Ska börja bygga vidbyggt garage med 145mm regelstomme med uttag för 2st garageportar brevidd varandra (255mm mellan varandra).
Portarna hamnar på långsidan så avväxling för takstolarna behövs vilket jag räknat ut med hjälpmedlet hos svenskt trä.
Vid varje garageport kommer jag skära ut ca 120mm rakt ner för att göra en förstärkning för, så det blir ca 100mm betong över kanten på kantelementet enl gjutarens instruktioner.
Frågan är hurvida den lilla bit kantbalk som blir mellan garageportarena (255mm bred) räcker för att hålla upp limträbalken ovan? Vad jag kan se på andra bygger gör man inget speciellt vid breda garageportar, oftast limskruvar man 2-3 45 reglar på var sida om garageporten. Men själva upplaget mot kantbalken?
Limträbalken får 3st upplag, garageportarna är 2,5m/st så den blir ca 5,5m, ska enl beräkningen utan problem bäras upp av 90x90 (detta får dock bli 2st 145x45mm limskruvat). Kraften på ytterpelarna blir 17,353 kN och mittpelaren blir 57,234 kN.
Då kantbalken är vanligt 400mm högt kantelement fyllt av en 350mm bred vot med ingjuten villabygel kommer endast 45mm stå rakt över kantbalken. Detta tänkte jag ändra till 190mm (nedhyvlad 195) på bägge sidor och mitten då vi ändå ska ha installationsskikt på insidan (145+45), vilket innebär att ca 90mm står rakt över kantbalken.
Behöver jag oroa mig mer? Jag kan inte se att några andra projekt förstärker särskilt vid sidan av garageportarna?
Översikt stomme
Översikt kantbalk
Beräkning limträ
Portarna hamnar på långsidan så avväxling för takstolarna behövs vilket jag räknat ut med hjälpmedlet hos svenskt trä.
Vid varje garageport kommer jag skära ut ca 120mm rakt ner för att göra en förstärkning för, så det blir ca 100mm betong över kanten på kantelementet enl gjutarens instruktioner.
Frågan är hurvida den lilla bit kantbalk som blir mellan garageportarena (255mm bred) räcker för att hålla upp limträbalken ovan? Vad jag kan se på andra bygger gör man inget speciellt vid breda garageportar, oftast limskruvar man 2-3 45 reglar på var sida om garageporten. Men själva upplaget mot kantbalken?
Limträbalken får 3st upplag, garageportarna är 2,5m/st så den blir ca 5,5m, ska enl beräkningen utan problem bäras upp av 90x90 (detta får dock bli 2st 145x45mm limskruvat). Kraften på ytterpelarna blir 17,353 kN och mittpelaren blir 57,234 kN.
Då kantbalken är vanligt 400mm högt kantelement fyllt av en 350mm bred vot med ingjuten villabygel kommer endast 45mm stå rakt över kantbalken. Detta tänkte jag ändra till 190mm (nedhyvlad 195) på bägge sidor och mitten då vi ändå ska ha installationsskikt på insidan (145+45), vilket innebär att ca 90mm står rakt över kantbalken.
Behöver jag oroa mig mer? Jag kan inte se att några andra projekt förstärker särskilt vid sidan av garageportarna?
Översikt stomme
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt kantbalk
Logga in
Skapa konto
Beräkning limträ
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tack för svaret.W witten skrev:
Det ligger kraftiga villabyglar längs hela kantbalken, så den delen är ju uppfylld.
Är det beräknat på att ytan bara är 255mm?
Nej på 350 mm som i detaljen. Byglarna behövs också men det behövs armering i balkens längsled för att inte få ett böjbrott i balkens underkant under pelaren.M mackan_kal skrev:
Kantelement brukar inte finnas i den höghållfasta cellplasten jag nämde så där får man specialanpassa.
Med 255mm syftade jag på att mittpelaren imellan garageportarna blir så bred, dvs, det blir inte bara 90mm rakt ner i plattan, utan 255x190mm.
Byglarna är ihopsvetsade med under och övre längsgående armeringsjärn, så det är som en konstuktion, se bild nedan. Där ser man dels uttaget för garageporten (suddig bild) samt en bättre bild på ett annat hörn där man ser all armering.
Sen räknade jag på om man har två separata avväxlingar, då ser man att punktbelastningen på ytterpelarna är 23 kN. Med två sådana brevid varandra blir det 46 kN. Är detta mycket att ställa på en standrad kantbalk?
Se bild nedan.
Byglarna är ihopsvetsade med under och övre längsgående armeringsjärn, så det är som en konstuktion, se bild nedan. Där ser man dels uttaget för garageporten (suddig bild) samt en bättre bild på ett annat hörn där man ser all armering.
Sen räknade jag på om man har två separata avväxlingar, då ser man att punktbelastningen på ytterpelarna är 23 kN. Med två sådana brevid varandra blir det 46 kN. Är detta mycket att ställa på en standrad kantbalk?
Se bild nedan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då förstår jag vad du menar! Det måttet, mellan pelarna, har inte så stor betydelse. Ser lugnt ut med armeringen också. Cellplastens hårdhet och marken som brukar vara de svagaste delarna.M mackan_kal skrev:Med 255mm syftade jag på att mittpelaren imellan garageportarna blir så bred, dvs, det blir inte bara 90mm rakt ner i plattan, utan 255x190mm.
Se bild nedan.
[bild]
[bild]
[bild]
Ytterligare en bild jag slängde ihop så man får det i 3D.
Marken är kanon, sand. Sen 16-32 makadam på det. Men cellplasten är bara vanligt kantelement. Det är tyvärr inget jag reflekterat över. Kan man byta ut den rakt under bara, plattan är ju redan färdigarmerad..
Marken är kanon, sand. Sen 16-32 makadam på det. Men cellplasten är bara vanligt kantelement. Det är tyvärr inget jag reflekterat över. Kan man byta ut den rakt under bara, plattan är ju redan färdigarmerad..
Logga in
Skapa konto
Kanon och kanon med sand vet jag inte, i geoteknisk kategori 1 som detta tillhör får du ta 100 kPa på sand respektive 200 kPa på morän.M mackan_kal skrev:
Liknande trådar
-
Dold infästning för pelare i betong
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad för vinkel på denna stödregel?
Altan & Uteplats -
Nytt projekt, förlänga tak på stugan, placering av stödpelare
Tak & Vind -
Stöd för pelare till nockbalk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Stödpelare för burspråk som inte blev så bra...
Byggmaterial & Byggteknik