting med den elsort som du köpt. Om du har ett elavtal med 100% vindkraft så kan elen du får i eluttaget ändå producerats i ett kolkraftverk.

Jag förstår att du vill få det till att du ska kunna ringa direkt till vattenkraftverket och få deras produktionspris + ett säljpåslag, men hur ska du ordna leveransen så just den elen din leverantör producerar hamnar i ditt uttag?. Och om det faktiskt gick till så (och det inte var ett "dolt kompispris"), hur länge tror du priserna skulle vara markant lägre?

F Freddedan skrev:
Haha ja elleveransen är kanske lite enklare på din cykel mellan dynamon och lampan.

Den el som kommer i dit uttag har ingenting med den elsort som du köpt. Om du har ett elavtal med 100% vindkraft så kan elen du får i eluttaget ändå producerats i ett kolkraftverk.

Jag förstår att du vill få det till att du ska kunna ringa direkt till vattenkraftverket och få deras produktionspris + ett säljpåslag, men hur ska du ordna leveransen så just den elen din leverantör producerar hamnar i ditt uttag?. Och om det faktiskt gick till så (och det inte var ett "dolt kompispris"), hur länge tror du priserna skulle vara markant lägre?
Vad är det för trams? Även om det är en filosofisk fråga exakt om vilka elektroner som kommer i mitt uttag så kan man mkt väl handla med el från ett visst kraftverk. 1kWh in från dem samtidigt som jag förbrukar 1 kWh, då har leveransen slutförts med ljusets hastighet. Så kan man iaf se det rent affärsmässigt och det är det som det handlar om här.

Frågan handlar snarare om varför någon skulle sälja el till dig under marknadspris.

• Gilla
j.erkers
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte problemet. Det är så marknadsekonomi funkar. Vad skulle alternativet vara, ransonering? Vem skulle bestämma elpriset?
Jag tror jag har förklarat det 20 ggr nu, men det verkar som att du antingen driver med mig och/eller helt enkelt är insyltad i branschen.

D Daniel 109 skrev:
Frågan handlar snarare om varför någon skulle sälja el till dig under marknadspris.
Det intressanta är hur marknadspriset kommer fram, inte att någon skulle sälja under det.

K karlmb skrev:
Det intressanta är hur marknadspriset kommer fram, inte att någon skulle sälja under det.
Marknadspriset är den nivå köparna är villiga att betala, vill inte köparna betala det höga priset så kan köparna (en del iaf) välja andra energikällor tex egen dieselgenerator.

Ett annat sätt att minska kostnaden till elleverantören är att minska elanvändningen.

• Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Om det finns efterfrågan på el till kolkondenspris, varför skulle då någon sälja under det priset.

Om jag hittar en guldfyndighet under huset. Det kostar mig 100kr/kg att gräva upp guldet. Tror du att jag skulle dälja det för 150kr/kg då? Eller skulle jag kräva marknadspriset på 300000kr/kg?

Rätt svar är att jag vill ha det som marknaden är beredd att betala, oavsett vad det kostade mig att gräva upp det. Samma sak om jag producerar el.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Utom just att ifall tex Frankrike får panik och gör en deal om en tanker ifrån Iran med för stunden förhöjt pris på 10$ fatet så innebär inte det med automatik att spotpriset på Rotterdam för råolja stiger med 10$.
Om hela oljenätet satt ihop och alla producenter hade ett gemensamt ansvar att hålla ett konstant tryck i oljeledningen, vem ska betala de producenter som har dyrare produktion som man tidvis måste använda för att inte trycket ska sjunka?

F
Om du tar exemplet ovan, är det så långsökt att föreställa sig att all olja ska räknas som lika (eftersom du inte kan välja en enskild fysisk leverantör då allt sitter ihop). Och att man skapar ett auktionsförfarande där köpare och säljare får lägga bud timme för timme och priset på all producerad olja den timmen blir vad den som är beredd att betala mest bjuder. De producenter som erbjudet olja för högre pris får inte sälja någon olja alls den timmen...

Demmpa Demmpa skrev:
Marknadspriset är den nivå köparna är villiga att betala, vill inte köparna betala det höga priset så kan köparna (en del iaf) välja andra energikällor tex egen dieselgenerator.

Ett annat sätt att minska kostnaden till elleverantören är att minska elanvändningen.
Det där stämmer ju bara om det finns alternativ till att handla på Nordpol. Och det gör det i princip inte om man inte har ett pappersbruk. Och då blir priset därefter.

D Daniel 109 skrev:
Om det finns efterfrågan på el till kolkondenspris, varför skulle då någon sälja under det priset.

