4 039 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
Kylskåp på omvandlare?
Kort sagt ja. Men så var det en kort fråga också. Man bör tänka på att en enkel 12-230 omvandlare inte har så lång livslängd när den står på. Och så bör man se till att ha tillräckligt mycket energi tillgängligt så att man inte står med tomt batteri.
Blev kort fråga då jag hade lite många bollar i luften samtidigt
Ska sitta i ett fritidshus där det inte finns fast el. Sitter en ca 600w solcellsanläggning och dubbla 130ah batterier. Det används i dagsläget bara till några LED-lampor,mobilladdare och en myggdödare så det är konstant överskott. Tänkte inte köpa den billigaste omvandlaren. Hur lång livslängd kan man räkna på en omvandlare som är igång dygnet runt under sommaren?
Ska sitta i ett fritidshus där det inte finns fast el. Sitter en ca 600w solcellsanläggning och dubbla 130ah batterier. Det används i dagsläget bara till några LED-lampor,mobilladdare och en myggdödare så det är konstant överskott. Tänkte inte köpa den billigaste omvandlaren. Hur lång livslängd kan man räkna på en omvandlare som är igång dygnet runt under sommaren?
Kort svar: Det beror på omvandlaren om det funkar eller inte. De enklaste och billigaste ger fyrkantvåg ut och orkar inte med några startströmmar, sen finns det de som ger fin sinus ut och klarar startströmmen galant men de kostar.
Fundera på hur kraftig du behöver, en stor omformare har högre tomgångsförbrukning.
Fundera på hur kraftig du behöver, en stor omformare har högre tomgångsförbrukning.
12v kompressorskåp är tysta, relativt snåla och driftsäkra. Men kostar en hel del, framförallt i förhållande till dess volym. Vill du ha det problemfritt utan mickel köp ett sådant.
Men vill man experimentera så har ju priserna på kraftiga inverters med sinus ut gått ned rejält. Men man bör tänka på att en nog stor inverter som klarar startströmmen tar en del i tomgång också. Så termostatstyrning på 12voltssida kan vara bra.
Men vill man experimentera så har ju priserna på kraftiga inverters med sinus ut gått ned rejält. Men man bör tänka på att en nog stor inverter som klarar startströmmen tar en del i tomgång också. Så termostatstyrning på 12voltssida kan vara bra.
Jag tog mig friheten att googla lite...
https://www.sunwind.se/product/category/?cap=17
30-50 Ah /dygn är ju en del... 2A konstant last kan ju bli jobbigt även för en lite större anläggning när det är vintermörker och mulet.
https://www.sunwind.se/product/category/?cap=17
30-50 Ah /dygn är ju en del... 2A konstant last kan ju bli jobbigt även för en lite större anläggning när det är vintermörker och mulet.
Ett sådant här litet har en medelförbrukning på 0,6A https://www.hjertmans.se/produkter/...skap-kylskap/isotherm-cruise-kylskap-42-liter
Är det vinter är det smartare att ha kylvarorna utomhus eller i farstun beroende på hur kallt det är.Cheesen skrev:
Jag har sett en användning av billiga invertrar som nödström till vissa funktioner på hissar. Den stod alltså på tomgång och användes aldrig. Men den fick bytas varje år därför att det blev besiktningsanmärkning när den var trasig. Lösningen var tvungen att arbetas om så att invertern normalt var avstängd.
Om du använder en inverter med fyrkantvåg tror jag att det är bra nog för att kylskåpet skall fungera. Men det kan låta mer än normalt.
Om du använder en inverter med fyrkantvåg tror jag att det är bra nog för att kylskåpet skall fungera. Men det kan låta mer än normalt.