Om jag hittar en guldfyndighet under huset. Det kostar mig 100kr/kg att gräva upp guldet. Tror du att jag skulle dälja det för 150kr/kg då? Eller skulle jag kräva marknadspriset på 300000kr/kg?

Rätt svar är att jag vill ha det som marknaden är beredd att betala, oavsett vad det kostade mig att gräva upp det. Samma sak om jag producerar el.
Märkligt att du aldrig kan lämna dina cirkelresonemang.
Guldpriset har miljoner olika leverantörer och köpare, en ev prissäkning hos någon kan snabbt sänka hela marknaden om det är tillräckliga volymer.
På Nordpol spelar konkurrensen ingen roll så länge ett marginalkondensverk är igång.
Eller snarare, det är bara den dyraste produktionen som det råder konkurrens mellan.
Som om alla bilarna i hallen endast hade den där Rollsen som prissättare, trots att de var vanliga Volvo eller Skoda. Om vi hade såna bilmarknader så skulle ingen köpa de billiga bilarna, dvs marknaden skulle anses som ickefungerande och någon skulle börja sälja Volvo o Skoda någon annanstans, kanske på nätet idag.
Notera nu att jag ingenstans i detta inlägg nämnt produktionspriset hos de billigare produkterna.

B
K karlmb skrev:
Märkligt att du aldrig kan lämna dina cirkelresonemang.
Guldpriset har miljoner olika leverantörer och köpare, en ev prissäkning hos någon kan snabbt sänka hela marknaden om det är tillräckliga volymer.
På Nordpol spelar konkurrensen ingen roll så länge ett marginalkondensverk är igång.
Eller snarare, det är bara den dyraste produktionen som det råder konkurrens mellan.
Som om alla bilarna i hallen endast hade den där Rollsen som prissättare, trots att de var vanliga Volvo eller Skoda. Om vi hade såna bilmarknader så skulle ingen köpa de billiga bilarna, dvs marknaden skulle anses som ickefungerande och någon skulle börja sälja Volvo o Skoda någon annanstans, kanske på nätet idag.
Notera nu att jag ingenstans i detta inlägg nämnt produktionspriset hos de billigare produkterna.
Vattenkraftelen har samma spänning och frekvens som kondenselen. Kvaliten är densamma. Det är med andra ord samma produkt kunden får, om den levereras i samma tidpunkt. Jämförelsen med Skoda vs RR haltar därmed betydligt.

• Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
Nordpool är inte en handlare, det är en marknadsplats. Där finns det massor av handlare.

Det är inte ett cirkelresonemang.
Du kan inte höja priset genom att starta dyr produktion. Det är samma marknadskrafter som för guldet. Skillnaden är att guldet är extremt lätt att lagra, el går inte att lagra.

F
K karlmb skrev:
Som om alla bilarna i hallen endast hade den där Rollsen som prissättare, trots att de var vanliga Volvo eller Skoda.
Du har ju inte greppat hur elnätet fungerar. Hela systemet sitter ju ihop i en enda fysisk enhet.
Elnätet hänger ihop i ett enda system tillsammans med alla elproduktionsanläggningar och alla platser där el används.
https://www.energiforetagen.se/sa-fungerar-det/elsystemet/distribution/

Elmarknaden är ju en enda stor bilhall! Och behöver många bilar så köps ju de billiga bilarna först! Blir det en en extra stor efterfrågan och bilfabrikanterna har problem att leverera nya bilar så blir det ju till slut att du måste köpa den där Rollsen om du måste ha en bil! Men det säljs ju inga Rollsar så länge det finns Skoda och Volvos å köpa.

D Daniel 109 skrev:
Nordpool är inte en handlare, det är en marknadsplats. Där finns det massor av handlare.

Det är inte ett cirkelresonemang.
Du kan inte höja priset genom att starta dyr produktion. Det är samma marknadskrafter som för guldet. Skillnaden är att guldet är extremt lätt att lagra, el går inte att lagra.
Jag kan inte höja marknadspriset på Nordpol genom att starta ett oljekondensverk, så länge jag inte har en enda köpare. Men i den sekunden så höjer jag. Att el inte går att lagra är ju dels en sanning med modifikation, i Norden har vi typ 80% vattenkraft om inte mer, all denna kan vi stoppa på några sekunder och använda när det behövs senare.
Även i en marknad utan denna möjlighet så krävs det allt lite mer av dig för att du ska kunna visa att Nordpol måste fungera som den gör idag.
Det är en skillnad mot både guld och olja, men det förklarar inte varför alla måste betala samma pris en timme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.